LUFT FØTTENE: Hvis du skal på skitur/gåtur eller bare spasere mye rundt i nye sko, lønner det seg å lufte føttene når du tar pauser. Luft de også etter turen og pass på at støvlene blir tørre.
LUFT FØTTENE: Hvis du skal på skitur/gåtur eller bare spasere mye rundt i nye sko, lønner det seg å lufte føttene når du tar pauser. Luft de også etter turen og pass på at støvlene blir tørre. Vis mer

Føtter

Luft føttene under og etter påsketuren

Feil fottøy og sokker kan gi ubehagelige gnagsår. Slik forebygger du blemmene.

Publisert









Påsken nærmer seg med stormskritt og for mange av oss er denne høytiden synonymt med deilige skiturer i vårsola, eller oppfriskende gåturer i skog og mark.

Lange turer der du bruker føttene er imidlertid ikke bare forbundet med glede. Et svært vanlig problem er nemlig gnagsår, og det er få ting som kan ødelegge en flott skitur eller naturopplevelse som det å prøve å bevege seg fremover samtidig som du sliter med gnissende, åpne sår på føttene.

Heldigvis finnes det noen enkle grep du kan ta, som kan være med på å forhindre at du får blemmer eller sår på de utsatte lemmene dine.

LES OGSÅ: Brenn kalorier i skiløypa

Hælen er mest utsatt

Ifølge Lommelegen.no oppstår gnagsår som følge av økt friksjon over huden. Dette gir en vannblemme som kan sprekke og gi et sårt og ømt hudparti med manglende huddekning.

Gnagsår som følge av skiturer eller gåturer oppstår som regel fordi man er i mye aktivitet, og det er gjerne hælen som er mest utsatt.

Et slikt sår vil også (som de fleste vet) gjøre det svært ubehagelig å bevege seg, og dersom man forsetter å gå (ubehandlet) etter å ha fått et sår, vil det forverre seg.

LES OGSÅ: Pakk deg påskesunn

Les mer om fotplager og behandling på Lommelegen.no.

Velg riktig skotøy og husk tørre sokker

Derfor er forebygging svært viktig, og ifølge Den Norske Turistforeningen (ekstern lenke) er den absolutt beste måten å unngå gnagsår på å bruke inngåtte/«gamle» støvler og sko.

Dersom du har planer om å kjøpe nye sko eller skistøvler før påske, bør du hvertfall passe på at du bruker god tid på å finne et par som passer dine bein perfekt, ellers vil du kunne oppleve å få gnagsår ganske raskt.

Føler du at føttene dine er spesielt utsatt kan det også være lurt å legge noe forebyggende på hælen før du begir deg ut på tur. Eksempler på dette kan være anti-gnagsårstift, gnagsårplaster eller sportstape. Gode sokker er også viktig, og du bør helst unngå bomull. Bruk heller sokker i pustende stoff som transporterer svetten bedre.

Når du er ute på tur er det også veldig viktig å få luftet beina og tørket skoene når du har pauser. Du bør også skifte til tørre sokker dersom du er veldig fuktig på føttene, og tørk skoene godt på kvelden.

Kjenner du at du begynner å bli sår (gnisninger eller varme) bør du også ta av deg støvlene og behandle det så raskt som mulig, før det danner seg blemmer.

LES OGSÅ: Unngå treningsklær-tabbene

Er skaden skjedd? Gjør dette:

  • Stopp med én gang og ta av støvlene dine. Legg på gnagsårplaster, gjerne med ekstra sportstape rundt, som forhindrer at gnagsårplasteret forskyver seg.
  • Er det allerede oppstått et sår anbefaler Lommelegen.no deg å forsøke å holde det rent og tørt, og om mulig unngå ytterligere trykk og press på området.
  • Har du fått en vannblemme bør du helst unngå å stikke hull på den, og la den sprekke av seg selv.
  • Klarer du ikke la være å ta hull på den, kan du bruke en steril nål (varm den på lighter/fyrstikk) som du stikker i den friske huden en millimeter eller to utenfor blemmen og inn i hulrommet. Trikset er å ikke stikke på selve blemmen. Huden vil da ikke bli ødelagt og holder såret sterilt. Klem ut all væske så godt du kan. Deretter legger du gnagsårplaster over såret, gjerne med ekstra tape rundt som forhindrer at plasteret forskyver seg. Legg også på litt skumplast for å beskytte området.
  • Dersom du har fått gnagsår på hælen kan det også lønne seg å avlaste det utsatte området, for eksempel ved å bruke sko uten hælkappe, som sandaler eller tresko.

    LES OGSÅ: Hold formen på hytteturen

    Flere gode råd mot gnagsår:

    1. Velg lær
    Kjøp sko av lær, ikke syntetiske materialer. Lær er rett og slett snillere med føttene dine.

    2. Gå dem inn
    Gå inn nye sko før ferien, da blir det fort mye trasking. Akrylsokker i skoene demper friksjon, særlig hvis de har fasongstrikket hæl og sitter godt rundt foten.

    3. Pakk dem inn
    Bruk litt talkum på bena før du ifører deg akrylsokker og deretter de nye gåskoene dine. Slik demper du friksjonen.

    4. Fett nok
    Du kan også smøre med vaselin eller talg på de stedene du oftest får gnagsår.

    5. Polstre om nødvendig
    Før du legger ut på en langtur, for eksempel i fjellet, kan det være lurt å dekke de mest utsatte områdene på føttene med bobleplast som du fester med sportstape.

    6. Ta noen testrunder
    Har du en lang festdag i høye og kanskje spisse sko foran deg, ta noen testrunder med stillettene først, slik at du vet de er akseptabelt behagelige å gå med.

    7. Kattemyke såler
    En såle av silikon kan gjøre dagen mye mer behagelig. Sørg for at skoen din har plass nok til en.

    8. Hvor trykker skoen?
    Bruk anti-gnagsårstift eller silketape på huden der skoen kan gnisse.

    9. Sko deg riktig
    Vet du at du skal gå langt, velg noe mer praktisk enn skyskraper-stilettene.

    10. Ha en plan B
    Sørg for å ha et par behagelige sko i bakhånd, slik at du kan bytte hvis smertene tar overhånd. Prøv på forhånd, kanskje festkjolen er nesten like fin til ballerinasko som til høyhælte sko?

    11. Beinflørt med deg selv
    Skal du sitte lenge til bords, vipp skoene diskret av under bordet under måltidet. Gjør noen enkle beinøvelser mens du nipper til et glass rosa champagne.
    •Strekk leggene godt. La tærne peke vekselvis framover og oppover.
    •Tegn store luftsirkler med tærne, slik at du myker opp ankelen.
    •Strekk vristen, med baksiden av din andre legg som støtte.

    12. Flat ut
    Har du mulighet, legg deg ned fem minutter med beina høyt.

    AU: Gnagsår oppstår som følge av økt friksjon over huden under aktivitet, og det er hælen som er mest utsatt.  Foto: Colourbox
    AU: Gnagsår oppstår som følge av økt friksjon over huden under aktivitet, og det er hælen som er mest utsatt. Foto: Colourbox Vis mer
    LUFT FØTTENE REGELMESSIG: Skal du på ski eller gåtur i påsken bør du passe på å bruke riktig sko og sokker og lufte føttene når du tar deg pauser. Da kan du unngå å få ubehagelige gnagsår som kan ødelegge turen din.  Foto: Laurence Mouton / ZenShui
    LUFT FØTTENE REGELMESSIG: Skal du på ski eller gåtur i påsken bør du passe på å bruke riktig sko og sokker og lufte føttene når du tar deg pauser. Da kan du unngå å få ubehagelige gnagsår som kan ødelegge turen din. Foto: Laurence Mouton / ZenShui Vis mer
    HA MED: Gangsårplaster og sportstape er et must på påskefjellet eller på turferier.
    HA MED: Gangsårplaster og sportstape er et must på påskefjellet eller på turferier. Vis mer
    BRUK UTENPÅ: Har du fått gnagsår lønner det seg å ta på et gnagsårplaster over såret og deretter tape foten med sportstape, slik at ikke plasteret forskyver seg.
    BRUK UTENPÅ: Har du fått gnagsår lønner det seg å ta på et gnagsårplaster over såret og deretter tape foten med sportstape, slik at ikke plasteret forskyver seg. Vis mer
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer