GJØR DU DET RIKTIG?: Sjekk hvilke metoder du bør bruke når du kokkelerer! Foto: PantherMedia/Wavebreakmedia ltd
GJØR DU DET RIKTIG?: Sjekk hvilke metoder du bør bruke når du kokkelerer! Foto: PantherMedia/Wavebreakmedia ltd Vis mer

Kjøkkentriks

Kokkeleringen som tar knekken på næringsstoffene

Riktig tilberedning er viktig for å få best utbytte av maten.

Å lage mat fra bunnen av er veldig bra. Da kan du lage akkurat det du vil, og vet nøyaktig hva retten inneholder.

Å lage en hjemmelaget tomatsuppe, pizza fra bunnen av, eller steke en kyllingfilet og servere gresk salat til er dessuten noe de fleste av oss får til, selv om vi ikke vil betegne oss som særlig talentfulle hobbykokker.

Men du skal være obs på at det er en del feller du kan gå i som gjør at maten du lager ikke blir så næringsrik som du tror.

Her er de vanligste:

DAMP I VEI: Å dampkoke grønnsaker bevarer flere av næringsstoffene. Foto: Thinkstock.com
DAMP I VEI: Å dampkoke grønnsaker bevarer flere av næringsstoffene. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Overkoking av grønnsaker

Vi burde få i oss minst 250 gram grønnsaker hver dag, men overraskende nok er det bare 13 prosent av oss som klarer det. Og det enda 250 gram virkelig ikke er så mye - se eksempler i denne artikkelen.

De mest næringsrike grønnsakene er grønnsakene med gjennomgående dyp farge, som brokkoli, tomat, spinat eller paprika. Generelt sett er det slik at jo dypere farge grønnsakene har, jo flere antioksidanter inneholder de. De kan enten være friske eller frosne, for frosne grønnsaker har ikke forringet næringsinnhold.



Men om planen din er å koke grønnsakene, skal du passe på å ikke overkoke dem. Da forsvinner mange av næringsstoffene ut i kokevannet, og dessuten smaker ikke vasne, bløte grønnsaker så godt.

I stedet for å fosskoke grønnsaker i masse vann, skal du redusere vannmengden og koketiden. Alternativt damper du grønnsakene, eller bruker mikroen.

LES OGSÅ: Boksematen som får tommel opp

BRUK OVNEN: Onvsstekt mat kan tilberedes med mindre olje og lavere temperatur. Foto: Colourbox
BRUK OVNEN: Onvsstekt mat kan tilberedes med mindre olje og lavere temperatur. Foto: Colourbox Vis mer

Steking på for høy temperatur

Å steke kjøtt, fisk eller kylling er en rask måte å tilberede mat på. Men ikke stek på for høy temperatur, for da risikerer du at maten blir brent, og da dannes det skadelige stoffer som øker kreftrisikoen.

Husk også at ikke alle typer matoljer tåler høye steketemperaturer. Det gjelder for eksempel olivenolje.

Det er forøvrig enda sunnere å steke maten i ovnen i stedet. Da trenger du ikke så mye olje, du kan pakke inn maten i aluminiumsfolie så den holder seg saftig, og du har bedre kontroll på steketemperaturen ved hjelp av ovnens termostat.

Det aller beste er å tilberede kjøtt på lavest mulig temperatur. Dett gir både saftigere og sunnere kjøtt. Du kan sette ovnen helt ned på 100 grader og likevel få stekt maten, men det vil selvsagt ta lenger tid enn ved høyere temeratur.

Husk! Kylling og svin må alltid være helt gjennomstekt.

Fedon Lindberg er tilhenger av såkalt slow food, som vil si at man tilbereder mat på lav temperatur, noe han forklarer nærmere i denne artikkelen om grilling. Det er fordi at når kjøtt utsettes for høye temperaturer settes det i gang en kjemisk prosess som danner glyksiderte endeprodukter, eller AGE. Disse er ikke sunne, og øker risiko for hjerte- og karsykdommer, livsstilsdiabetes og framskynder dessuten aldringsprosessen.

Lider du av diabetes type 2, eller er i faresonen, bør du altså redusere inntak av AGE'er, og altså unngå å spise kjøtt som er tilberedt på høye temperaturer. Du kan lese en forskningsrapport om temaet hos US National Library of Medicine.





Ikke oversalte maten

Vi må også få med at mange av oss får i oss altfor mye salt gjennom kostholdet. Det er ikke bra. Den umiddelbare effekten er at vi blir tørste, og også får mye vann i kroppen, da salt binder vann.

Prøv å begrense saltbruken. Du vil ganske raskt venne deg til mindre salt mat. For eksempel trenger du ikke salte vannet du koker grønnsaker i. Men hvis det er pasta det er snakk om, er det lurt å salte vannet for å unngå klebete pasta. Les mer om hvordan du koker pasta riktig her.

I stedet for å salte maten så veldig kan du ha i litt sitronsaft for å få fram smakene, eller bruke chili, pepper eller andre kryddertyper for å få en snert på maten.












Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: