UNN DEG LITT GODIS: Ifølge en ny studie øker ikke et regelmessig inntak av godteri risikoen for hjertesykdom eller overvekt. Men husk at du ikke overdriver inntaket.  Foto: Thinkstock
UNN DEG LITT GODIS: Ifølge en ny studie øker ikke et regelmessig inntak av godteri risikoen for hjertesykdom eller overvekt. Men husk at du ikke overdriver inntaket. Foto: ThinkstockVis mer

Godteri

Litt godteri hver dag kan være bra for helsa

Men da er det ikke store porsjoner det er snakk om.

Er det ofte at du blir sittende og sikle på den delikate sjokoladebiten på stuebordet, uten at du unner deg den?

Den hadde smakt utrolig godt akkurat nå, men du har et ønske om å begrense godterispisingen til helgene, og dropper det.

Nå viser det seg imidlertid at det ikke er noen grunn til å være streng med seg selv.

Faktisk tyder ny forskning på at du hverken har økt risiko for hjertesykdom eller overvekt ved å unne deg litt (merk deg ordet litt) snop når søtsuget sniker seg på, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Dette spiser stjernene til frokost

LA DEG FRISTE: Hvis den likevel står foran deg på bordet er det ingen grunn til og ikke unne deg en bit - bare du ikke overdriver mengdene.  Foto: Colourbox
LA DEG FRISTE: Hvis den likevel står foran deg på bordet er det ingen grunn til og ikke unne deg en bit - bare du ikke overdriver mengdene. Foto: Colourbox Vis mer

Gladnyheter til godtemomser

Blant de 5000 deltakerne som var med i den nye studien, fant ikke forskerne noe bevis for at et regelmessig, lite inntak av godteri fører til en dårligere helse.

Personene som spiste søtsaker minst annenhver dag hadde ikke høyere risiko for å bli rammet av hjertesykdommer, og var heller ikke mer utsatt for å bli overvektige enn de som bare spiste godteri én dag i uken eller mindre.

– Vi fant ikke noen kobling mellom hvor ofte du spiser godteri og risikofaktorer i forbindelse med BMI eller hjertesykdommer blant voksne, sier Mary Murphy, ernæringsfysiolog ved Centre for Chemical Regulation & Food Safety, Washington.

Nesten alle deltakerne (96 prosent) spiste godteri - enten det var sjokolade eller andre typer, men hvor ofte, hvor mye og når de spiste varierte.

I studien, som ble publisert i the Nutrition Journal (Les mer om studien her!), hadde ikke engang de som spiste mest godteri større risiko.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Sjekk potetene før du spiser dem

Fortsatt behov for flere studier

Studien er basert på regelmessig spørreundersøkelser og data fra National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES), som ble utført mellom 2003 og 2006. Alle deltakerne var fra 19 år og oppover.

Ifølge forskerne tyder resultatene på at de aller fleste unner seg litt godsaker nå og da, uten at de øker risikoen for overvekt eller hjertesykdom.

De kan imidlertid fortelle at det er behov for flere studier på området for bedre å forstå konsumet av godteri og sjokolade. I tillegg ønsker de å utarbeide gode tips til hvordan konsumerne kan inkludere sine favorittgodbiter i en ellers sunn livsstil.

Med tanke på at stadig flere får i seg for mye sukker er dette viktige råd. Ifølge kostholdsekspert Fedon Lindberg får faktisk en gjennomsnittlig nordmann i seg 36 kilo sukker i året.

Men det er ikke dermed sagt at du må kutte ut godsakene helt.

– Det må være plass til små gleder som godteri, sier Laura Shumow, ernæringsfysiolog ved Centre for Chemical Regulation & Food Safety.

– En liten godbit kan ha en positiv effekt på humøret, og som nyere studier viser, minmal negativ effekt på kostholdet og helserisikoen, sier hun.

LES OGSÅ: Bytt ut hvetemel, ris og pasta

Mengden er avgjørende

Forskerne understreker likevel at mengdene er avgjørende.

Hiver du innpå en halv pose Smash, eller snop hver eneste dag, vil det naturligvis også ha følger for både midjemålet og helsen din generelt.

Ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, Camilla Andersen, har tidligere uttalt til KK.no at det ikke nødvendigvis er hva du spiser som er det viktigste, men nettopp hvor mye du spiser.

– Det er min misjon her i livet, å få folk til å slutte å si at «det er usunt, og det er usunt». Jeg er nemlig opptatt av at det ikke finnes usunn mat, men det finnes usunne mengder.

Hun har også et triks som hjelper deg slik at du ikke overspiser.

– Det er lett å spise mye godteri når du først har kjøpt det. Det metter ikke noe særlig og du får alltid mersmak. Unngå å spise for mye ved å kjøpe passe mengde.

Passe mengde er, ifølge Andersen, cirka fem biter smågodt.

LES OGSÅ: Derfor bør du sette kaffe i kjøleskapet

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: