STØRST ER BEST: Store pommes frites absorberer mindre fett enn de små. Foto: Thinkstock
STØRST ER BEST: Store pommes frites absorberer mindre fett enn de små. Foto: Thinkstock Vis mer

Fett

Kutt fettet uten at du merker det

Her får du fem smarte triks du vil ønske du visste om tidligere.

Mye av det vi spiser kan være skjulte fettbomber, men en god del av maten er vi smertelig klar over det høye fettinnholdet i.

Likevel blir det gjerne til at vi spiser den. Her får du noen tips som kan bidra til å gjøre fettrik mat litt lettere.

Bytt ut fett med juice

Ja, du leste riktig. Når du steker, baker eller woker kjøtt og grønnsaker, kan du vel så gjerne bruke appelsinjuice framfor fett. Det setter en fin spiss på smaken og gjør maten både saftig og sprø.

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om kalorier

Bestill den store pommes fritesen

Store potetbiter trekker til seg mindre fett enn de små. Hvis du skal spise pommes frites, er dette dermed det beste valget.

LES OGSÅ: Så mye søppelmat kan du spise

Ha på mer tomatsaus, mindre ost

Bruk lettost på pizzaen og kjør på med masse tomatsaus i stedet. Da får du i deg masse helsegod lykopen som tomaten er rik på, og du kan redusere ostemengden med så mye som en tredel uten at pizzaen føles tørr og tam. Det kan utgjøre 20 gram fett mindre per pizza - omtrent så mye fett det er i en dobbel cheeseburger fra McDonalds.

Bruk romtemperert smør

Når smøret/margarinen er mykt og smørevennlig, bruker du mindre. I alle fall om du skal ha det på brødskiva.

TA TESTEN: Hva vet du om fett?

Sett sausen og suppa i kjøleskapet

Når fettrik og flytende mat blir avkjølt, legger fettet seg på toppen, og du kan enkelt fjerne det før du varmer opp maten. Det samme kan du gjøre med fettrik mat på boks.