Søvnkvalitet

Kutt skjermtid før du legger deg

Bruk av data og annen teknologi før du legger deg kan ødelegge søvnkvaliteten din.

Alle bruker kommunikasjonsteknologi, nå må vi lære mer om riktig bruk for at det skal passe bedre sammen med gode søvnvaner, sier David Cloud, direktør i National Sleep Foundation.
Alle bruker kommunikasjonsteknologi, nå må vi lære mer om riktig bruk for at det skal passe bedre sammen med gode søvnvaner, sier David Cloud, direktør i National Sleep Foundation. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du er kanskje en av dem som sjekker mailen på iPhonen mens du ligger i senga, eller chatter med kjæresten på MSN helt til du nesten sovner? Slik bruk av teknologi kan være ødeleggende for kvaliteten på timene du tilbringer med øynene igjen, skriver AOLHealth.com

Sover for lite
Amerikanske National Sleep Foundation har gjort en undersøkelse som viser at 43 prosent av amerikanere mellom 13 og 64 år rapporterer om at de sjelden eller aldri får en god natts søvn i ukedagene. 60 prosent sier at de har et søvnproblem - som snorking, oppvåkninger i løpet av natten, eller alt for tidlig oppvåkning.

De føler seg ikke uthvilte om morgenen, eller trøtte om kveldene - de får rett og slett ikke den søvnen de trenger. De aller fleste rapporterte om at de sover mindre enn sju timer hver natt, selv om de trengte minst sju og en halv time for å føle seg uthvilte. 15 prosent av de som svarte på undersøkelsen, sov mindre enn seks timer i døgnet.

Les også: 6-8 timer søvn = perfekt

Skyld på teknologien
Og mye av skylda for søvnproblemene skal bruken av teknologi ha. 95 prosent av de spurte svarte at de bruker teknologi som datamaskiner, laptoper og smarttelefoner.

- Spørreundersøkelsen ser på sammenhengen mellom bruk av kommunikasjonsteknologi og søvnvaner, sier David Cloud, direktør i National Sleep Foundation.
- Disse teknologiene er blitt allemannseie, og vi må lære mer om riktig bruk og design av teknologien for at det skal passe bedre sammen med gode søvnvaner.

Følsomme for lys
Professor Allison Harvey ved University of California Berkeley mener det er to hovedgrunner til hvorfor teknologi påvirker søvnen vår.
- Biologien vår er veldig følsom for lys. Vi trenger å bli eksponert for lys om morgenen, og dunkel belysning om kvelden.

Som det er for små barn - kraftig stimuli for hjerne og syn før leggetid er ikke optimalt for søvnen. Med litt stilletid før du legger deg, er det lettere å sovne fortere, og å beholde en god natts søvn.

Les også: Få mest mulig ut av søvnen

Balanse
Mange av oss sitter foran PCen i minst åtte timer hver dag, men Harvey forteller at lange dager foran skjermen er ok så lenge man balanserer døgnets aktiviteter med trening, hvile og avslapning, tid med venner og familie - og å gjøre ting bare for deg selv.







Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer