MER AV DETTE: Å slappe av på sofaen er ikke feil - så lenge du gjør det riktig kan det ha store fordeler for velværen. Foto: Thinkstock
MER AV DETTE: Å slappe av på sofaen er ikke feil - så lenge du gjør det riktig kan det ha store fordeler for velværen. Foto: Thinkstock
Stress

Ligg på sofaen - reduser stressnivået ditt

Men det hjelper bare hvis du dropper Facebook, Twitter, e-post og andre duppeditter.

Kjenner du deg ofte stressa? Forstyrrer det nattesøvnen?

Du er ikke alene om dette. En moderne livsstil gir oss mye frihet, nærmest ubegrensede valgmuligheter - men også mer stress.

Unge mennesker er i tillegg mer stressa enn eldre, skal vi tro resultatene fra den nasjonale undersøkelsen «Stress in America». Her svarte over halvparten av de spurte, som var mellom 18 og 33 år, at de opplever å ikke få sove på grunn av stress, skriver Huffingtonpost.com.

Nettkommunikasjon stresser oss

Noe av dette stresset handler selvsagt om press på jobb eller i forbindelse med studier, men andre studier viser at Facebook, Twitter og e-post også er med på å gjøre hverdagen full av stress.

I en studie utført av organisasjonen Anxiety UK i fjor, svarte 51 prosent av deltagerne at disse tre kommunikasjonskanalene (Facebook, Twitter og e-post) hadde gjort livene deres mer kompliserte.

Videre svarte 45 prosent at de ble stressa hvis de ikke var tilgjengelige på mobil, Facebook eller Twitter. Og selv om hele 60 prosent mente at for å slappe helt av så hadde de behov for å koble av og ta pause fra teknologiske kommunikasjonskanaler, var det bare én av tre av disse 60 prosentene som faktisk klarte å gjøre det flere ganger om dagen, skriver Anxiety UK.

Stress ned på sofaen

Dersom du er stressa, bør du slenge deg på sofaen og ta en pause med god samvittighet. Men dersom du ikke klarer å ligge der uten å sjekke e-post, Twitter og Facebook, eller svare på tekstmeldinger og mobilsamtaler, er det ingen vits.

Tenk deg selv: Antagelig har du brukt store deler av dagen foran pc-skjermen, svart på e-post, brukt internett og vært på Facebook. Det er ikke lurt å fortsette med det når du endelig har fri.

For å redusere stressnivået bør du logge helt av. Faktisk kan du godt se litt på tv, for tv-titting kan hjelpe deg å slappe av, noe som igjen kan styrke immunforsvaret ditt. Ja, faktisk! Men du bør ikke se mer enn én time hver dag.

Det aller beste er imidlertid å roe ned med å lese et blad eller en god bok, eller høre på musikk du liker. Noen finner det avstressende å strikke eller hekle, så det er også et godt tips.

Slik får du mer energi

Dersom du alltid er helt kjørt når du kommer hjem på ettermiddagen, kan det være mer omfattende grep som trengs. Tre enkle tips er å passe på å drikke nok vann, få nok dagslys, og ta en høneblund.

Du bør også gå gjennom kostholdet ditt, og se om du kan redusere sukkerinntaket, og heller spise mer frukt og grønt i stedet. Reduser inntak av mettet fett, og øk inntak av umettet fett. Sjekk forøvrig disse ti enkle tipsene for et sunnere kosthold.

Dersom du er inaktiv, er det et godt tips å begynne å trene. Gjør du det, vil du få mer overskudd og energi. Aller helst bør du trene utendørs, spesielt om du har en jobb som gjør at du sitter inne hele dagen. Har du ikke ork til å begynne å trene, bør du i hvert fall legge inn en 15-20 minutters spasertur utendørs hver dag. Det kan bety at du går av et busstopp tidligere, eller går til butikken for å handle. Husk at vi er skapt for å være i bevegelse ute i frisk luft!

Trenger du treningsinspirasjon? Sjekk våre treningssaker her.
 

Til forsiden