Helse

Klarer du ikke holde deg?

– Det skyldes en overaktiv blære, forklarer eksperten.

TISSETRENGT? Det er mange som har problemet med å holde seg, men hva gjør du når du nesten må planlegge dagen etter blæren din? Foto: Fotolia
TISSETRENGT? Det er mange som har problemet med å holde seg, men hva gjør du når du nesten må planlegge dagen etter blæren din? Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De fleste av oss har vært der; Du tenkte du skulle klare å holde deg til du kom inn på toalettet, men står nå på huk i gangen, noen meter fra dodøra, ute av stand til å røre på deg fordi du er redd det skal «gå galt».

Ja, for dette skjer med oss alle av og til, og i de fleste tilfeller går det heldigvis bra.

Men hva med når dette er noe som skjer hver eneste dag? At du må så akutt tisse at du nesten må legge opp dagen din etter det?





LES OGSÅ: Energidrikker kan skade hjertet

Sjekk væskeinntaket ditt

Selv om du kan føle deg ganske alene der du står og kniper rett foran toalettdøren, er det mange av oss som ikke alltid har like god kontroll på blæren sin.

Men hva kommer det av?

– Det skyldes en overaktiv blære - altså en blære som har et lite volum, sier Siri Harket, uroterapeut (sykepleier med spesialkompetanse innen dysfunksjoner i de nedre urinveier) ved Barnepoliklinikken på Ullevål universitetssykehus.

– Blæren vår rommer maks fire desiliter. Følelsen av å måtte tisse kommer ofte når den er fylt opp til tre desiliter, mens de som har et lite blærevolum kan oppleve dette ved bare én desiliter.

Hun kan fortelle at problemet ofte skyldes at du har fått for vane å gå på toalettet veldig ofte.

– I tillegg er det mange som drikker veldig mye. Hvis du drikker te hele kvelden, er det ikke så rart at du må på toalettet. Mye væskeinntak gir mange turer på toalettet.

LES OGSÅ: Drikker du for mye?

PLANLEGG: For å trene opp blæren bør du sete bestemte tidspunkter hvor du skal gå på toalettet.  Foto: colourbox.com
PLANLEGG: For å trene opp blæren bør du sete bestemte tidspunkter hvor du skal gå på toalettet. Foto: colourbox.com Vis mer

Slik trener du opp blæren

Ifølge Harket øker ofte problemet med alderen.

Og selv om det i de fleste tilfeller ikke skyldes noe mer alvorlig, kan hun fortelle at det er lurt å utelukke urinveisinfeksjon eller andre gynekologiske årsaker hos kvinner, evenetuelt forstørret prostata hos menn.

– Blæren kan også bli påvirket av psyken, for eksempel er det mange som løper på toalettet hvert tiende minutt i forbindelse med eksamen.

Blæretrekningene - altså hvor fort du føler at du må på do, varierer fra person til person. Det er litt usikkert hvorfor det varierer, men enkelte må tisse når blæren bare er halvfull, mens andre kan vente lenger.

– Hvis du er mye plaget kan du lage en tisseliste. Se på hvor ofte du tisser hver dag, og hvor mye du drikker.






– For å trene opp blæren kan du sette opp bestemte tidspunkter for når du skal gå på toalettet - omtrent hver andre time. Hvis du går hver halvtime nå, kan det være nok med hver time. Deretter utvider du dette klokkeslettet med et kvarter for å trene opp blæren til å romme mer før du går, og holde ut lenger.

LES OGSÅ: Må du ofte tisse om natten?

Får du lekkasjer? Tren bekkenbunnen

Harket kan fortelle at et annet alternativ er medisiner - som vil dempe trekningene. Da bør du snakke med legen din.

– Hvis du har problemer med lekkasjer vil bekkenøvelser være effektivt, forteller hun.

Ifølge treningsekspert Helle Bornstein er musklene i «bunnen» av kroppen vår de som oftest blir glemt, og urininkontinens er en vanlig følge av bekkenbunnsproblemer.

- Først og fremst er det viktig å trene bekkenbunnsmuskulaturen for å unngå ufrivillig urin- og luftlekkasje. Dette er veldig vanlig at vi kvinner får problemer med, etter at vi har født barn. Om det ikke skjer rett etterpå, er det fort gjort å merke det når du nærmer deg 40-50 års alderen.

Bekkenbunnen er en viljestyrt muskel som du kan trekke sammen og trene slik som andre muskler i kroppen. Få et fullt program for hvordan du kan trene bekkenbunnmuskulaturen i en tidligere sak på KK.no.

VANSKELIG Å HOLDE SEG? Heldigvis er det mulig å gå bukt med problemet.  Foto: loutocky - Fotolia
VANSKELIG Å HOLDE SEG? Heldigvis er det mulig å gå bukt med problemet. Foto: loutocky - Fotolia Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer