SJOKOHOLIKER? Det er aldri for sent å legge om vanene, og få et smart forhold til sjokolade.    Foto: Getty Images
SJOKOHOLIKER? Det er aldri for sent å legge om vanene, og få et smart forhold til sjokolade. Foto: Getty Images Vis mer

Sjokolade

Kutt sjokoladen - helt uten vilje av stål

Glem alt om mangel på viljestyrke. Det er noe helt annet som avgjør om du klarer å kutte ned på sjokoladespisingen.

Publisert
Vi har lett for å tenke at de som klarer å motstå fristende kakestykker, sjokolade og annet søtt, har mye viljestyrke.

Nå viser ny forskning at det ikke er viljestyrken vår, eller mangelen på den, som avgjør om vi klarer å motstå usunne fristelser.

LES OGSÅ: Derfor får vi søtsug

Hemmeligheten er gode vaner

En forskningsstudie utført ved University of Southern California har konkludert med at det er vanene våre som bestemmer om vi klarer å motstå fristelser.

Studien ble ifølge Forskning.no gjort på personer som var utsatt for vanlig hverdagsstress.

LES OGSÅ: Slik påvirker stress vekten

VANN I MUNNEN: Gode vaner gjør slike som denne lettere å motså. Foto: Getty Images/iStockphoto
VANN I MUNNEN: Gode vaner gjør slike som denne lettere å motså. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Sjokolade mot stress?

Professor Wendy Wood og hennes team ønsket å finne ut om stress gjorde at testpersonene hadde lettere for å ty til usunn mat.

Konklusjonen ble at de som hadde sunne vaner, levde enda sunnere på stressende dager. De som vanligvis levde litt usunt, spiste ekstra usunt på dager med stress.

LES OGSÅ: Enkle triks som gjør middagen din sunnere





Slik innfører du gode vaner

- Det er vanlig å falle tilbake til gamle synder når vi opplever stress. Det gjør vi fordi disse mønstrene er så godt innarbeidet og da virker enklest, forklarer kostholdsekspert Ina Garthe.

Hemmeligheten er derfor gode vaner, og gode vaner er det aldri for sent å innføre.

Her er Ina Garthes beste råd:

1. Når du først har bestemt deg for å endre spisevaner, tenk over hvordan vil du ha det og hva det innebærer. Skriv ned hva du gjør i dag og hvorfor du vil gjøre endringer.

2. Det viktigste er at du planlegger, handler inn og har sunn mat tilgjengelig. Det gjelder også mellommåltider. Ta med frukt, smoothie, knekkebrød eller yoghurt i veska. Du må gjøre det så enkelt som mulig, slik at det ikke krever så mye av deg å følge planen din.

3. Du må like den maten du spiser! Det hjelper fint lite med en god kostplan, hvis matvalget er helt forskjellig fra det du er vant til og det du liker.

4. Ikke lag for hårete mål. Tenk på de små endringene du kan gjøre for å få et sunnere kosthold. Jo enklere, desto bedre.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt søtsuget

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer