<strong>SMERTESTILLENDE:</strong> Jo flere typer du bruker,  jo verre, sier ekspert. Foto: NTB scanpix
SMERTESTILLENDE: Jo flere typer du bruker, jo verre, sier ekspert. Foto: NTB scanpix Vis mer

Hodepine

Kurerer du hodepine slik?

Slik kan du bli kvitt smerten uten medisiner.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du en av dem som nærmest knasker smertestillende så fort du kjenner snev av hodepine? Du er ikke alene.

Tall fra Tromsøundersøkelsen viser at kvinner bruker mest smertestillende.

Da de fikk spørsmål om de hadde brukt smertestillende som Paracet, Ibux, Paralgin Forte de siste fire ukene, svarte 54 prosent av kvinnene «ja» i 2001.

I 2008 hadde tallet gått opp til 60 prosent.

Det har lenge vært kjent at et stort forbruk av smertestillende kan skade kroppen. Men det finnes måter du kan lindre hodepinen uten medikamenter.

- Både matvarer og øvelser kan ha positiv innvirkning på hodepinen din, sier lege og forsker Monica Drottning-Rønne ved Med Oslo, kompetansesenter for muskel og skjelettlidelser, hodepine og nevrologi.

LES OGSÅ: Hva slags hodepine er det?

Din innsats spiller en stor rolle

Drottning-Rønne forteller at det finnes mange typer hodepiner. Både migrene og cervikogen hodepine forverres av spenninger i nakke og rygg. 

- Sittestilling, arbeidsstilling og all mobilbruken kan trigge til hodepine, forteller hun og trekker frem et eksempel som kan være kjent for mange:

- Når du skyter hode fem centimeter lengre frem for å se skjermen bedre blir det dobbelt så tungt for nakken å holde hodet.

Man kan også få hodepine av bekymringer, stress og depresjon.  

- Mangel av kontroll og forutsigbarhet fører til hodepine, sier Drottning-Rønne, som forteller at ved migrene er økt kontroll og forutsigbarhet en del av behandlingen. 

- Man skal legge seg til samme tid, stå opp til samme tid og spise hver tredje time.

En egen hodepinetype kan også oppstå fordi du tar for mye smertestillende.  

- Noen av pasientene som kommer til oss står på alt for mye, og forskjellig, medisiner mot hodepine. Dette er ingen god løsning over tid og er antakelig den mest vanlige feilbehandlingen av hodepine, sier hun og forteller at mange pasienter har flere typer hodepine. 

Eksperten mener det er viktig å kjenne sin egen hodepine. Noter ned hver gang du har vondt, hva slags vondt du har og eventuelt hva slags medisin du tar. Da blir det enklere for leger å gi en riktig diagnose og se hvilken behandling som hjelper.

- Uten egeninnsats blir man ikke kvitt hodepine. Riktig kosthold, trening, pust og en bevisstgjøring av hodepinetypen er viktig, forteller hun til KK.no, og gir oss disse tipsene:

  • Legg hodet over mot venstre skulder til det strekker godt. Hold rundt høyre håndledd bak ryggen og trekk forsiktig nedover. Hold stille i 40 sekunder. Gjør motsatt for å strekke på venstre side.
  • Bøy nakken framover. Fold hendene på toppen av hodet og hvil dem der. Ikke press eller rugg. Hold stille i 40 sekunder.

LES OGSÅ: Disse vinene gir lettest hodepine

MATFORDEG: Klinisk ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim  Foto: Kyrre Lien
MATFORDEG: Klinisk ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim Foto: Kyrre Lien Vis mer

Dette bør du spise

Randi Vassbotn Norheim er klinisk ernæringsfysiolog og driver nettsiden matfordeg.no. Hun har flere tips til matvarer som kan lindre hodepinen.

- Spis fet fisk, valnøtter, linfrøolje, rapsolje. Alle disse varene inneholder omega 3, som virker både betennelsesdempende og smertestillende.

- Gurkemeie og ingefær er sterke antioksidanter, som kan forebygge eller behandle mild hodepine. For noen hjelper også peppermynte. Både ingefær og peppermynte kan også dempe kvalmen mange opplever ved hodepine, forteller Norheim.

Ifølge henne kan også en skje tran ha en positiv effekt mot hodepine, og det kan økes om man føler det hjelper. Norheim advarer imidlertid mot å ta for mye tran over lengre tid, da det kan bli for mye av de fettløselige vitaminene.

- Tar man for mye omega 6 som for eksempel soyaolje, solsikkeolje, ferdig produsert mat, kjeks og potetgull, samtidig som man får for lite omega 3 kan det  føre til at det dannes mer eikosanoider som gir mer migrene og hodepine.

Vann og hodepine

- Ved dehydrering er det mange som opplever hodepine, og noe av det første du kan prøve ut når du får smerter, er å drikke et stort glass vann - dersom du tror det er årsaken, forteller Nordheim.

Men, er du derimot en stordrikker av vann, kan det hende at du rett og slett drikker for mye.

For å forebygge hodepine oppfordrer Nordheim oss til å spise mer fisk, rådet fra Helsedirektoratet er 200 gram fet fisk i uken. 

Ellers kan et stabilt blodsukker være forebyggende, så bruk av grønnsaker, grovt brød, kornvarer, belgfrukter og frukt og bær fordelt på 4-5 måltider daglig kan virke positivt.

LES OGSÅ: Derfor får du hodepine etter trening

Øvelsene som kan hjelpe

- Det er mange som kommer hit på grunn av hodepine, forteller daglig leder og yogainstruktør ved Puro Yoga, Pernille Bønken.

Hun har 15 års erfaring med Ashtanga Yoga og god erfaring med at yogaøvelser kan bidra til å lindre hodepine.

- Yoga er et healingsystem, der yogastillinger i sammenheng med pust gir en helhetlig effekt på kroppen som blant annet kan lindre hodepine og spenninger.

- Når man får hodepine, er det kroppens måte si i fra at noe er galt. Derfor er det viktig å ta hensyn til dette og prøve å finne ut årsaken til hodepinen, sier hun, som mener vi må møte smerten i stedet for å vike fra den.

Bønken mener mange som får hodepine, får det på grunn av nettopp spenninger i nakke og rygg.

Her gir hun tre tips til øvelser som kan virke lindrende på hodepinen:

Hund som ser ned: En av de mest kjente yogastillingene er «downward facing dog», og dette er en god øvelse for spenninger. Her er det viktig å få setebena opp, slipp helen ned og slappe godt av i nakken. Se opp mot lårene eller magen, på denne måten blir nakken lang og fri. Øvelsen gir en lang traksjon i ryggsøylen og nakken, og du strekker hele baksiden av kroppen.

<strong>DOWNWARD FACING DOG:</strong> Yogainstruktør Pernille Bønken viser øvelsen, som er god for spenning i nakke og rygg. Foto: Hedda Rumohr Berge
DOWNWARD FACING DOG: Yogainstruktør Pernille Bønken viser øvelsen, som er god for spenning i nakke og rygg. Foto: Hedda Rumohr Berge Vis mer

Bredbent skulderstrekk: Denne øvelsen er god mot hodepine og den tar spenning fra skuldre og bekkenet, du kjenner med en gang at den er ganske intens. Flett fingrene sammen bak ryggen og len deg fremover. Pust og slapp godt av i kroppen. Øvelsen løsner opp i bekkene og bakside ben gir en traksjon i ryggsøylen og en god skvis inn i skuldre.

<strong>STÅENDE FOROVERBØYING:</strong> Denne øvelsen kan kjennes ganske intens. Foto: Hedda Rumohr Berge
STÅENDE FOROVERBØYING: Denne øvelsen kan kjennes ganske intens. Foto: Hedda Rumohr Berge Vis mer

Sittende Twist: Sitt godt ned på rumpa, bøy venstre ben, legg så høyre ben over venstre kne og vri deg så inn mot høyre kne å se videre over skulderen til høyre. Denne øvelsen kan løsne spenninger langs hele ryggsøylen spesielt brystrygg og nakke samtidig øker blodsirkulasjonen opp til hode.

<strong>SITTENDE TWIST:</strong> Denne skal løser opp spenninger.  Foto: Hedda Rumohr Berge
SITTENDE TWIST: Denne skal løser opp spenninger. Foto: Hedda Rumohr Berge Vis mer

Alle øvelsene kan holde opp til 10 pust, og gjerne gjenta. Pust gjennom nesen.

- Sett deg ned i et stille rom, lukk øynene og pust dypt. På denne måten kan du lytte til kroppen og prøve å finne ut hvor du har vondt. Øvelsen kan du holde i 10 pust eller opp til noen minutter, avhengig av hvor sterk du er. På denne måten gir du deg selv et «pusterom» med muligheten til og kanskje slippe noen av  de spenningene du bærer, sier Bønken.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer