MERKES PÅ HELSEN: Pendling går utover sosiale og helsefremmende aktiviteter, viser ny forskning. Hjemmekontorister har et mer balansert jobb- og privatliv.  Foto: Getty Images/Polka Dot RF
MERKES PÅ HELSEN: Pendling går utover sosiale og helsefremmende aktiviteter, viser ny forskning. Hjemmekontorister har et mer balansert jobb- og privatliv. Foto: Getty Images/Polka Dot RF
Stress

Lang vei til jobben?

Noe å tenke på i ferien: Pendling og hjemmekontor påvirker både vekten og helsen din.

En ny studie viser nøyaktig hva du ofrer for å komme deg til jobb, skriver Huffington Post. (ekstern lenke)

Forskere ved Brown University fant ut at dersom du bruker en time til jobb hver dag, så betyr det at du i gjennomsnitt får 30,6 prosent mindre tid til søvn, 16,1 prosent mindre tid til trening, 5,8 prosent mindre tid til å spise med familien, og 4,1 prosent mindre tid til å lage mat. Alt dette er helsefremmende og sosiale aktiviteter.

Kan gå utover vekta

Studien er basert på 24,861 mennesker som deltok i en tidsbruk-undersøkelse i USA. Forskerne fant ut at mer enn en av ti amerikanere i fulltidsstillinger, brukte to eller flere timer på vei til og fra jobb hver dag.

- Vi burde tenke over at lang reisevei til jobb spiser av tiden vi ellers ville brukt på helsefremmende aktiviteter, og det kan gå utover vekten og helsen vår, sier forsker Thomas J. Christian.
- Pendlere burde forsøke å parkere litt lenger unna jobben for å legge inn litt frisk gange, foreslår forskeren.

LES OGSÅ: 17 råd mot tidsklemma

Mental utfordring

En annen studie fra England har vist at kvinners mentale helse påvirkes mer enn hos menn, når det kommer til den daglige pendlingen. Særlig når de har små barn, har kvinner fire ganger så stor risiko for stress enn menn. Det kommer av at kvinnene i undersøkelsen oftest leverte og hentet barna, og la inn dagligvarehandel i samme slengen, på vei til og fra jobb.

En svensk studie publisert i BMC Public Health i fjor viste at pendling kan knyttes til mer stress, utbrenthet, dårlig søvn og fraværsdager fra jobb. Svenske forskere har til og med funnet en link mellom pendling og skilsmisser: Par som må pendle over lange avstander har en 40 prosent høyere risiko for å skilles enn andre par, særlig de første årene. Funnene er basert på to millioner mennesker i årene 1995 og 2005.

Hjemmekontor med helsefordeler

Men hva så med de som jobber hjemmefra? Som hjemmekontorist mister du den sosiale omgangen med kolleger, og det er slett ikke sikkert at du blir flinkere til å bevege deg, når kontoret ligger 40 cm fra sengen. Men ifølge FoxNews.com (ekstern lenke) finnes det mange helsefordeler for de som slipper å dra noe sted for å komme på jobb.

Spaltisten Julie Relevant oppdaget at hun fikk mer tid til trening, og at hun trente mer jevnlig. Hun spise sunnere fordi hun laget all mat hjemme, og ikke ble fristet av kaker og søtsaker som ofte finnes på kontorer rundt om. I tillegg fikk hun mer tid til venner og familie.

- Jeg jobber flere timer om dagen enn i min tidligere jobb, men jeg er mer produktiv og mindre stresset. Jeg er sjeldnere syk om vinteren, og føler meg mer balansert - både fysisk og psykisk, sier Relevant.

LES OGSÅ: Trening for kontorrotta

Større frihetsfølelse

Mer kontroll på hvordan du arbeider, gjør deg mer fornøyd med jobben. At du kan slippe pendlerkostnader og SFO-betaling, kan også gjøre hjemmekontoret verdt innsatsen.

Ifølge psykiater Ash Nadkarni, ved Boston Medical Center er hjemmekontorister mer fornøyd med frihetsfølelsen og kontrollen de har, og de strukturerer tiden på en slik måte at de kan trene oftere og ta seg pauser i løpet av dagen. De tenker mer på seg selv og hva de trenger for å være sunne.

En undersøkelse av Staples Advantage viste at 80 prosent av de som har gått over til hjemmekontor, har et bedre balansert jobb- og privatliv etter at de skiftet jobb.
Til forsiden