Trening

Litt alkohol ødelegger ikke treningsprestasjon dagen derpå

Men det er bare kvinner som kommer heldig ut av det, viser ny forskning.

POSITIV INNVIRKNING PÅ UTHOLDENHET?: Ny forskning tyder på at et moderat alkoholinntak (én til to pils) dagen før en tøff treningsøkt, kan ha en positiv innvirkning på utholdenhet - men kun blant kvinner.  Foto: www.jupiterimages.com
POSITIV INNVIRKNING PÅ UTHOLDENHET?: Ny forskning tyder på at et moderat alkoholinntak (én til to pils) dagen før en tøff treningsøkt, kan ha en positiv innvirkning på utholdenhet - men kun blant kvinner. Foto: www.jupiterimages.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De fleste eksperter vil fraråde kombinasjonen alkohol og fysisk aktivitet, og de av oss som trener regelmessig, har vel også merket på kroppen hvordan mye tyngre treningen kan føles dagen etter en real fyllekule.

Ny forskning tyder imidlertid på at å drikke litt alkohol dagen før en tøff treningsøkt, ikke nødvendigvis har en like negativ innvirkning på formen, som tidligere antatt.

Men - funnene gjelder, overraskende nok, kun for kvinner.

LES OGSÅ: Dette gjør det ikke edru raskere

Løp lengre dagen etter øldrikking

Det er magasinet Runner's World som har gjennomført et eksperiment, hvor de så på løperes utholdenhet morgenen etter en kveld med alkoholkonsum.

Fem mannlige og fem kvinnelige løpere i alderen 29 til 43 år deltok i studien - hvor målet var å finne ut hva slags effekt moderat alkoholinntak (mindre enn to enheter per dag) etter en tøff treningsøkt ville ha på utholdenhet og løpeform dagen «derpå».

Resultatene viste at de kvinnelige deltagerne løp 22 prosent lengre morgenen etter å ha drukket én eller to øl, sammenlignet med dagene der de ikke hadde drukket alkohol kvelden i forveien, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Én øl om dagen er bra for deg

Gutta presterte dårligere

De mannlige deltagerne i undersøkelsen endte opp med langt dårligere resultater, og løp 21 prosent saktere dagen derpå.

– Kvinner gjorde det bedre etter å ha drukket øl, mens menn gjorde det mye dårligere, sier Dr. Gig Leadbetter fra Colorado Mesa University's Human Research Lab, som var ansvarlig for eksperimentet.

Ifølge Leadbetter må flere tester gjennomføres for at man skal få bekreftet og eventuelt forstå resultatene, men han tror det kan være kvinnenes forbrenning som har denne innvirkningen, da denne er annerledes enn hos menn.

LES OGSÅ: Drikk tomatjuice før trening

Drakk før konkurranser

Dette er ikke første gang forskere har kommet med teorier om at alkohol kan ha en positiv innvirkning på utholdenhet blant løpere.

På 70-tallet var det flere profesjonelle løpetrenere som oppfordret langdistanseløperne sine til å ta seg en drink kvelden før en konkurranse, da de mente at alkohol kunne øke utholdenhet og energinivå.

I 2000 kunne også maraton-stjernen Antonio Pinto avsløre at rødvin kvelden før konkurranser var «gunstig for hans opptreden». Han kjøpte seg senere en vingård i Portugal.

Aktive personer drikker mer

En studie gjennomført ved University of Miami, som KK.no tidligere har omtalt, har også vist at det ofte er en sammenheng mellom treningsmengde og alkoholinntak.

Blant annet viste det seg at de mest aktive kvinnene i studien også var de som drakk størst mengder alkohol per måned.

Analysen, som ble gjennomført blant over 230.000 kvinner og menn, viste i tillegg at personer som drakk mye alkohol trente 10 minutter mer per uke enn moderate drikkere, og 20 minutter mer enn de som ikke drakk alkohol i det hele tatt.

LES OGSÅ: Så mye legger du på deg av alkohol

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer