KJENDISFAVORITT: Ifølge fysioterapeut Sammy Margo kan overbruk av leggings, som også er en favoritt blant kjendiskvinner som Mischa Barton, Claudia Schiffer og Kim Kardashian, gjøre musklene slappe og føre til at du legger på deg.  Foto: All Over Press
KJENDISFAVORITT: Ifølge fysioterapeut Sammy Margo kan overbruk av leggings, som også er en favoritt blant kjendiskvinner som Mischa Barton, Claudia Schiffer og Kim Kardashian, gjøre musklene slappe og føre til at du legger på deg. Foto: All Over Press Vis mer

Leggings

Leggings kan gi dvaskere kropp

Hat-/elsk-plagget gjør musklene «late» og kan gi dvask mage, rumpe og lår.

Det er få klesplagg som har blitt så omtalt, forhatt, elsket, brukt og kritisert som leggingsen, eller tightsen, som vi også kaller den.

Det utskjelte 80-tallsplagget har, siden den gjorde comeback for noen år siden, vært å finne i nær sagt alle jenters garderober, og selv om den svært sjelden blir likt av moteelskere og nesten aldri er å se på catwalken, klarer vi ikke legge den fra oss.

Da KK.no holdt en avstemning for leserne i fjor, fortalte hele 73 prosent av dere at dere bruker plagget regelmessig. Dette til tross for at svært trange utgaver av plagget frarådes av leger.

- Varme, fukt og svette bidrar til et annet miljø i skrittet, og dette er ikke gunstig for de med anlegg for sopp og hudsykdommer. Noen kvinner har lokalt nedsatt immunforsvar i underlivet, så disse bør unngå å bruke tette plagg nedentil. Denne delen av kroppen er skapt for å være fri, har Peer Høvik, gynekolog på Lommelegen.no, tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Plagget som får folk til å se rødt

FRARÅDES AV LEGER: Bruk av svært trange tights/leggings frarådes av leger, da det trange plagget fører til økt varme, fukt og svette, noe som kan bidra til et annet miljø i skrittet.  Her er skuespiller Diane Kruger på shopping i et svart par.  Foto: All Over Press
FRARÅDES AV LEGER: Bruk av svært trange tights/leggings frarådes av leger, da det trange plagget fører til økt varme, fukt og svette, noe som kan bidra til et annet miljø i skrittet. Her er skuespiller Diane Kruger på shopping i et svart par. Foto: All Over Press Vis mer

Gjør musklene slappe






Det er imidlertid flere ting du bør være obs på, dersom du bruker leggings daglig.

Studier viser nemlig at leggings faktisk kan bidra til at du legger på deg og får slappere kropp, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Det høres kanskje litt søkt ut, men forklaringen er rett og slett at overbruk av leggings gjør musklene i mage, lår og rumpe «late» - de får ikke samme «trening» som de gjør i andre plagg, noe som kan føre til at musklene blir slappere.

- Leggings er svært behagelig og kan se flott ut, og jeg er like avhengig av dem som alle andre, men dette plagget kan faktisk ha noen negative effekter på kroppen din, sier fysioterapeut Sammy Margo til Daily Mail:

- Leggingsen holder inne og støtter lårmuskelen, rumpemuskelen og kjernemuskulaturen i magen, og gjør dermed den jobben som de musklene egentlig skal gjøre. Resultatet av dette er at disse muskelgruppene får lov til å slappe av, så når vi tar av leggingsen til sommeren er det ikke sikkert kroppen er like fast og fin som den hadde vært dersom du ikke brukte plagget.

LES OGSÅ: Jeggings = det nye it-plagget

GJØR STYRKEØVELSER: Dersom du trener mage, rumpe og lår regelmessig, kan du holde kroppen stram og fin, selv om du bruker leggings. Her er den australske skuespillerinnen Isabel Lucas iført et grått par.  Foto: All Over Press
GJØR STYRKEØVELSER: Dersom du trener mage, rumpe og lår regelmessig, kan du holde kroppen stram og fin, selv om du bruker leggings. Her er den australske skuespillerinnen Isabel Lucas iført et grått par. Foto: All Over Press Vis mer

Skjuler kroppsdelene vi ikke liker






Det at leggingsen er så behagelig og skjuler kroppsdeler vi ikke nødvendigvis er like fornøyd med, kan også utgjøre en «trussel», mener fysioterapeuten.

- Leggingsen skjuler de delene av kroppen vi ikke liker, som cellulitter på beina eller «muffin-magen» (når magen henger litt utenfor buksekanten), noe som gjør at det blir enklere å ignorere problemene, i tillegg til at vi blir mindre motiverte til å trene disse kroppsdelene, sier hun.

LES OGSÅ: Kunsten å bruke tights

Styrkeøvelser som hjelper

Dersom du er stor fan av leggings, trenger du imidlertid ikke fortvile.

Ved å gjennomføre noen enkle styrkeøvelser for mage, rumpe og lår hver dag kan du gjenopprette styrken i muskelgruppene og holde kroppen fast og fin til sommeren, selv med leggingsen på.

Eksempler på gode øvelser du kan gjøre, er å gå en tur med ankelvekter mens du gjør knipeøvelser for mage og rumpe.

Ifølge Margo kan også en tråd hjelpe deg med å holde magen stram.

- Sug magen inn så langt du klarer, og pust deretter ut halvparten av luften du sugde inn. Ta litt tråd og knyt det rundt magen og forsøk å holde magen i den posisjonen hele dagen, sier hun.

Hensikten med denne øvelsen er at tråden skal hjelpe deg med å holde magen inne, noe som holder muskulaturen i dette området aktiv. Hvis tipset med tråden høres ubehagelig ut, kan du forsøke å gjøre det samme ved å holde magen litt inne gjennom dagen.

Dersom du begynner å trene mage, rumpe og lår regelmessig, vil det ifølge Margo, ta om lag seks uker før du begynner å merke en effekt, så ikke gi deg dersom du ikke ser resultater etter to uker.

LES OGSÅ: Slik får du flatere mage

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: