Saboterer

Kommer du ingen vei med treningen?

Går du hverken ned i vekt, eller får bedre form? Da er det mulig du gjør disse vanlige tabbene.

LEI AV Å IKKE SE RESULTATER?:  Hva er grunnen til at vekten ikke går ned når du følger alle råd om hva som skal til for å gå ned i vekt? Foto: berc - Fotolia
LEI AV Å IKKE SE RESULTATER?: Hva er grunnen til at vekten ikke går ned når du følger alle råd om hva som skal til for å gå ned i vekt? Foto: berc - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du ønsker å gå ned noen kilo og føler du gjør alt etter boka for å oppnå dette målet. Du trener jevnlig, har et sunt, variert og balansert kosthold, unngår stress, sover godt, har gitt beskjed til alle rundt deg at du slanker deg så ingen kan sabotere opplegget og så videre.

Likevel står vektpilen dønn stille, og noen ganger går den til og med litt opp. Hva er det egentlig som skjer?

Her er noen vanlige feil treningsekspert Katarina Woxnerud støter på hos både nybegynnere og vante mosjonister.

LES OGSÅ: Saboterer fylla treningen?

VALG AV DRIKKE: Unngå sportsdrikke hvis du kan. Vann er et bedre valg! Foto: Andres Rodriguez
VALG AV DRIKKE: Unngå sportsdrikke hvis du kan. Vann er et bedre valg! Foto: Andres Rodriguez Vis mer

Tenk på dette hvis du …

… er en godtemoms som trener for ikke å bli tykk
En av de vanligste misforståelsene er at man kan unne seg junk food og godteri dersom man trener regelmessig. Dessverre er det ikke sånn at fett og sukker automatisk skylles bort av en svett treningsøkt. Effekten kan bli så feil at du bygger opp fettdepotene i stedet for musklene. For å øke muskelmassen kreves det næringsrik mat og proteiner.

… drikker sportsdrikke etter økten
Mange sports- og restitusjonsdrikker inneholder fruktose, og noen mener dette er et stoff som stimulerer fettformasjonen og anses for å være en skurk i fettepidemien. Ekspertene er imidlertid ikke helt enige hvorvidt inntak av fruktose kan gi vektøkning. Uansett, det skader ikke å velge bort slike drikker, og velge et bedre alternativ. Et glass melk og en banan er en perfekt næringsboost rett etter trening. Siden fyller du på med et næringsrikt måltid bestående av kjøtt eller fisk, som gir proteiner, eller langsomme karbohydrater fra fullkornsprodukter og grønnsaker.

… tar situps for å få bort kulen på magen.
Mange sliter seg gjennom en rekke situps-serier for å få flatere mage. Men effekten kan faktisk bli motsatt – kulen kan bli større. Det kommer av at situps bygger opp muskler som bukter seg ut som en pølse midt på magen. Sit-ups virker bare på de overflatiske six pack-musklene i magen.

Gjør i stedet stabiliserende balanseøvelser. Du kan enten bruke et balansebrett eller gjøre mageøvelser med ball. «Planken» vil også gi deg en strammere mage, og yogaøvelser er også bra for magemusklene.

LES OGSÅ: Disse mageøvelsene funker best

VALG AV MAGEØVELSER: Hvis du vil bli kvitt valken på magen brø du gå for andre mageøvelser enn sit-ups. Og husk samtidig at du kommer ikke unna kondisjonstreningen! Foto: klickerminth
VALG AV MAGEØVELSER: Hvis du vil bli kvitt valken på magen brø du gå for andre mageøvelser enn sit-ups. Og husk samtidig at du kommer ikke unna kondisjonstreningen! Foto: klickerminth Vis mer

… spiser for mye for å orke treningen
Mange tror at det er fritt fram for kjempeporsjoner når man trener. Men dessverre er det ikke så mange kalorier man blir kvitt. En joggeøkt på 30 minutter tilsvarer kaloriene i et måltid bestående av havregryn (cirka 45 gram) blandet med vann og en banan, altså cirka 290 kcal (veiledende tall for en kvinne som veier 62 kg og som jogger 10 km/t i 30 minutter). Styrketrening kan forbrenne mindre, hvis du ikke tar i godt nok.

Dersom man ikke trener på elitenivå bør man altså unngå å øke porsjonene dersom man ikke vil gå opp i vekt. Videre bør man passe på å spise næringsrik proteinrik mat som kroppen kan bruke som byggesteiner for musklene. Unngå tomme kalorier som i godteri, pizza, brus og lignende.

LES OGSÅ: Her er aktivitetene som brenner flust med kalorier

… mosjonerer for å lindre stress
Tilfeldige stresstopper kan stoppes med fysisk aktivitet - som gåturer og lett jogging. Men er man midt inni en vanskelig stressperiode kan trening gjøre mer skade enn nytte – og øke mengden bukfett. Stress trigger produksjonen av kortisol som gjør at kroppen lagrer fett rundt magen. Selv hvis du trener hard kondisjonstrening som ballsporte, spinning og løping, ifølge Woxnerud. Yoga, pilates, tai chi og bodymind-timer hjelper deg derimot både å flate ut magepartiet og jage bort stresshormonene.

… trener på fastende mage for å kunne fråtse etterpå
Musklene trenger energi fra både fett og karbohydrater når du trener. Dersom du ikke har spist på forhånd, kommer du ikke til å orke å ta i. Du springer langsommere, og orker ikke å ta deg helt ut i spinningtimen. Lavere intensitet under treningen gjør at kaloriforbrenningen holdes nede. Hvis du kompenserer med noe ekstra godt etterpå kan kaloriinntaket havne i pluss. Overskuddet sluses inn i fettdepotene.

LES OGSÅ: Dette gjør fasting med kroppen din

TOM MAGE: Ikke tren på tom mage, det vil redusere kapasiteten din.  Foto: stokkete - Fotolia
TOM MAGE: Ikke tren på tom mage, det vil redusere kapasiteten din. Foto: stokkete - Fotolia Vis mer

… mosjonerer for å kompensere for en stillesittende hverdag
Hverdagsmosjon betyr mer for vekten enn noen få steinharde økter i uka. Stillesitting er fetende og farlig for helsen. For å holde vekten i sjakk og kroppen sunn bør du gå minst 10 000 steg per dag, og ta bevegelsespauser hver time. Se på treningsøkten som en bonus, ikke basen for den fysiske aktiviteten.

… trener for å motvirke søtsuget
Det stemmer at trening kan fjerne sug etter fet og søt mat. Men det kan også være opphavet til eksempelvis godteribegjær. Det kommer av at karbohydratlagrene tømmes i løpet av treningsøkten og kroppen skriker etter rask energi. Ettersom sukker er den raskeste energikilden kan det være vanskelig å stå imot fristelser, særlig hvis man ikke har fylt på med næring før økten. Ha alltid en yoghurt, melk eller en banan for hånden etter at du har trent.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer