Gå Ned I Vekt

Kvinner må trene hardere for å gå ned i vekt

Det kan virke urettferdig, men vi må faktisk trene mer og hardere for å oppnå samme resultat som menn.

MÅ TRENE MER: Siden menn har mer muskler enn kvinner, går de fortere ned i vekt når de trener. Foto: thinkstock.com
MÅ TRENE MER: Siden menn har mer muskler enn kvinner, går de fortere ned i vekt når de trener. Foto: thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En ny undersøkelse viser at kvinner må følge en diett for å oppnå de samme fordelene som menn, mens menn trenger bare trene for å gå ned i vekt.

De oppsiktsvekkende funnene ble nylig publisert i helsejournalen Metabolism.

LES OGSÅ: Så høy bør pulsen være under trening

Trente like hardt

75 overvektige menn og kvinner ble satt på et fitnessprogram av forskere fra universitetet i Missouri. Det viste seg at mennene hadde lettere for å gå ned i vekt, ifølge MailOnline.

Deltakerne fulgte et 16-ukers program med kondisjonstrening. De trente alle på en intensitet på 65 prosent av makspuls (makspuls er individuelt).

Selv om alle trente like hardt, var det mennene som oppnådde flest helsefordeler.

Kvinnenes restitusjonstid ble nemlig ikke bedre over de 16 ukene, i tillegg til at mennene gikk mer ned i vekt.

LES OGSÅ: Dette måltidet kan gjøre deg tjukk

Derfor forbrenner menn fett fortere

Dr. Chris Easton, som er foreleser i klinisk trening og psykologi, forklarer til MailOnline at menn og kvinner reagerer ulikt på trening.

– Hovedårsaken til dette er kroppens sammensetning. Menn har høyere andel muskler enn kvinne og muskler gir høyere fetftorbrenning, sier Easton.

LES OGSÅ: Derfor er det vanskeligere å nå makspuls på spinning

Nedenfor får du noen enkle fakta om makspuls:

1) Makspulsen din er det maksimale antall ganger hjertet ditt kan slå i løpet av et minutt.

2) Makspulsen oppnås enklest når man bedriver en aktivitet som involverer store og så mange muskelgrupper som mulig. For eksempel løping.

3) Makspulsen er helt individuell, og kan derfor variere fra person til person.

4) Makspulsen er tilnærmet konstant, men faller litt etterhvert som man blir eldre.

5) Man har den samme makspulsen uansett om man løper, sykler eller gjør en annen aktivitet.

6) For å oppnå makspuls må man være godt trent i den aktiviteten man skal utføre – fordi man ikke orker eller klarer å presse kroppen hardt nok om man ikke er godt trent. Musklene stivner/får melkesyre og det blir begrensninger fremfor at pulsen når sitt maksimale nivå.

7) Det er flere ulike metoder du kan benytte for å finne ut makspulsen din. Og den aller enkleste er følgende formel: 220 – (alder x 0.7)

(Er du 50 år skal altså makspulsen ligge på ca. 220 – (50x0.7) = 185 slag/min. Ifølge Olympiatoppen stemmer denne formelen for 80 prosent av alle personer. De resterende har et avvik på +/- 15 slag/min).

OBS: Er du på en time og merker at pulsen din går opp i 80-90 prosent av makspuls svært raskt, bør du antagelig øke makspulsen på apparatet/klokken du bruker.

Det samme gjelder hvis det er motsatt – altså at du sliter veldig med å komme på pulsnivåene som anbefales i løpet av timen. Da bør du sette ned makspulsen litt.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med treningen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer