Helse & Livsstil

Lettere uten å lide

Du trenger ikke være en selvpiner for å gå ned noen kilo.

Publisert
Sist oppdatert
7 LETTE1. Fråts i frukt og grønnsaker. Bruk denne tallerkenmodellen: 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 pasta/poteter/ris og 1/3 eller mer kokte grønnsaker.2. Innfør fem om dagen av frukt og grønt som fast rutine.3. Bestem deg på forhånd hvor mye du skal spise til hvert måltid.4. Alt med måte: Bruk smør på brødet hvis du liker det, men ikke hver dag på alle brødskiver.5. Lag sjysaus eller bruk magre meieriprodukter i sausen. Friske urter er en god smakserstatter til smør og fløte. Balsamico er et godt alternativ til fete dressinger.6. Prioriter tid til å nyte maten. Det tar 20 minutter før kroppen registrerer at du er mett.7 Ikke ha fristelser med tomme kalorier liggende i skapet.7 DELIKATE1. Livsnytermat skal også være pent å se på. Bruk alle sansene.2. Reddik, paprika og appelsinskiver er fine fargeklatter.3. Persille, salat og agurk gjør maten delikat og morsommere å spise.4. Fiskebollene blir mer spennende med noen reker dandert rundt.5. Lag et bugnende fruktfat eller en bolle jordbær og moreller. Matbutikkene flommer over av dekorative, tropiske frukter.6 Dekk et pent bord så ofte du kan, også når du spiser alene. Tenn lys, brett servietter og pynt med blomster. Livsnytere vet å trives både i andres og sitt eget selskap! 7. Ut og spise? Lag en fristende, fargerik piknik-kurv, dekk den med et rødrutete klede og spis i friskluft på soldager.7 AKTIVE1. Ikke tenk trening og slit.2. Tenk lek og inspirasjon når du skal øke aktivitetsnivået ditt.3. Gjør enkle øvelser mens du ser på tv. Alt hjelper, fra å løfte beina noen ganger til tyngre ting som situps og armhevinger eller mosjon på trimapparat.4. Sett på en gammel favorittplate, og slå deg løs. Dans, gjør styrkeøvelser, gå eller hopp. Kaloriene får fart på seg, og du får en hyggelig mimrestund.5. Dra på sykkeltur. Pakk niste med grovbrød, favorittpålegget, mye frukt, bær og grønt, kjøp flaskevann og la håret blafre i vinden på en vakker solskinnsdag.6. Trim mens du gjør husarbeid. Kanskje husker du filmen «Karate-Kid» fra 80-tallet, og gutten som ble supersterk og spenstig av å polere bilen til sin store mester?7. Finn deg en idrett du syns er morsom. Har du ikke tid til å drive organisert, kjøp deg en ball og trom sammen en vennegjeng til morsomme aktiviteter. Gamle barneleker som slåball og dødball er super mosjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer