IKKE BRA: Å drikke brus er noe du ør gjøre så sjeldent som mulig. Foto: All Over Press
IKKE BRA: Å drikke brus er noe du ør gjøre så sjeldent som mulig. Foto: All Over Press Vis mer

Diabetes

Lettbrus øker risikoen for livsstilsdiabetes

Drikker du lettbrus mye og ofte kan risikoen for diabetes typ 2 øke med 60 prosent, viser forskning.

Ja, du leste riktig: Ny forskning viser at sjansen er større for at du utvikler livsstilsdiabetes (diabtes typ 2) om du velger lettbrus framfor vanlig brus.

1,5 liter i uka

Det er franske forskere som har gjort dette overraskende funnet i en stor undersøkelse av middelaldrende kvinner. Hele 66.000 kvinner deltok i studien, som gikk over 14 år. Der ble deres diett registrert, og helsesituasjonen fulgt.

Resultatet av denne omfattende undersøkelsen var at kvinnene som drakk 1,5 liter lettbrus i uka hadde hele 60 prosent større risiko for å utvikle diabetes type 2.

Det er forskere ved Inserm, det nasjonale franske instituttet for helse og medisinsk forskning, som har gjort funnene. Studien blir straks publisert i American Journal of Clinical Nutrition, men omtales på Inserms nettsider nå.

LES OGSÅ: Alkohol og lettbrus gir høyere promille

SPIS SUNT: Reduserer du sukkerinntaket, spiser jevnlig for å holde blodsukkeret stabilt, og i tillegg trener minst to ganger i uka, er sjansen liten for at du utvikler diabetes type 2. Foto: Getty Images/Hemera
SPIS SUNT: Reduserer du sukkerinntaket, spiser jevnlig for å holde blodsukkeret stabilt, og i tillegg trener minst to ganger i uka, er sjansen liten for at du utvikler diabetes type 2. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Ingen klar konklusjon

Forskerne vet ikke hvorfor det viser seg at de som drikker lettbrus har større sjanse for å utvikle livsstilsdiabetes, og har ikke konkludert med at kunstige søtningsstoffer er den direkte årsaken.

De presenterer flere teorier. En er at de som drikker lettbrus gjerne drikker mer av dette enn de som drikker vanlig brus. Tidligere forskning har vist at når vi drikker lettbrus økes søtsuget, fordi den søte smaken får kroppen til å forvente at det kommer kalorier. Når det så ikke kommer noen, får vi et sterkt sug etter noe å fylle magen med, og dermed kan det være at lettbrusdrikkere spiser mer av både fet mat og sukker enn dem som holder seg til vanlig brus.





En annen teori går ut på at folk som er overvektige og allerede har et kosthold som er fullt av karbohydrater i form av sukker, ofte er mer tilbøyelige til å drikke lettbrus framfor sunnere alternativer som vann og te. Med andre ord er det ikke nødvendigvis selve lettbrusen som gir utslaget, men det generelle kostholdet.

LES OGSÅ: Bytt ut lettbrusen med dette

Også vanlig brus øker risikoen

Når det er sagt, så er det ikke sunt å drikke vanlig brus heller. Risikoen for å få livsstilsdiabetes økte med 33 prosent hos dem som drakk 360 ml vanlig brus i uka - det er så vidt mer enn en brusboks.

Kvinnene i undersøkelsen som knapt drakk brus av noe slag, men heller valgte naturlige juicer, hadde ikke økt risiko for å få livsstilsdiabetes.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: