Slank

Knus disse mytene

8 vanlige misforståelser.

Publisert
Sist oppdatert
Ikke følg disse slankereglene, skriver Woman’s Day.
  • Her er finanskrisedietten
  • Bli slank på tilbudsmat
  • 10 slankende shoppingtips
  • MYTE 1: Drikk light-brus

    Lettbrus inneholder færre kalorier enn ekte vare, men studier viser at sukkersubstituttene som er i lettbrus trigger overspising. De tukler nemlig med kroppens evne til å registrere at den er mett og får deg til å spise mer enn om du drikker vanlig brus. (The University of Washington)
  • Dropp sukkerbrusen
  • 10 grunner til å droppe brus
  • Flytende kalorier
  • MYTE 2: Spis kun «sunne» grønnsaker

    Noen grønnsaker inneholder mer stivelse og flere karbohydrater enn andre, noen er mer energifattige enn andre, noen er mer næringsrike enn andre, noen er mer fiberrike enn andre.. Det er lett å bli litt forvirret, men snakker fagfolk egentlig om sunne og usunne grønnsaker? Nei, det gjør de ikke, men dersom man skal trekke frem noen grønnsaker som har en del viktige næringsstoffer og samtidig er energifattige kan nevnes brokkoli, spinat, kål, paprika og løk. (American Dietic Association)
  • Juks deg fibersunn
  • Flott og frisk med frukt
  • Slik velger du de beste grønnsakene
  • MYTE 3: Unngå hurtigmat

    Ikke bli overbegeistret riktig enda, men det finnes i dag hurtigmat som er sunnere enn osteburgeren med bacon og dressing, som sandwicher med grillet kylling og salater. Det er også et tips å bestille barneporsjon dersom du på død og liv må ha en hamburger en dag, noe som gir deg ca. 500 kalorier. (Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University)
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • MYTE 4: Bannlys alt som heter snacks

    Sannheten er at en liten snack mellom måltidene kontrollerer apetitten din, og gjør det enklere for deg ikke å fråtse når du spiser lunsj eller middag. Og de som lykkes i å gå ned i vekt spiser som oftest fem måltider om dagen. Men tenk sunn snacks, som epleskiver med litt peanøttsmør på, youghurt med bær eller havrekjeks. (The National Weight Control Registry)
  • Snacks med god samvittighet
  • MYTE 5: Fråts i lett-produkter

    I utgangspunktet er en matvare med et lavere fettinnhold enn den opprinnelige sunnere for deg, som lettmelk og ost. Men problemet oppstår når du spiser en hel pose kjeks eller skufler innpå hele boksen med yoghurtis fordi den er så mye «sunnere». Lær deg i stedet måtehold og belønn deg med tre originale kjeks eller en-to kuler fløteis med friske bær. (The American Dietetic Association)
  • Fettet du kan fråtse i
  • Fet mat gjør deg slank
  • Light-mat gjør deg feit
  • MYTE 6: Ikke spis kjøtt

    Enten du er vegetarianer eller spiser kjøtt, et sunt kosthold er et balansert kosthold som inneholder stoffer fra alle næringsgrupper. Om du får for eksempel jern fra rødt kjøtt, så må en vegetarianer få dette næringsstoffet fra andre matvarer. Men som alltid er det mengden som er avgjørende, også vegetarianere kan legge på seg hvis de spiser for mye fet mat. (The American Dietetic Association)
  • Bli en mett og glad veggis
  • Hvilke matvarer inneholder hva?
  • MYTE 7: Ikke spis om kvelden

    Dersom du kaster i deg en pose chips på kveldstid, så er det usunt. Men et sunt måltid er ikke usunt fordi du inntar det klokken åtte. Rekker du ikke spise middag før, så spiser du da. Men: det som likevel kan være verdt å huske på er å spise jevnt og trutt gjennom dagen, i stedet for å sulte deg gjennom dagen og fråtse vilt når du endelig får satt deg ned på kveldstid. (Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University)
  • Slik spiser du mindre
  • MYTE 8: Dessert er fy

    Det er bedre å spise en dessert (den trenger ikke være usunn en gang) enn å risikere at dietten din ryker og ender i fråtsing av usunn mat hver gang det butter litt i mot. Men husk å spise med måte og kompromisse for å skvise inn godsaken. En dessert er ingen ekstrapremie, men spiser du dessert må du kanskje droppe noe annet eller røre på deg litt ekstra. (Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University)
  • Maten du kan trøstespise
  • Mer om sunn mat leser du her.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer