Vekt Og Kosthold

Kosemat som kan hjelpe deg ned i vekt

Men husk at det bare fungerer så lenge du får i deg moderate mengder.

SLANKERE MED KOSEMAT: Forskere har funnet ut at slanking ikke bare trenger å være forsakelser. Rødvin, ost og sjokolade kan hjelpe oss på veien  til en lettere kropp.   Foto: Colourbox
SLANKERE MED KOSEMAT: Forskere har funnet ut at slanking ikke bare trenger å være forsakelser. Rødvin, ost og sjokolade kan hjelpe oss på veien til en lettere kropp. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det finnes ingen tvil om at det verste med å slanke seg, er å måtte nekte seg den maten du elsker. Og når viljestyrken svekkes, er det ofte sjokolade, ost eller et stort glass vin som «dytter oss av hesten».

Ny forskning tyder imidlertid på at akkurat disse matvarene potensielt kan hjelpe oss på veien mot en lettere kropp. skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Nedenfor ser du hvorfor:

Rødvin

Amerikanske forskere har identifisert et virkestoff i rødvin som kan hjelpe med slankingen. Den nye forskningen viser at piceatannol kan blokkere prosesser i cellene som gjør at fettcellene utvikler og formerer seg. Dette kan potensielt være en metode som kan hindre at folk blir overvektige.

Normalt tar det ti dager for en fettcelle å modnes, og med en gang det har skjedd, er det vanskeligere å krympe fettcellene med trening og et bedre kosthold. Med piceatannol i blodet, stoppes imidlertid modningen av fettcellene. Ett glass om dagen er greit, men husk at en flaske rødvin inneholder 510 kalorier.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig ost

Sterk mat

Krydder kan ha uante helseeffekter. Sterkt krydret mat med kremete sauser er kanskje ikke kjent som slankekost, men kanadiske forskere har funnet ut at capsaicinet i chili og kajennepepper hjelper kroppen med å forbrenne mat fortere, og stagge appetitten. Capsaisinet stimulerer den naturlige prosessen der noe av maten vi spiser omgjøres til varme.

Studier viser at etter et hett måltid, føler vi oss mindre sulten og spiser merkbart mindre til neste måltid. Selv milde former for chilipepper inneholder stoffer som kan brenne opp mot 100 kalorier per dag fordi de «binder» nervesignalene, slik at de kontinuerlig sender fettforbrenning-signaler til hjernen.

Prøvd eggerøre med chili, for eksempel?

Nøtter

En håndfull peanøtter inneholder betydelig flere kalorier enn en håndfull potetgull, likevel fant amerikanske forskere ved Purdue University i Indiana at forsøkspersoner som fikk lagt til 500 kalorier via peanøtter i dietten, spiste mindre de påfølgende måltidene. I tillegg økte de «hvile-forbrenningen» sin, noe som betyr at man forbrenner kalorier selv når man slapper av.

Forskere ved universitetet i Barcelona forklarer dette med at nøttene stimulerer lykkehormonet serotonin, som blant annet har en effekt på appetitten. Mandler og hasselnøtter og valnøtter har også samme effekt.

LES OGSÅ: Maten som brenner kalorier mens du spiser

Ost

For alle som har måttet forsake ost på maten, er dette gode nyheter: Studier viser at ost kan hjelpe oss ned i vekt, særlig når det kommer til vekten rundt midjen. Ost inneholder protein, som gjør at vi blir fortere mett, og forskere mener også at kalsiumet i ost oppmuntrer kroppen til å brenne mer fett. De beste ostene er magrere oster som fetaost eller edamer. Camenbert er litt mindre heldig.

Sjokolade

Beklager, vi snakker ikke om melkesjokolade. Mørk sjokolade derimot, inneholder antioksidanter og flavanoler, noe forskere mener hjelper deg med å gå ned i vekt. Den bitre smaken undertrykker i tillegg appetitten. Men velg mørk sjokolade med 70 prosent kakao eller mer, for det er i kakaoen helsen sitter. Og husk at rødvin og sjokolade er sunnere sammen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer