KAN FIKSES. Pizzasaus er gjerne en saltbombe. Men saltet kan unngås - uten at smaken blir tam. Foto: Getty Images
KAN FIKSES. Pizzasaus er gjerne en saltbombe. Men saltet kan unngås - uten at smaken blir tam. Foto: Getty Images Vis mer

Sukker

Kutt sukker og salt, men ikke smak

Jo da, det er mulig. Sjekk disse tipsene.

Publisert
Vi får i oss altfor mye sukker og salt. Helsedirektoratet anslår saltinntaket i den norske befolkningen til omtrent 10 gram per dag hos menn og noe lavere hos kvinner.

Dette er omtrent dobbelt så høyt som anbefalt inntak, som er maksimalt 5 gram salt per dag.

Når det gjelder sukker mener Helsedirektoratet at inntaket av tilsatt sukker bør begrenses til 10 prosent av det samlede energiinntaket.

Det tilsvarer et samlet daglig inntak av sukker på 55 gram for en kvinne og 70 gram for en mann. Til sammenligning gir en halv liter brus 50 gram sukker, så også her er det klart at de fleste av oss ligger over grensen.

Mye av saltet og sukkeret kan du fint sluse unna uten at det går utover smaken på maten. Nedenfor får du noen gode tips:

LES OGSÅ: Verdt å vite om søtstoffer

Skyll det bort

Hermetisert frukt og grønnsaker ligger ofte i sukker- eller saltlake. Frukt på boks er gjerne så søt i seg selv at sukkerlake blir unødvendig.

Og grønnsakene smaker ofte bedre uten laken de ligger i. Ikke bare er den salt, her er det ofte eddik også, som bidrar til en sur, litt innestengt smak.

Gi derfor frukten og grønnsakene en omgang under springen før du bruker dem.

NAM, NAM. Fredagstaco. Med enkle grep blir den sunnere. Foto: msheldrake - Fotolia
NAM, NAM. Fredagstaco. Med enkle grep blir den sunnere. Foto: msheldrake - Fotolia Vis mer

Vent med å salte

Lager du sauser, gryter og supper bruker du gjerne en rekke kryddere for å få smak. Start med disse.

Kjør på med hvitløk, chili og basilikum i pastasausen. Noen tilsetter også litt sukker for å veie opp for syren i hermetisert tomat - bruk heller en gulrot.

Når du er fornøyd med kryddersammensetningen er det kanskje ikke behov for å salte lenger. Føler du likevel at det mangler, er det kanskje ikke mye som skal til.

LES OGSÅ: Slik blir kosematen sunnere - taco, pizza, burger, vafler

Teksten fortsetter under bildet.






Halvér posekrydderet

Glad i fredagstaco? Da bruker du kanskje krydderblandingen som ligger i boksen med tacoskjellene. Her er det mye salt.

Nøy deg med halvparten av poseinnholdet, og dryss heller ekstra chili og spisskummen i sausen. Du vil knapt merke forskjell.

Et ekstra tips er å erstatte vannet i oppskriften med en boks tomater. Da får du en fyldigere, sunnere og mer smakfull saus.

LES OGSÅ: Kjøpesalsa kan være en saltbombe

Velg bær og frukt som søtstoff

I stedet for å drysse sukker over frokostblandingen bør du heller bruke frukt og bær.

Det smaker godt, og du får en dose antioksidanter med på kjøpet.

LES OGSÅ: Derfor er du sugen på usunn mat

Triks med krydder

Salter du kokevannet når du har ris til middagen? Prøv heller krydder.

Smett en kanelstang, en klype kardemomme eller litt ingefær opp i vannet før det begynner å koke, og du har en fin smaksopplevelse i vente.

LES OGSÅ: Så mye søppelmat kan du spise

Juks med oppskriften

Forsøk å erstatte sukkermengden i dessertoppskrifter med fruktsaft eller pureer av frukt.

For eksempel gir svisker gir mye søtsmak, og passer godt i sjokoladekaker.

LES OGSÅ: Slik vet du hvor mye salt maten inneholder

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer