Sukker

Kunstige søtstoffer er ikke løsningen hvis du vil ned i vekt

En ny studie viser at hjernen kan skille mellom de kunstige stoffene og sukker.

VIL IKKE TILFREDSTILLE SØTSUGET: Studier viser at hjernen kan skille mellom kunstige søtstoffer og sukker, og dermed er det stor fare for at du spiser mer senere når du velger lettprodukter.  Foto: All Over Press
VIL IKKE TILFREDSTILLE SØTSUGET: Studier viser at hjernen kan skille mellom kunstige søtstoffer og sukker, og dermed er det stor fare for at du spiser mer senere når du velger lettprodukter. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det dukker stadig opp nye lettprodukter i butikkhyllene. Da er det heller ikke så rart at det er blitt et omdiskutert tema, og at det til tider kan bli ganske forvirrende hva du egentlig bør velge.

Men til tross for at sortimentet av lettprodukter blir stadig større, er overvekt fortsatt et stort problem, også for mange her i landet.

Med andre ord - lettprodukter er nok ikke noen vidunderkur mot overvekt, selv om mange liker å tro det.

Nå mener også forskere fra Yale University School of Medicine i USA, at de kan ha funnet ut hvorfor. Det viser seg nemlig at hjernen din kan skille mellom kunstige søtningsstoffer og sukker.

LES OGSÅ: Dryss litt kanel på kaffen

HJERNEN VET FORSKJELL: Er du søtsugen og velger et lettprodukt, vil ikke hjernen og kroppen få samme tilfredstillelse som hvis du velger noe mer sukker - resultatet kan være at du spiser mer.  Foto: Tone Ra Pedersen
HJERNEN VET FORSKJELL: Er du søtsugen og velger et lettprodukt, vil ikke hjernen og kroppen få samme tilfredstillelse som hvis du velger noe mer sukker - resultatet kan være at du spiser mer. Foto: Tone Ra Pedersen Vis mer

Kroppen kan skille mellom sukker og søtstoffer

Funnene i studien indikerer at signalet som er viktig for reguleringen av dopamin (belønningsstoffet i hjernen, som blant annet skilles ut når vi er glade), bare øker når sukker brytes ned.

Dette tyder på at kroppen vet forskjell på kunstige søtstoffer og sukker.

For de aller fleste betyr det at selv om du spiser mat med svært få - eller ingen kalorier, så er risikoen større for at du spiser mer senere, skriver Huffington Post.

Studien ble riktignok utført på mus, men hvis funnene er overførbare til mennesker kan det forklare hvorfor overvekt er et like stort problem, selv når det finnes så mange sukkerfrie varianter der ute.




.

– Når vi tilfører et stoff som påvirker prosessen i hjernen som gjør sukker om til energi, blir interessen blant dyrene til å spise kunstige søtstoffer mye mindre, i tillegg til at nivåene av dopamin blir mye lavere, sier forskeren ved Yale University, Ivan de Araujo.

Forvirret? Her får du det kort oppsummert: kunstige søtningsstoffer gir bare hjernen tilfredsstillelse på kort sikt. Er du søtsugen og tar deg for eksempel en lettbrus, vil hjernen etter hvert skjønne at dette ikke er sukker, og dermed kan du ende opp med å ville ha mer søtt kort tid etterpå.

LES OGSÅ: Sjekk ingredienslisten før du kjøper syltetøy

SØTSUGEN? Faren er stor for at du spiser mer senere, dersom du velger å spise eller drikke noe med kunsitge søtstoffer.  Foto: Thinkstock.com
SØTSUGEN? Faren er stor for at du spiser mer senere, dersom du velger å spise eller drikke noe med kunsitge søtstoffer. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Gir ikke samme tilfredstillelse som sukker

Funnene fra studien - som ble publisert i The Journal of Physiology (Les mer om studien her!) - underbygger tidligere teorier fra ekspertene om hvilken effekt lettprodukter har på hjernen.

Nicole Avena, forsker og assisterende professor ved ved University of Florida, har tidligere uttalt til Huffington Post at selv om kunstige søtningsstoffer gir hjernen tilfredstillelse på kort sikt, er det ikke sikkert det har samme effekt på lang sikt.

– Hvis du inntar en drikk uten kalorier, og du ikke får den tilfredstillelsen av å drikke noe med sukker, kan det være at du spiser mer senere, sier hun.

– Det er en av ulempene med kunstige søtstoffer: på lang sikt kan det stimulere appetitten og redusere inntaket av kalorier, men det vil ikke gjøre at hjernen glemmer sukker.






Dette kan være forklaringen på hvorfor musene konsekvent valgte den sukkerholdig varianten - selv om de kunstige ofte er søtere.

LES OGSÅ: Kjøper smågodt for 991 millioner

AVHENGER AV HYPPIGHET OG MENGDE: Hvis du ikke drikker brus mer enn en gang i uken, er det ingenting i veien med sukkerholdig brus. Er det hver dag derimot, bør du velge lettbrus.  Foto: Getty Images
AVHENGER AV HYPPIGHET OG MENGDE: Hvis du ikke drikker brus mer enn en gang i uken, er det ingenting i veien med sukkerholdig brus. Er det hver dag derimot, bør du velge lettbrus. Foto: Getty Images Vis mer

Lettbrus kan få deg til å spise mer usunn mat

Koblingen mellom overvekt og lettprodukter har lenge vært diskutert blant ekspertene.

Selv om de opplever at mange velger lettbrus for å gå ned i vekt, ser det ikke ut til å ha den effekten de har ventet, og de lurer derfor på om det kan være lettbrusen som nettopp forårsaker overvekt.

Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, har tidligere gitt KK.no en teori.

– Jeg ser ofte blant pasientene mine at de spiser mer usunn mat når de drikker lettbrus. Hvis de hadde drukket sukkerholdig brus derimot, ville de tenkt at de allerede hadde fått dosen med «usunn» mat og spist lettere, sier hun.

Hvis du drikker brus en gang i blant, mener hun at det ikke er skadelig å velge den med sukker. Hvis du imidlertid drikker brus hver dag, er det bedre med lettbrus.






Les mer om hva du bør velge blant havet av lettprodukter i KK-saken «Sannheten om lettproduktene».

LES OGSÅ: Bør du frykte tilsetningsstoffene?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer