Psykisk Helse

Kommer du ofte i krangler med andre?

Slik lærer du deg å kommunisere og samarbeide bedre.

Blir det lett dårlig stemning på jobben? Klikking er viktig for å skape et godt og kreativt miljø på arbeidsplassen. Foto: Peter Atkins - Fotolia
Blir det lett dårlig stemning på jobben? Klikking er viktig for å skape et godt og kreativt miljø på arbeidsplassen. Foto: Peter Atkins - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Småkrangler du ofte med venninnene dine? Har du dårlig kjemi med sjefen? Er det vanskelig å samarbeide med kollegaer? Det kan være fordi dere mangler samhørighet. Eller såkalt «connection». Men fortvil ikke, god kjemi kan tillæres!

LES OGSÅ: Er du innadvendt eller utadvent?

Har du hørt om klikking?

Det heter «klikking» – det nyeste skuddet på stammen innenfor feltet positiv psykologi.

Klikking er når samarbeidet går opp i en høyere enhet, og de som er med, glemmer alt annet rundt seg.

Og ja, klikking kan læres – hvis altså du, sjefen din eller den som setter dagsorden i den aktuelle situasjonen, har de nødvendige redskapene.

LES OGSÅ: Hemmeligheten bak et langt ekteskap

IKKE HYGGELIG: Krangling er svært lite positivt. Prøv heller å kommunisere ved bruk av litt andre metoder. Foto: Francesco83 - Fotolia
IKKE HYGGELIG: Krangling er svært lite positivt. Prøv heller å kommunisere ved bruk av litt andre metoder. Foto: Francesco83 - Fotolia Vis mer

Slik gjør du det

Noen ganger skjer det av seg selv. Men som oftest trengs det litt hjelp på veien: Finn energien: Fjern alle energidrepere. Det kan for eksempel være setninger som «vi pleier ikke», eller bare de små, øde­leggende ordene «men» og «nei».

Her er noen gode tips:

Dropp egoet: Tren på å lytte til andre. Kjører du bare på med egne ideer, skaper du ikke rom for andres. Og det er det som er poenget: Å glemme seg selv og konsentrere seg om prosjektet.

Fordyp deg: Fordypelse gir kunnskap, og kunnskap gir overblikk. Sett deg inn i ­stoffet, og del din kunnskap med de andre – når man viser begeistring for for­dypelse, smitter det som regel.

Sett de riktige rammene: Prøv å gjøre ting på andre måter. Kanskje dere skal gå en tur, ikke sitte på møterommet.

Vær empatisk: De som er best til å klikke med andre, er lyttende og empatiske. Lytt godt til kollegene, barna og venninnene. Da kan det hende at du ser nye løsninger.

LES OGSÅ: Er du konfliktsky ovenfor venner?





Her kan du bruke klikking

I familien :Blir du skuffet når ikke alt går på skinner på hjemmefronten? En ­familie består av ulike mennesker som alle har en mening om hva som er best, mest riktig, morsomst eller sunnest. Du kan være den som viser at man kan være imøtekommende og lyttende.

I parforholdet: Har dere helt naturlig god kjemi, er det flott! Hvis ikke, kan det være en idé å bruke flytredskaper når dere snakker om barne­oppdragelse, ferier eller hvor ofte dere skal ha sex.

I venninnegjengen: Her går det sikkert som regel helt automatisk når det gjelder å finne gode opplevelser. Men det kan jo oppstå situasjoner der dere er langt fra hverandre. Da kan ambisjonen om en felles flyt være det som får ting til å gå opp.

På jobben: Det mest opplagte stedet å forsøke å oppnå klikking, for det er her vi er mest resultatorientert, og her suksesser blir målt og veid.

Kilde: Frans Ørsted Andersen, forsker på flyt og klikking.

Les hele saken i KK nummer 38 - som er i salg fra fredag 20. september!

LES OGSÅ: Jobben kan øke risiko for hjerteinfarkt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer