Et rasersiutbrudd har en lei tendens til å slå tilbake på deg selv, særlig om det er på jobben du går fra vettet. Men hjelpen er nær, disse rådene hjelper deg nemlig å holde hodet kaldt, ifølge nettmagasinet Woman’s Day.Får du krampe av kollegaen? Mannen fremdeles sjefen Lær deg å le av sjefen Slik lurer du sjefen Slå ned på herskeeknikkene Er du pen nok til jobben?
1. Kjøp deg tid
Hvis sjefen din, kollegaen eller en kunde/klient sier noe som gjør deg opprørt, vent litt du reagerer. Be sjefen om et lite møte slik at dere for diskutert saken, si til kollegaen din at du kommer tilbake til henne og spør klienten på telefonen om hun kan holde linja litt. Du trenger ikke bestandig en time i et stille rom, men et lite øyeblikk for å trekke pusten og summr deg litt kan gjøre mye.2. Bevar roen
Når noen tøyer grensene dine, ikke ta igjen med samme mynt. Småkjekling med kollegaen får dere begge til å virke uprofesjonelle, noe du har lite å vinne på. Og hva du enn gjør som får klienten din opprørt vil etter all sannsynlighet slå tilbake på deg dersom din oppførsel blir rapportert videre til sjefen din..3. Trå varsomt
Å være fiendtlig vil ikke gi deg respekt blant de andre ansatte, så trå varsomt. Dersom du irriterer deg over kollegaen som sender deg klager per e-post, gjerne også med kopier til sjefen din, si at du foretrekker at dere kan ta slike ting ansikt til ansikt i stedet og at det er unødvendig å involvere andre før dere i det hele tatt har fått pratet om «problemet».4. Få det ut
Når du kommer hjem fra jobb, ta en prat med en tålmodig venn eller partneren din. Fokuser på hva som har skjedd og hvorfor du føler deg frustrert, men ikke tut ham eller henne ørene fulle av klager. Be om forståelse, men også om en objektiv tilbakemelding.5. Bruk kroppsspråk
Et smil smitter. I stedet for å sette opp et sure fjeset, smil og vis den andre at «Synd du er gretten, jeg er det ikke». Det gjør det også vanskelig for den andre å bevare furtefjeset.6. Vis at du lytter
Noe så enkelt som å si at: det er notert eller jeg tar poenget betyr verken at du gir den andre rett eller at du gir etter og gjør det slik den andre ville ha gjort det, men det signaliserer at du har lyttet og at du tar klagen eller hva det nå er tul følge.7. Vær personlig
Noen ganger er det gull verdt å være litt peronlig, i stedet for iskald og profesjonell. Ved å bruke vedkommendes navn når du unnskylder eller ignende demper det som måtte føles som fiendtlig stemning.LES OGSÅ:Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger