Kalorier

Korte personer forbrenner mer

God nyhet for de lave! Det du mangler i centimeter, tar du igjen i kaloriforbruk.

KORTERE BEIN, HØYERE FORBRENNING: Ettersom korte personer har kortere bein, må de ta flere steg enn de med lengre bein. Dette krever mer av kroppen, som dermed bruker mer energi.  Foto: Image SourceAll Over Press
KORTERE BEIN, HØYERE FORBRENNING: Ettersom korte personer har kortere bein, må de ta flere steg enn de med lengre bein. Dette krever mer av kroppen, som dermed bruker mer energi. Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du liten av vekst? Da har du sikkert oppdaget ulempene det kan føre med seg. Mange bukser er for lange. Det kan være vanskelig å ha god sikt til scenen når du er på konsert. Og av og til må du hente en stol for å nå opp til øverste hylle.

God nyhet for de korte

Men det medfører også en rekke fordeler. Og her er en god nyhet: Som liten forbrenner du flere kalorier når du går, viser ny forskning fra Southern Methodist University i Dallass, publisert av My Health News.

Med tre gåturer i uka er det mulig å holde en stabil vekt. Men hvordan gjøre det meste ut av hver økt? Forskere har lenge visst at barn forbrenner mer energi per kilo når de går enn voksne. Men fram til nå har de ikke visst hvorfor.

LES OGSÅ: Sjekk kaloribehovet ditt

Tar flere skritt

Forklaringen viste seg å ligge i steget. Ettersom korte personer har kortere bein, må de ta flere steg enn de med lengre bein. Dette krever mer av kroppen, som dermed bruker mer energi.

For eksempel vil en person som skal gå 1,6 kilometer, er 153 cm høy og veier 45 kilo forbrenne 0,44 kalorier per kilo. I alt blir dette 49 kalorier.

Stor kropp, høyere kaloriforbruk

Lave personer brenner altså flere kalorier på hvert steg enn de mer høyreiste. Men én faktor kompliserer regnestykket litt. For en person som er 183 cm forbrenne 0,37 kalorier per kilo. Men siden kaloriforbruket regnes per kilo, vil en person som veier 86 kilo vil forbrenne 71 kalorier totalt på å gå den samme strekningen.

- Trenger mer energi

Så selv om høye personer har en mer energi-økonomisk måte å gå på, forbrenner de flere kalorier alt i alt. Dette skyldes at de ofte veier mer, melder My Health News.
- En større kropp trenger mer energi, sier KK.nos treningsekspert Ina Garthe i et nettmøte på kk.no.

Den fulle studien er publisert i Journal of Experimental Biology.

Ny generasjon skrittellere?

Studien er den første som tar høyden med i betraktning for å finne ut hvorfor noen forbrenner med enn andre. Med denne kunnskapen kan vi trolig snart få kjøpe skrittellere hvor også høyden kan plottes inn. Dermed vil du får en enda mer nøyaktig måling av kaloriforbruket.

Litt nedstemt i høst?

Trening holder deg ikke bare sterk, friskog slank. Det kan også være det billigste og enkleste tiltaket for å unngå at høstmørket tar helt over tankene og sinnet.

- Hvis du klarer å være fysisk aktiv på det jevne, vil du kunne stå sterkere på dårlige dager. De dagene du våkner opp og bare vil gråte og dra dyna over hodet: Det er faktisk da fysisk aktivitet hjelper best, spør du meg! Du trenger absolutt ikke løpe på mølle med blodsmak i munnen, svarer ernæringsfysiolog og treningsekspert ved Olympiatoppen Ina Garthe.

LES OGSÅ: Tidenes verste slankekurer

Gjør gåturen til en treningsøkt

Hvis du er godt trent, har en vanlig tur god effekt i form av mosjon. Det vil si det er bra for helsen din. Men du vil neppe merke økt kondisjon, med mindre du er veldig utrent. Skal kondisen øke, må nemlig også pulsen øke. Det finnes flere måter å øke pulsen på, slik at gåturen blir ekte trening. Se bare her:

1. Gå i intervaller

Variere mellom å gå så fort du kan og å gå i vanlig tempo. Får du opp drivet, får du også opp pulsen. Dermed får du bedre effekt av treningen. Dette er grunnen til at du bør trene utendørs.

2. Gå de tunge bakkene

Det lønner seg å finne en bakke eller to på gåturen, slik at du får opp dampen innimellom.

3. Legg på med ekstra vekter

Går du med tung sekk, vektbelte eller vektmansjetter må du bruke musklene litt ekstra. Dermed blir treningseffekten enda større. Så lenge må du gå for å forbrennebrenne sjokoladen.

4. Bruk staver

Hvis du går med staver, kan du holde et høyere tempo spesielt i motbakker, fordi du ikke får like fort melkesyre. Når du går i terreng, får du samtidig trent kjernemusklene dine, og det er bra.

5. Gogge!

Gogging er en mellomting mellom gåing og jogging. Det betyr at du går i to minutter, deretter løper du i 45 sekunder. Dette er en mild form for intervalltrening, som er den beste metoden hvis du vil brenne fettet fort.

LES OGSÅ: Superøvelsene jenter dropper




Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer