Mosjon

Kom deg opp av stolen!

For hver time du sitter bør du legge inn 1-2 minutter med bevegelse, anbefaler kreftforskere.

SITTER DU MYE?: I snitt sitter kvinner rolig i 9,3 timer om dagen. Da gjelder det å røre på seg litt mer.  Foto: Image Source.com
SITTER DU MYE?: I snitt sitter kvinner rolig i 9,3 timer om dagen. Da gjelder det å røre på seg litt mer. Foto: Image Source.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvor mange timer tilbringer du egentlig på rumpa i løpet av en dag?Er du så heldig at du har en jobb som holder deg i aktivitet, eller er du en av dem som sitter omtrent åtte timer i strekk hver dag? En stillesittende jobb og mange timer foran TV-skjermen når du kommer hjem påvirker mer enn vekten din, viser en ny studie. Mange timer uten noe særlig bevegelse kan faktisk øke risikoen for å rammes av kreft, skriver Daily Mail (ekstern lenke). Kontorrotte eller ei, det kan være lurt å sette av tid til enkel mosjon gjennom dagen.LES OGSÅ: Trening for deg som elsker sofaenEtt til to minutter er alt du trengerI en stor studie som ble presentert på den årlige konferansen til Det Amerikanske Instituttet for Kreft ble det funnet en sterk sammenheng mellom inaktivitet og økt risiko for kreft. Forskere forteller at omkring 92.000 tilfeller av brystkreft og tarmkreft kan knyttes til mangel på mosjon, og oppfordrer nå folk til å komme i form. Alt som skal til er faktisk en halvtimes gåtur om dagen.Forskerne anbefaler at du skal legge inn ett til to minutter lett mosjon for hver time du sitter.I en vurdering av kvinner som er ferdig med overgangsalderen ble det bekreftet at en en gåtur med rask gange hver dag kan redusere risikoen for kreft. - Når det gjelder for eksempel brystkreft og tarmkreft, kan vi se at den generelle risikoen for å rammes er redusert med mellom 25 og 30 prosent på grunn av mer fysisk aktivitet, forteller lederen av studien, Christine Friedenreich.LES OGSÅ: Svart te kan redusere risikoen for kreftIkke bli sittende rolig for lenge av gangenHelsedirektoratet anbefaler en halvtime mosjon hver dag, men selv om du gjør dette, bør du være oppmerksom på at du ikke bør sitter for lenge av gangen. Da kan du fortsatt øke risikoen for kreft.Forskere ved Institutt for Hjertesykdom og Diabetes i Australia har funnet ut alt du trenger for å forebygge helseproblemer er minimum ett minutt i timen hvor du reiser deg fra pulten eller sofakroken. - Hvor lenge du sitter av gangen kan se ut til å være en stor faktor i forhold til risikoen for å rammes av kreft. Det ser ut til at desto lenger du sitter, desto høyere er risikoen for å rammes, uavhengig av vekt eller annen fysisk trening, forteller Neville Owen, lederen av studien. I studien hans viste det seg at de fleste tilbringer 60 prosent, eller 9,3 timer, av dagen stillesittende. Dette inkluderer måltider, pendling og TV-tid. Kun 35 prosent, eller 6,5 timer blir brukt på lettere aktiviteter som å gå til et møte. LES OGSÅ: Slik går du ned i vekt på jobbSlik får du rørt på deg mer: Det er anbefalt at du skal gå omkring 10.000 skritt om dagen for at du skal opprettholde en god helse. Med disse tipsene får du rørt på deg mye mer i løpet av dagen og når målet ditt før du vet ordet av det. Skal du handle? Gå en ekstra runde rundt i butikken før du går til kassen. På jobben: Gå på toalettet i etasjen over eller under, istedenfor å ta den som er rett rundt hjørnet. På jobben: Gjør det samme når du skal hente kaffen din. På jobben: Gå bort til kollegaen din og gi en beskjed istedenfor å sende en e-post. I sofaen: Forsøk å røre på deg litt, også i sofaen. Legg fjernkontrollen et stykke unna, slik at du faktisk må reise deg opp når du skal skifte kanal. I bilen: Ikke kjemp deg frem for å få parkeringsplassen nærmest døra, men gjør blodtrykket ditt en tjeneste og parker et lite stykke unna, slik at du kan bruke beina. På bussen: Gå av et eller to stopp før du egentlig skal. Etter middag: Gjør det til en vane å gå en liten tur etter middag. Det kan også hjelpe på å få tilbake litt energi. I telefonen: Gå rundt i rommet når du snakker i telefonen. En samtale på en halvtime vil gi deg mange ekstra skritt. På kontoret: Sett på en alarm på telefonen som gir deg beskjed om å ta en liten runde på kontoret en gang iblant. Eventuelt kan du bare ta en runde opp og ned trappen.LES OGSÅ: Treningsappen for deg med lite tidNoe du lurer på? Spør KK.no Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer