Kalorier

Lett å brenne fett

Alle kan klare å brenne mer fett ved hjelp av disse triksene.

ENKLE RÅD: Mellommåltider, utendørstid i sola og unngå dehydrering kan bedre forbrenningen. Foto: Montasje Colourbox
ENKLE RÅD: Mellommåltider, utendørstid i sola og unngå dehydrering kan bedre forbrenningen. Foto: Montasje Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ønsker du å sette fart på forbrenningen?

Det er ikke så vanskelig som du tror.

FoxNews.com har listet opp 9 enkle ting som kan hjelpe deg med å forbrenne fett – og dét raskt.

Les også:
Lett å forbrenne mer
10 matvarer som brenner fett
Slik forbrenner du maks

1. Drikk grønn te

Grønn te har en rekke helsegunstige effekter. Drikker du det etter trening kan det øke betaoksidasjonen – nedbrytningsprosessen av fettsyrer – og bedre insulinsensitiviteten og glukosetoleransen, viser en studie av unge menn.

2. Få i deg vitamin C

Undersøkelser tyder på at C-vitamin kan svi fett. Velg mat som gir minst 75 milligram av vitaminet per porsjon. En grapefrukt inneholder for eksempel 88 milligram. De fleste frukter som er rike på C-vitamin har i tillegg mye fiber, som også hjelper til med å forbrenne kilokalorier.

3. Tren styrke

Å bygge muskler er en super måte å bedre stoffskiftet på. Visste du at personer med mer muskler forbrenner mer kalorier når de er i ro?

4. Slapp av

Stress kan bidra til muskeltap og senke forbrenningen. Kjenner du at du har vanskelig for å slappe av? Prøv noen av tipsene til avspenningspedagog Tove Utne.

5. Kom deg ut

Studier viser at vitamin D kan hjelpe deg med å gå ned i vekt – og du kan ganske enkelt få i deg vitaminet ved å lufte deg litt i sola. Når det er sagt, bør du ikke glemme å beskytte huden din. Husk solkrem.

6. Drikk nok vann

Vann motvirker dehydrering, som kan bremse forbrenningen din. Dehydrerte personer forveksler ofte tørste med sult – og ender opp med å få i seg unødvendige kalorier.

7. Slipp løs latteren

Fortell en vits. Sett på favorittkomedien din. Latter har en gunstig effekt på stoffskiftet – dessuten forbrenner du minst 10 kalorier på det. Les også: Bli gladere i dag.

8. Spis mellommåltider

Å spise oftere, men mindre porsjoner sørger for et stabilt blodsukker og minsker risikoen for overspising. Styr unna tomme kalorier, det vil si matvarer som inneholder mye fett og sukker. Gå for proteiner og fiber.

9. Ta trappene

Hvis du ikke ønsker å gå på treningssenteret, kan du forbrenne mange kalorier på å være mer aktiv i hverdagen. For eksempel ved å ta trappene istedenfor heisen eller ved å la bilen stå og gå til jobben.




Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer