Foto: 6PA/MAXPPP
Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer

Kosthold

Kvitt deg med verstingvanene

Jo raskere, jo bedre.

Publisert
Sist oppdatert
Røyking, et usunt kosthold og mangel på fysisk aktivitet er grunnen til halvparten av dødsfallene i USA, melder U.S. Centers for Disease Control and Prevention.

Men det er aldri for sent å endre stil, selv det å stumpe røyken som pensjonist har noe for seg, ifølge studier – selv om det uten tvil er best å starte et sunnere liv i ung alder.

Her er fem verstinger du bør droppe i dag, skriver Livescience.com.

1. Spise usunt

Overvekt kan føre til mange helseproblemer som diabetes, hjertesykdommer og slag, men også liten sexlyst. Derfor: spis langsomme karbohydrater (søtpoteter, fullkornsbrød, brun ris) fremfor raske karbohydrater (hvite poteter, hvitt brød, hvit ris) og animalske proteiner (kjøtt, fjærfe, fisk, egg, melkeprodukter og ost) og reduser inntaket av fettholdige og sukkerrike matvarer.

  • Spis deg glad og frisk
  • Sunnhets-leksikonet
  • Flott og frisk med frukt

  • 2. Røyke og drikke

    Røyking og drikking av alkohol i store mengder har vist seg å ha negative innvirkninger på helsen til mennesker i alle aldre, men spesielt eldre menneser utsetter sin egen helse for stor risiko dersom de både røyker og drikker. Røyking demper også sexlysten.

  • Slik blir du mindre full
  • Ille med promille
  • Gode råd for dagen derpå

  • 3. Være sofapotet

    Er du ung, rør på deg – ikke legg deg rett ned på sofaen og bli der. Når man blir eldre saktner man gjerne farten fordi man «kan ikke gjøre så mye som da man var ung», men det betyr heller ikke at man bør ligge på sofaen og glo apatisk på tv dagen lang. I stedet: lær nye ting eller nye språk, løs kryssord, ta et kurs.

    Mer om hjernetrim kan du lese her.

  • Kom deg opp av sofaen
  • Hold hjernen i form
  • Slik skjerper du hjernen

  • 4. Blande medisiner

    Bruker du flere legemidler samtidig, bør du sjekke at de ikke virker ugunstig på hverandre. Det gjelder også om du bruker naturmidler. Noen slike blandinger kan nemlig få overraskende utfall. P-pillen for eksempel kan miste sin effekt sammen med enkelte andre medisiner.

    Når man blir eldre kan det være vansklig å huske hvilke piller som skal tas når, hvilket kan være direkte helseskadelig. Stikkordet er pillebrett samt en hjelpende hånd når det kommer til å fylle og klargjøre ukens brett.

  • Problemfri prevensjon?
  • Vitaminer - bruk eller kast?
  • Får du nok vitamin D?

  • 5. Slurve med treningen

    Å holde seg i aktivitet er helt avgjørende for å holde hjertet, hjernen og beinbygningen sunn. Når man er ung har man ingen unnskyldning til å la være, men når man blir eldre kan fysikken hindre en. Men husk, små ting hjelper, ifølge the U.S. Centers for Disease Control and Prevention og råder eldre personer eller personer som av andre grunner har problemer med å røre på seg til og parkere litt lenger unna og gå den korte turen fra bilen til butikken.

    Treningsformer som yoga, pilates og tai chi kan dessuten tilpasses alle nivåer av fysisk bevegelighet og kan føre til at man beveger seg raskere, får bedre balanse og en rakere holdning, ifølge en studie fra Temple University.

  • Finn treningsgnisten
  • Bli hekta på trening
  • Finn din yogatype

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer