Grønnsaker

Koking ødelegger

Vil du spise grønnsaker som er sunnest mulig? Da er det ikke koking som gjelder.

- Kort sagt, så er ikke vann kokkens beste venn når det kommer til å tilberede grønnsaker. Foto: colourbox.com
- Kort sagt, så er ikke vann kokkens beste venn når det kommer til å tilberede grønnsaker. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En ting som er sikkert og visst er at alle grønnsaker er sunne, og inneholder en rekke viktige og helsebringende næringsstoffer. Men det hjelper ikke med sunne råvarer hvis de tilberedes slik at næringsstoffene ødelegges.

Mange av de sunne næringsstoffene kan med andre ord forsvinne før de når munnen din.

Den beste måten å tilberede en grønnsak og samtidig bevare mest mulig av de sunne stoffene, kommer an på selve grønnsaken, ifølge ny spansk forskning.

Mikro og risting er best

Forskerne ved Universitetet i Murcia mener det er best å tilberede grønnsaker i mikrobølgeovn eller å riste dem, melder Reuters Health. Det verste for grønnsakene er å bli kokt eller dampkokt, mener de – men minner om at det er unntak.

- Våre studieresultater fungerer som en slags database, som inneholder informasjon om effekten av forskjellige kokemetoder og potensialet til antioksidantene. Kanskje dette vil oppfordre matindustrien til å gå ut med anbefalte kokemetoder for hver enkel grønnsak, slik at de sunne næringsstoffene blir bevart, sier forskerne i tidsskriftet Journal of Food Science.

De så på til sammen 20 forskjellige grønnsaker, og så på deres evne til å nøytralisere eller ”distrahere” tre typer frie radikaler, gjennom koking, dampkoking, baking, risting, steking eller tilbereding i mikrobølgeovn. Frie radikaler er skadelige stoffer som dannes naturlig i kroppen.

Hva med noen grønne pannekaker?

Stor variasjon

Måten grønnsakene ble tilberedt på, ga stor variasjon i mengden antioksidanter som var igjen. Kun én grønnsak, bevarte alle antioksidantene uansett måten den var tilberedt på - og det var artisjokken.

Noen grønnsaker økte faktisk mengden med antioksidanter etter å ha blir tilberedt på visse måter, som asparges etter å ha blitt kokt og aubergine etter å ha blitt stekt. Også hvitløk og grønne bønner bevarte mengden med antioksidanter gjennom de forskjellige tilberedningsmetodene. Og alle tilberedningsmetodene økte mengden antioksidanter i selleri, med unntak av koking.

Men, totalt sett var det risting og tilbereding i mikrobølgeovn som bevarte flest antioksidanter.

Her er noen snacks du kan fråtse i

Koking og dampkoking var de tilberedningsmetodene som tok knekken på flest antioksidanter, med steking på en god tredje plass.

- Kort sagt, så er ikke vann kokkens beste venn når det kommer til å tilberede grønnsaker, sier forskerne.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer