<strong>DU TRENGER IKKE GJØRE DET SÅ EKSTREMT:</strong> – Lookene er til for å inspirere og skape en kreativ tanke hos kunden, så du trenger ikke å bruke akkurat de fargene som hører til looken, sier Makeupartist og Make Up Stores presseansvarlige i Norge, Hanna Karlsson. Foto: Per Ervland
DU TRENGER IKKE GJØRE DET SÅ EKSTREMT: – Lookene er til for å inspirere og skape en kreativ tanke hos kunden, så du trenger ikke å bruke akkurat de fargene som hører til looken, sier Makeupartist og Make Up Stores presseansvarlige i Norge, Hanna Karlsson. Foto: Per Ervland Vis mer

Sminke

Les dette før du sminker deg igjen

Du trenger kanskje ikke kopiere alle triksene fra visningen til Make Up Store. Men noen kan du rappe.

Publisert
Sist oppdatert
For andre gang i Norge presenterte den svenske makeupkjeden sin nye look i et forrykende catwalkshow på Emil & Samuel i Oslo.

Makeupartist og Make Up Stores presseansvarlige i Norge, Hanna Karlsson, beskriver sminkemerkets vinterlook, Frozen Diamond som elegant, tidløs og glamorøs.


Farger og inspirasjon

KK.no tar turen innom Auster Academy noen timer før showet hvor vinterlooken skal presentereres starter.

Rommet er fullt av stylister, modeller, makeupartister og frisører. La oss la tallene tale for seg: 17 modeller, seks makeupartister, åtte assistenter fra Art Complextion, to tourkoordinatorer og ti-tolv hårstylister. I tillegg ble eventplanleggerne fra Make Up Store, Hanna Karlsson og Christine Cammi, fem dansere, en konferansier og en DJ stylet.

Det lukter hårspray og svidd hår. Du vet den lukta som oppstår når et lite hår sniker seg inn i hårføneren. Robyn står på repeat på stereoanlegget og modellene venter, leser, spiser og blogger fra mobilene sine.

Se bilder fra forberedelsene her:












Opplegget er veldig likt det Make Up Store hadde tidligere i høst, da de lanserte looken Extreme.

– Extreme er looken der du virkelig kan leke med farger, både på øyne og lepper. Frozen Diamon er den elegante, glamorøse looken som virkelig løfter fram det kvinnelige i deg. Tenk Oscar-galla, forklarer Hanna Karlsson.

LES OGSÅ: Ble festen litt for bra i natt?

– Lookene er til for å inspirere og skape en kreativ tanke hos kunden, så du trenger ikke å bruke akkurat de fargene som hører til looken, sier hun.

Makeupartisten er opptatt av at du skal prøve nye ting og leke med farger. Selv om du kanskje i utgangspunktet er redd for å bruke for eksempel blå øyeskygge, kan du finne en farge som passer nettopp deg.

– En blå skygge kan være alt fra kald til varm, så det finnes noe som passer for alle. Lek med farge og form og se på det som et innslag i din daglige sminkerutine. Tenk «en verden full av farger».

Hårspray og tupperingskam

André Auster i Auster Academy satte altså ti-tolv stylister i aksjon før showet.

– Vi fikk en gjennomgang av det stilmessige rundt kolleksjonen og kunne utifra dette velge de uttrykkene på håret som vi mente passet best, forteller han.

Det var stilen på kolleksjonen, kjolene og stoffene som inspirerte til hårlookene han og teamet hans gikk for.

– Vi hadde tre gjennomgående looks: stramme knuter, glamorøse bølger, og en frozen tekstur-look. Så tilpasset vi disse lookene ettersom hvilken stil hver enkelt modell skulle ha, sier André Auster.

Teksturlooken er rett og slett store afroer, tuppert og sprayet med uante mengder hårspray. Til slutt drysser André talkum i håret for å gi det en frostet effekt.

Backstage var en av modellene bekymret for hvordan hun skulle få dette ut igjen.

– Er det ikke vanskelig å få ut? spurte en av modellene backstage før showet, letter bekymret.

– Nei, det er egentlig bare å blåse det ut. Det er faktisk vanskeligere å få det til å sitte i håret enn å få det ut igjen, beroligget André Auster.

Akkurat som hos Make Up Store, ønsker Auster Academy å inspirere kundene og folk flest til å prøve nye ting med håret.

– Disse lookene kan selvfølgelig gjøres mer kommersielle ved å ikke gjøre dem fullt så stramme i uttrykket, sier han.

Krystallklirring og paljettrasling

Vinterlooken er inspirert av diamanter, og det synes på Frozen Diamond-showet.

Nude og hvite kjoler med krystaller, paljetter, glitter og strass risler, rasler og klirrer nedover catwalken.

– Man skal føle seg luksuriøs og feminin. Du trenger ikke bruke brunt og rødt selv om det er vinter, sier Hanna Karlsson.

Og luksuriøst føles det. Dryppende diamantformede krystaller, dansere med lyskroner på hodet husker på scenen.

På catwalken er det dramatisk og feminint på samme tid. Strutteskjørt eller smale snitt. Lange slep og ultrakorte skjørt. Skulderputer og høye liv. Babydollkjoler og ballerinafrisyrer.

Modellene er sminket i kalde toner av hvitt, sølv, turkis, lilla og blått. Fjærvipper, glitter og strass gir det lille ekstra.

Se nærbilder av de ferdigstylede modellene her:














Falsk snø, glitter og konfetti fyller rommet, og catwalken ser ut som rene eventyrlandet.

Se bilder fra showet her:














Look-konsept og inspirasjon

– Make Up Store jobber med to looker hver sesong, og med det vil vi inspirere og vise fram Make Up Stores trender. Konseptet er «en verden full av farger», sier Hanna Karlsson.

Det svenske sminkekjeden har stort fokus på inspirasjon, både for kundene sine og for de ansatte. Også Hanna Karlsson blir inspirert av show som Frozen Diamond.

– Jeg blir kjempeinspirert av hele stylingteamet med så mange kreative og idérike personer, og av Make Up Stores forståelse av farger og form. Hovedmakeupartistene våre og de idérike personene bak ligger alltid et skritt foran og er veldig inspirerende. Samtidig vekker de det kreative hos oss som jobber i Make Up Store, forklarer hun.



– Vi er veldig fornøyd med samarbeidet og det er god stemning i forkant av visningene. Vi har ikke sett neste kolleksjonen enda, men gleder oss veldig til neste gang, sier André Auster i Auster Academy.





Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer