KLARER DU IKKE STRESSE NED? Lær deg hvordan du kan få ned pulsen - også i stressende situasjoner. Foto: pathdoc - Fotolia
KLARER DU IKKE STRESSE NED? Lær deg hvordan du kan få ned pulsen - også i stressende situasjoner. Foto: pathdoc - Fotolia Vis mer

Helse

Klarer du ikke å stresse ned?

Eksperttips som roer deg når kropp og hode er i høygir.

Stress - alle har opplevd det, men noen oftere enn andre.

For noen ødelegger det kanskje konsentrasjonen, mange begynner å svette ukontrollert, mens andre opplever det som en tyngende klump i magen.

Ja, det kan være vanskelig å ta kontroll over stress, og i verste fall er det faktisk skadelig.

Men det er fullt mulig å stresse ned. Ifølge Christine Otterstad, som er utdannet mental trener og KKs faste livsstilscoach, kan du faktisk få det til på noen minutter.

LES OGSÅ: Føyer du deg alltid etter andre?

Ta et mentalt steg ut av situasjonen

- Pust! Fokus på pusten vil hente deg inn og roe deg ned i stressende situasjoner, forteller hun til KK.no.

Neste gang du sitter med en vanskelig arbeidsoppgave som nærmer seg tidsfristen, eller du ikke klarer å stresse ned etter å ha løpt til bussen, gjelder det altså å puste ut!

PUST UT! Et av de viktigste grepene for å roe ned hjernen og kroppen, er å puste ut. Det tar fokuset bort fra at du er stresset og tilfører hjernen ekstra oksygen.  Foto: Antonioguillem - Fotolia
PUST UT! Et av de viktigste grepene for å roe ned hjernen og kroppen, er å puste ut. Det tar fokuset bort fra at du er stresset og tilfører hjernen ekstra oksygen. Foto: Antonioguillem - Fotolia Vis mer

- Pust er ekstremt undervurdert. Pust inn mens du teller til fire og ut mens du teller til fire. Dette vil føre til to ting – du vil ha noe å fokusere på annet enn stresset, og du roer deg selv ned ved å gi kroppen og hodet oksygen, forteller livstilscoachen.

Et annet grep som kan fungere er å distansere deg selv fra situasjonen. Otterstad beskriver det som å se seg selv utenfra eller ta et mentalt steg ut av situasjonen.

- Tankens kraft skal aldri undervurderes, og på den måten distanserer du deg selv fra følelsene. Husk at det ikke er selve situasjonen som er stressende, det er din opplevelse av situasjonen som stresser deg opp, sier hun.

- Tenk rolige, konstruktive tanker, så vil kroppen følge etter – for ja, du kan bestemme selv hva du skal tenke.

LES OGSÅ: 7 tips for å takle konflikter

Stress gjør deg ikke mer effektiv!

For mange er det imidlertid ikke slik at stress kun dukker opp en gang i blant.

Noen lar seg kanskje stresse selv om de har aldri så god tid, mens andre har problemer med å stresse ned etter en tøff arbeidsdag – selv om de kanskje har inntatt sofakroken for lenge siden.

PÅVIRKER KROPPEN: I likhet med at alle vil ha en forskjellig oppfattelse av stress, vil det også utarte seg hos mennesker forskjellig. Noen mister konsentrasjonen, mens det hos andre setter seg som en klump i magen.  Foto: Igor Mojzes - Fotolia
PÅVIRKER KROPPEN: I likhet med at alle vil ha en forskjellig oppfattelse av stress, vil det også utarte seg hos mennesker forskjellig. Noen mister konsentrasjonen, mens det hos andre setter seg som en klump i magen. Foto: Igor Mojzes - Fotolia Vis mer

Kjenner du deg igjen? Da bør du bli mer bevisst, råder eksperten.

- Vi mennesker har en tendens til å stresse selv om det ikke er noen grunn til det. Det første du bør gjøre er å bli mer bevisst på at du stresser, og deretter ha et ønske om å stresse ned. Mange ønsker nemlig ikke å stresse mindre, mange forveksler det med effektivitet, sier Otterstad, og legger til:

- Faktumet er at stress gjør deg mindre effektiv.

En annen årsak til at mange stresser er tidsklemma. Mange presser inn for mange gjøremål og oppgaver inn på kort tid, noe som resulterer i at du mister kontroll over situasjonen – en annen vanlig årsak til stress.

LES OGSÅ: Har du ofte vondt i magen?

Triksene som hjelper deg å stresse ned

Hvis du virkelig vil lære deg å stresse ned, gjelder det å roe ned.

Det er lettere sagt enn gjort tenker du kanskje nå, men her må du faktisk tvinge deg selv til å gjøre ting i et roligere tempo.

RO NED: Det første steget for å stresse ned, er å tvinge deg selv til å ta det litt mer ro. Gå bevisst inn for å gjøre ting i et roligere tempo, og kjenn på hvor godt det er å ha full kontroll.  Foto: Günter Menzl - Fotolia
RO NED: Det første steget for å stresse ned, er å tvinge deg selv til å ta det litt mer ro. Gå bevisst inn for å gjøre ting i et roligere tempo, og kjenn på hvor godt det er å ha full kontroll. Foto: Günter Menzl - Fotolia Vis mer

- Tving deg selv til å gire ned noen hakk – selv om det føles unaturlig. Gjør alt i et lavere tempo og kjenn etter hvor deilig det er å ha kontroll på deg selv og situasjonen.

- Tenk tanker som at «nå kjenner jeg meg rolig, dette går fint» og «så deilig å kjenne at jeg har god tid». Tankene utløser følelser som igjen gir deg ro, sier Otterstad.

Og hvis du er ved bristepunktet akkurat nå, bør du prøve disse triksene:

  • Tenk rolige, konstruktive tanker – så vil gjerne kroppen følge etter.
  • Pust! Pust inn mens du teller til fire og ut mens du teller til fire. Det gjør at du tenker på noe annet, samtidig som at du får noe annet å fokusere på.
  • Ta et mentalt steg ut av situasjonen – se deg selv utenfra. Da er det lettere å distansere deg fra følelsene.
  • Husk at det ikke er selve situasjonen som er stressende, men din opplevelse av deg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: