Å VÆRE I GOD FYSISK FORM: Kan man være kraftig men likevel i god form? Det har eksperten gitt oss svaret på.  Foto: berc - Fotolia
Å VÆRE I GOD FYSISK FORM: Kan man være kraftig men likevel i god form? Det har eksperten gitt oss svaret på. Foto: berc - Fotolia Vis mer

Fysisk Form

Kondis har ikke alltid sammenheng med vekt

Men vet du hvorfor?

KK.NO: Vi har lett for å tenke at en tynn kropp betyr en sunn kropp, men er det nødvendigvis slik? 

Eller kan en person som har noen kilo ekstra være vel så sunn og i god fysisk form som en som er normalvektig? 

LES OGSÅ: Derfor går overvektige raskere ned i vekt

Kraftige kan være i fysisk god form  

Christine Sundgot-Borgen, som har master i fysisk aktivitet, helse og idrettsernæring, og er vitenskapelig assistent ved Norges Idrettshøyskole, forteller at en kraftig person fint kan være i god fysisk form. 

- God fysisk form, om det handler om styrke, utholdenhet eller kondisjon kan i prinsippet utvikles og vedlikeholdes av alle kroppsformer. Utvikling av stor muskelkraft eller hjertets slagkapasitet er eksempler på egenskaper som man kan trenes opp.  

- En ellers frisk person med høy fettprosent har samme mulighet til å utvikle en god fysisk form, enten det er styrke, kondisjon eller utholdenhet. Det handler kun om hvor vidt man utsetter kroppen for belastning, og hvor vidt man lar kroppen restituere seg til å håndtere denne belastningen bedre neste gang. 

LES OGSÅ: Derfor er noen naturlig tynne

Må jobbe hardere enn normalvektige 

Videre forteller hun at fettvev er et ikke-aktivt vev under aktivitet, og vil fungere som motstand (noe kroppen må bære på), i motsetning til muskler som for det meste hjelper deg til bevegelse.

- Når en overvektig person skal løfte på kroppen, vil denne personen trenge større kraft og hjerte- og karsystemet må jobbe hardere en det som er tilfellet hos normalvektig.

- Det vil derfor føles tyngre, og kreves mer av en overvektig person å løpe like fort eller løfte seg selv i samme grad som en normalvektig, fordi det er mer å bære på.

Men, dersom denne tyngre kroppen trener på det, vil den utvikle ferdigheter som tilsier at den skal klare det.

- Det handler derfor om å gi kroppen mulighet til å tilpasse seg bevegelser og aktiviteter med den vekten det innebærer, sier hun. 

VEKT HAR IKKE NOE Å SI: Eksperten forteller at vekten ikke har noe å si for den fysiske formen.  Foto: satori - Fotolia
VEKT HAR IKKE NOE Å SI: Eksperten forteller at vekten ikke har noe å si for den fysiske formen. Foto: satori - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Står du i fare for å utvikle diabetes type 2?

Må forbrenne mer enn man spiser 

Men hvorfor er det noen av de som er i god fysisk form og som trener mye som ikke går ned i vekt?

Ingirid Kjær, som er Universitetslektor ved Institutt for folkehelse, idrett og ernæring ved Universitetet i Agder og stipendiat ved seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges Idrettshøgskole, forteller at det kan skyldes at de spiser like mye eller mer enn de forbrenner. 

- Det må være balanse mellom inntak og forbruk av energi. Men hvis man spiser mindre enn hva man forbrenner, vil det også kunne påvirke resultatene eller effekten av treningen negativt ved at man ikke opplever forventet fremgang i fysisk form. 

- Forskning viser også at trening alene ikke er nok for å gå mye ned i vekt. 

For å oppnå en større og mer betydelig reduksjon i vekt som følge av trening bør treningen i stor grad overgå det som er anbefalt som et minimum, forteller hun. 

- Når det er sagt spiller fysisk aktivitet en stor rolle i det å vedlikeholde vekten og som nevnt tidligere, så har en bedret fysisk form vist seg å ha stor innflytelse på en persons helse, uavhengig av vekt.  

OPPRETTHOLDE FORMEN: Dersom du ønsker å opprettholde en god fysisk form anbefales det at du trener styrke og kondisjon jevnlig.  Foto: Fotolia
OPPRETTHOLDE FORMEN: Dersom du ønsker å opprettholde en god fysisk form anbefales det at du trener styrke og kondisjon jevnlig. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Testen som avslører mer enn BMI

Slik holder du formen 

Hva må man gjøre for å opprettholde en god fysisk form? 

- For å ha og opprettholde en god fysisk form er det viktig at man regelmessig trener kondisjon og styrke, sier Kjær og legger til: 

- Helsedirektoratet anbefaler friske voksne å utøve fysisk aktivitet i omtrent 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet - eller minst 150 minutter med moderat intensitet per uke eller minst 75 minutter høy intensitet per uke.

Videre anbefaler helsedirektoratet å trene muskelstyrke i de store muskelgruppene i kroppen, minst to ganger i uken.

- Aktiviteter utover dette vil gi økt helsegevinst i tillegg til økt gevinst i from av bedret fysisk form, sier hun. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: