Vekttap

Lavkarbo er bedre enn fettredusert diett

Det konkluderer svenske eksperter. Men hva med langsiktig vekttap?

NÅR KILOENE SKAL VEKK: Se hva svenske forskere mener er best for å gå ned i vekt, og deretter holde seg vektstabil. Foto: Benicce - Fotolia
NÅR KILOENE SKAL VEKK: Se hva svenske forskere mener er best for å gå ned i vekt, og deretter holde seg vektstabil. Foto: Benicce - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I den omfattende rapporten «Mat vid fetma» fra svenske SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, har svenske forskere gått gjennom forskningsstudier som tar for seg en rekke type dietter for å se hva som fungerer best for overvektige.

De konkluderer med at på kort sikt gir en lavkarbodiett større vektnedgang enn en diett med lite fett.

TO FORDELER: Grønnsaker er kalorifattige, men inneholder mange næringsstoffer. Foto: Getty Images/Pixland
TO FORDELER: Grønnsaker er kalorifattige, men inneholder mange næringsstoffer. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Gir bedre effekt

Med fedme menes det at du har en BMI på over 30.

kort sikt betyr i denne rapporten en tidsperiode på seks måneder, og med lavkarbodiett mener de en diett der under 40 prosent av det daglige kaloriinntaket kommer fra karbohydrater.

Om du lider av fedme, og vil bruke de neste seks månedene på å gå ned i vekt, vil altså vekttapet bli større om du reduserer inntak av karbohydrater, enn om du går inn for et fettfattig kosthold der mindre enn 30 prosent av kaloriinntaket kommer fra fett (i et standardkosthold kommer 55 prosent eller mer av kaloriinntaket fra karbohydrater, mens 30-45 prosent av kaloriinntaket kommer fra fett).

På lengre sikt, altså hvis dietten varer lenger enn seks måneder, er det derimot det samme hva slags diett du går for: lavkarbo, fettredusert, høyprotein eller middelhavskost.

Merk! Når vi snakker om at under 40 prosent av kaloriinntaket skal komme fra karbohydrater, eller under 30 prosent skal komme fra fett, menes det ikke at under 40 prosent av maten skal være karbohydrater, eller under 30 prosent skal komme fra fett.

Hvis ditt daglige kaloriinntak er på 2000 kalorier, vil et lavkarbo-kosthold med under 40 prosent fra karbohydrater bety at færre enn 800 av kaloriene skal komme fra karbohydratkilder per dag. Om fettinntaket skal være under 30 prosent, skal færre enn 600 kalorier komme fra fettkilder.

LES OGSÅ: Lavkarbo - du kan kutte noe karbohydrater, men ikke alt





Slik holder du vekten nede

Én ting er å klare å kvitte seg med overvekten - en annen sak er å holde seg der når vektpilen treffer riktig tall. Det er det som er det vanskelige for de fleste som sliter med overvekt.

Her konkluderer rapporten med at vekten er lettere å holde hvis du har et fettredusert kosthold med lav glykemisk indeks og/eller høyt proteininnhold enn med et fettredusert kosthold med høy glykemisk indeks og/eller lavt proteininnhold.

GI, eller glykemisk indeks, sier rett og slett noe om hvordan mat påvirker blodsukkeret ditt – altså hvor mye blodglukosenivåene øker etter et måltid. Skal vi forenkle det vil enkle karbohydrater gi raskere blodsukkerstigning enn både proteiner, fett og mer kompleks karbohydrater. Les mer om det her.

Forskerne konkluderer med at det mangler forskningsgrunnlag for å si om lavkarbo eller middelhavskost er effektive for å motvirke at kiloene sniker seg på igjen.

Det rapporten likevel sier er at middelhavskostholdet med sitt fokus på sunne fettkilder, særlig fra olivenolje og nøtter, gir overvektige lavere risiko for å få hjerte- og karsykdommer.

Når det gjelder å redusere risikoen for å utvikle livsstilsdiabetes, noe mange overvektige gjør, er denne lavere hos dem som drikker alkohol og kaffe, mens den er større hos dem som drikker søte drikker.

HOLD DEG DER: Når ekstrakiloene først er borte, er spørsmålet hva slags kosthold som holder vekta stabil. Foto: Erwin Wodicka
HOLD DEG DER: Når ekstrakiloene først er borte, er spørsmålet hva slags kosthold som holder vekta stabil. Foto: Erwin Wodicka Vis mer

Hva er idealkostholdet?

Rapporten gir ikke konkret svar på hva som er det optimale kostholdet. Dette er også individuelt. Men skal vi trekke noe ut av rapportens konklusjoner, kan du som vil ned i vekt altså godt starte diettperioden med å spise lavkarbo, altså redusere inntaket av karbohydrater, og spesielt kutte alt av enkle karbohydrater som sukker og hvitt mel.

Når det gjelder å beholde idealvekten, og samtidig redusere risiko for hjerte- og karsykdommer og utviklingen av livsstilsdiabetes kan det virke som om et middelhavskostold med lav glykemisk indeks og høyt proteininnhold er tingen.

Det innebærer at du spiser mye grønnsaker, magert kjøtt, fet fisk, olivenolje, avocado og nøtter, og drikker en moderat mengde kaffe og alkohol.

LES OGSÅ: Bytt ut pasta, ris og poteter med disse



Helseaspektet er viktig

- Du kan gå ned i vekt med hundrevis av mer eller mindre seriøse dietter, men du blir ikke nødvendigvis friskere av mange av dem. Etter min mening er det viktig at kostholdet kan bidra til både en lavere vekt og til bedre helse, kommenterer Fedon Lindberg, som driver medisinsk kostholdsveiledning og har skrevet flere kostholdsbøker.

- Et lavglykemisk middelhavskosthold er etter min mening den optimale løsningen, altså et kosthold med færre raske karbohydrater, mer protein og valg av sunt fett. Dette gjelder alle, og ikke minst for dem som ønsker å beholde vekten etter vektreduksjon. Dette er også fastslått i den store pan-europeiske overvektstudien Diogenes fra 2010, sier Lindberg.

Les om studien hos Sciencedaily.com.

Lindberg mener en diett med karbohydrater med lav glykemisk indeks, et høyere proteinnivå og mer sunt fett gir et lavere og mer stabilt blodsukkernivå, og dermed lavere insulinnivå.

- Dette kostholdet er optimalt for å forebygge og behandle fedme, type 2 diabetes, det forebygger hjerte- og karsykdommer, og reduserer kroniske betennelser og risikoen for en rekke kreftformer, sier han.

LES OGSÅ : Derfor er gazpacho supersunt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer