Frokost

Kun én fjerdedel drikker melk til frokost

Er du en av dem, så går du glipp av mange viktige næringsstoffer.

MELK: Til tross for at ekspertene stadig vekk anbefaler at du skal drikke melk til frokost, er det faktisk bare 24 prosent av oss som gjør nettopp det.  Foto: Thinkstock
MELK: Til tross for at ekspertene stadig vekk anbefaler at du skal drikke melk til frokost, er det faktisk bare 24 prosent av oss som gjør nettopp det. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvor ofte drikker du egentlig melk?

Er du en av dem som bare ha det, eller er du blant dem som har kuttet det helt ut - til tross for Helsedirektoratets advarsler?

En undersøkelse utført av Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at de aller fleste er klar over at melk er veldig bra for oss - spesielt til frokost.

Likevel er det bare 24 prosent som velger drikken på morgenkvisten.

LES OGSÅ: Hvilken melk er best for deg?

31 prosent velger vann

I undersøkelsen kom det frem at 48 prosent av Norges befolkning mener at melk er den sunneste drikken du kan velge på starten av dagen.

Likevel er det bare en fjerdedel som faktisk drikker det.

– Menn og barn er de største melkedrikkerne til frokost, mens kvinner ofte velger vann. Det er viktig å være bevisst på hvilken forskjell det utgjør ernæringsmessig å utelate melken fra måltidet, sier Hennig Havdal i Melk.no.

Studien viste nemlig at så mye som 31 prosent som velger vann til frokost - selv om bare 25 prosent mener at det er det beste alternativet til dette måltidet.

LES OGSÅ: Du spiser 4,8 kilo av dette i året

NYT ET GLASS TIL FROKOST: Å starte dagen med et glass melk tilfører kroppen kalsium, jod, fosfat, protein, og vitaminene B2 og B12, og gir en god start. Foto: Thinkstock.com
NYT ET GLASS TIL FROKOST: Å starte dagen med et glass melk tilfører kroppen kalsium, jod, fosfat, protein, og vitaminene B2 og B12, og gir en god start. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Derfor bør du velge melk

– Pass på å få i deg 3 porsjoner med magre meieriprodukter hver dag. Frokost er et naturlig måltid for å få inn nettopp et glass melk, forteller Havdal.

– Ett glass melk inneholder næringsstoffer som kalsium, jod, fosfat, protein, og vitaminene B2 og B12. Fettinnholdet varierer i ulike melketyper, men alle sammen inneholder like mye av de andre næringsstoffene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Ikke nok med at du vil gå glipp av en rekke næringsstoffer ved å velge vann, men du gjør deg heller ingen tjenester med tanke på kaloriene du sparer.

Tidligere undersøkelser viser nemlig at et glass eller to med melk er gunstig hvis du vil ned i vekt.

En tidligere studie som ble publisert i American Journal of Clinical Nutrition viser at de som drikker melk mens de slanker seg i gjennomsnitt går ned 5,5 kilo mer enn dem som ikke drikker melk.

LES OGSÅ: Gjett hvilke som er sunnest!

Kan beskytte mot diabetes 2

Hvis du fortsatt ikke er overbevist om å bytte ut vannglasset, bør du også ta med i regnestykket at melk kan redusere risikoen for diabetes type 2 (livsstilsdiabetes).

Den aktuelle undersøkelsen, som ble utført av forskere ved Harvard University i USA, tyder på at melk kan bidra til å redusere risikoen for å få livsstilsdiabetes med hele 60 prosent.

I Norge er det omkring 140 000 mennesker som går på medisiner mot diabetes type 2 (Folkehelseinstituttet.no), som er linket opp mot overvekt.

En av ingrediensene (i meieriprodukter) som er ansvarlig for å redusere risikoen er en av fettsyrene, trans-palmitoleic syre, som også finnes i ost, smør og yoghurt. I studien fulgte forskerne 3700 deltakere over 20 år, og tok regelmessig målinger av blodsukkernåver, insulin og fettsyrer.

Blant deltakerne kunne de se at høyre nivåer med trans-palmitoleic syre var forbundet med et sunnere nivå av kolesterol og insulin i blodet.

LES OGSÅ: Derfor er kveldsmat bra for deg

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer