Slank

Lær deg matvett-reglene

Bli sunn og slank med disse 7 enkle rådene.

Foto: 6PA/MAXPPP
Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva er mat for deg? Den amerikanske matskribenten Michael Pollan har forfattet en rekke bøker om kosthold og matvett.

  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Han er en krass kritiker av den vestlige verdens forhold til mat. Han mener vi er besatte av å spise riktig, samtidig som vi etter hans oppfatning ikke eier matvett i det hele tatt.

  • Ta testen: Er du en slankehysteriker?

  • Kunstig kost

    Vi blir stadig mer usunne og overvektige, og lider i stadig større grad av livsstilssykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer.

  • 1500 smarte kalorier

  • Pollan mener vi har glemt hva ordentlig mat er, og at vi dytter i oss det han kaller «spiselige matliknende substanser».

  • Frokosten som varer til lunsj

  • Han forakter vår hang til hel- og halvfabrikata, melder helsenettstedet WebMD.

    Pollan sier alt han har lært om mat og helse kan sammenfattes så enkelt som dette:

    «Spis mat, ikke for mye, mest planter».

    Med mat mener Pollan da ordentlig mat, som grønnsaker, frukt, fullkorn, fisk og kjøtt. Han mener vi må la være å spise syntetiske og kunstige saker.

    Og for at vi skal få til det har Pollan laget 7 kjappe matvettregler:
    1. Ikke spis noe som bestemoren din ikke ville gjenkjenne som mat.

    2. Ikke spis noe som inneholder mer enn fem ingredienser, eller som har ingredienser med navn du ikke klarer å uttale.

    3. Velg varer som er plassert langs veggene i butikken, ikke de som er satt ut i midten av lokalet. Varer som befinner seg i utkantene av butikken er som regel varer det er behov for å bytte ut og fylle ofte opp med, altså varer med kort holdbarhet. Det betyr at det som regel er ferske og naturlige råvarer. Varer plassert midt i lokalet er gjerne «kunstig» mat med lang holdbarhet.

    4. Ikke spis noe som aldri vil råtne. Noen unntak finnes det, som for eksempel honning, som er en naturlig råvare med ekstrem langt holdbarhet.

    5. Vær fortsatt litt sulten når du går fra matbordet. Metthetsfølelsen vil komme etter en stund. Gjør som japanerne og spis til du er 4/5 mett.

    6. Spis til faste tider og ha andre menensker som selskap heller enn fjernsynet.

    7. Ikke kjøp mat der du kjøper bensin.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer