Proteiner

Klassiske slankefeller

Du spiser når du egentlig er tørst, og sover for lite. Sjekk resten av lista.

Det er dessverre ikke så enkelt som å spise mindre og bevege seg mer bestandig, skriver Good to know.com.

  • Spis sunt på budsjett
  • 9 komfortable slanketips
  • Slankemyter som bør knuses

  • Sjekk bare denne listen:

    Du klarer ikke å slutte å småspise

    Småspising, kjedespising.. Med mindre det er knaskerøtter det går i så er det kanskje her de ekstra kaloriene kommer fra. Husk at vi gjerne forveksler sult med tørst, så drikk først og se om det hjelper mot sultfølelsen.

    Du er litt for grådig

    Dersom du pøser på når du forsyner deg da hjelper det ikke bestandig om det er den rette maten som ligger på tallerkenen. Proteiner (kjøtt, fisk, kylling og soyaprodukter) bør ikke tilsvare mer enn en håndflate, mens salat og grønnsaker derimot bør tilsvare to fulle hender.

    Du er egentlig tørst

    Mange forveksler tørst med sult. Drikk først, kjenn etter og spis om det ikke stiller sulten.

    Du spiser restene

    Ingen liker å kaste mat, men du er da ingen søppelkasse? I stedet, lag litt mindre enn vanlig eller ekstra mye og planlegg en restemiddag dagen etter basert på en spennende oppskrift.

    Det er alderen din

    Etter fylte 35 år saktner forbrenningen og hormonforandringer i kroppen resulterer i at fettet lagrer seg på ulike steder som rundt midjen. Forskning har vist at lettmeieri-produkter og soya kan motvirke denne typen vektøkning noe.

    Du gjør det alene

    Dersom du føler deg mutters alene om å startet et nytt og bedre liv kan det være ekstra tøft. En venn som kan motivere deg de gangene du føler deg nedfor er definitivt en venn i nøden, men dra også nytte av andre kanaler som forumer på Internett og treningsklasser sammen med andre.

    Du mister motet

    Sett deg små mål, belønn deg selv og få motiverende påfyll fra treneren din ved treningssenteret eller ved å lese om trening og kosthold. Slik blir det lettere for deg å holde tankene dine sunne.

    Du sulter deg

    Dersom kroppen din tror at det er hungersnød på ferde lagrer den fett for å «overleve». Så når du begynner å spise igjen er den fremdeles litt forvirret og fortsetter stilen. Slik kan du fort legge på deg i stedet.

    Du stresser

    Det er to måter stress kan innvirke på negativt på vekten din: 1. du spiser mer fordi du stresser og 2. du produserer mer av et hormon som faktisk lagrer fett. Trening er den beste kur mot stress som sitter hardt, så kom deg opp av sofaen når du trenger å hente deg inn igjen.

    Du drikker ikke nok alkolhol

    Forskning viser faktisk at de som nekter seg alkohol på slanker’n har en tendens til å legge på seg mer enn dem som unner seg et glass vin i ny og ne.

    Du trenger mer vitaminer

    Det er en stor fordel å passe på og spise sunt når du ved slanking spiser gradvis mindre. Kroppen har mindre ressurser å rutte med, og trenger det den kan få av vitaminer, mineraler og viktige ernæringsemner for at den skal forbrenne fett, men samtidig få nok energi. Pass på å få i deg blant annet potassium som du får av å spise stekte eller dampede grønnsaker.

    Du sover ikke nok

    Søvnmangel kan gjøre at du legger på deg fordi vårt naturlige instinkt er å spise mer og holde oss våkne. Dessuten innvirker søvnmangel på forbrenningen og hormonene som regulerer appetitten din slik at kroppen i stedet lagrer mer fett.

    Du er for varm

    Nyere forskning viser at den gamle myten om å fryse av seg fett om vinteren ikke har hold i virkeligheten. Men er du varm deriomot..

    Du skeier ut

    Du har hatt en god uke og gått ned litt, så hva gjør du? Bestiller take away. Husk at det er stor forskjell på å unne seg en liten sjokoladebit etc. i ny og ne og fråtsing i frityrstekt mat.

    Du er deppa

    Det er liten tvil om at mange spiser av emosjonelle grunner. Dersom du føler deg truffet av dette, oppsøk hjelp for de emosjonelle problemene først, og start den nye og sunne livsstilen etterpå.

    Du har feil mål

    Det er lett å miste motet om man ikke ser lyset i tunnelen. Sett deg små oppnåelige mål i stedet for et stort og kanskje til og med urealistisk et.

    Du elsker sjokolade

    Jada, sjokolade er ikke det verste du kan spise, men bytt den lyse i en mørk variant med et høyere kakaoinnhold og praktiser måtehold, eller dropp sjokolade helt.

    Du drikker ikke nok vann

    Vann fyller magen og renser kroppen. Bare husk at dersom du drikker vann fordi du egentlig er sulten eller du drikker så mye vann at du blir full i magen, da kan du lett føle deg litt deppa. Fyll opp med fiberrik mat som brunt brød, poteter med skall, brun ris og pasta – og innfør vann som fast innslag i stedet, både før under og etter måltidene.

    Du gjør det halvveis

    En ting er å ta små skritt eller gjøre noe gradvis, en annen å gjøre noe halvhjertet. Det er ikke noen vits å ta fem sit ups og så spise brownies, det skal litt mer til enn som så. Du er nødt til å trene, senke sukkerinntaket ditt og få i deg vitaminer, mineraler og masse, masse fiber.



    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: