<strong>ALKOHOL OG TRENING:</strong> Kan det la seg kombinere? Helst ikke, mener forskere. Foto: Thinkstock.com
ALKOHOL OG TRENING: Kan det la seg kombinere? Helst ikke, mener forskere. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Trening

Lyst på en pils etter trening?

Inntak av alkohol før eller etter trening påvirker mer enn du tror.

Publisert
Sist oppdatert

Siden vi nordmenn vet å sette pris på finværet, er vi ikke sene om å komme oss ut på kafé eller i parken når solen først titter frem - gjerne med et glass vin eller en øl. 

Men selv om det er sommer, bør du ikke nedprioritere treningen så altfor ofte.

Og med dette i bakhodet, er det kanskje noen som lurer på hvordan disse tingene lar seg kombinere - alkohol og trening altså. Er det så nøye om du tar et par øl etter treningsøkten? Og er det egentlig så farlig om du tar en liten øl før trening?

LES OGSÅ: Bruker du honning i bakst eller te?

Bare en øl påvirker ytelsen

Du har satt av ettermiddagen til en treningsøkt, men ute skinner solen og du fikk akkurat melding av en venninne som lurer på om du vil bli med på et glass vin.

Kjenner du deg igjen?

Hvis du allerede har droppet trening noen ganger den uken, prøver du kanskje å kombinere de to ved å ta et lite glass før trening. Men er det egentlig så lurt? Nei, sier forskerne.

<strong>TRENING OG ALKOHOL:</strong> Er det så farlig om du tar et lite glass før trening? Ja, sier forskerne. Bare et glass påvirker prestasjonsevnen din. Foto: Thinkstock.com
TRENING OG ALKOHOL: Er det så farlig om du tar et lite glass før trening? Ja, sier forskerne. Bare et glass påvirker prestasjonsevnen din. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ifølge Huffington Post vil bare litt alkohol ha en negativ effekt på prestasjonsevnen din.

Så planlegger du en løpetur etter et par øl, er sannsynligheten stor for at treningsøkten vil bli en skuffelse. Du kommer i hvert fall ikke til å sette noen nye rekorder, eller få resultatene du ønsker.

Desto mer alkohol du inntar, desto større er risikoen for skader og desto dårligere vil prestasjonsevnen din også bli.

En kopp kaffe før trening derimot, kan ha en positivt effekt på ytelsen din.

LES OGSÅ: Nå er morgentrening ekstra lurt

Er det greit med noen etterpå?

Men hva med å møte opp med venner til et glass etter trening?

Det er nok ikke ukjent for de fleste å ta noen glass etter trening på en fredagskveld, eller kanskje til og med dra på fest etter trening.

Ifølge forskerne er imidlertid ikke det så lurt heller. Faktisk mener de at det beste er å unngå kombinasjonen av trening og alkohol fullstendig - og ikke bare fordi prestasjonen din blir dårligere.

- Etter en treningsøkt er du som regel tørst, og resultatet er at du drikker mer øl, sier George Koob, direktør ved the National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism.

- Spar ølen til senere når systemet i kroppen din har kommet tilbake til et mer stabilt nivå. Trening er bra for deg, men påvirker en rekke faktorer i kroppen din, og det er derfor lurt å la disse roe seg ned igjen før du drikker, sier han.

<strong>DET VIKTIGSTE FØRST:</strong> Etter en har treningsøkt, er ikke kroppen helt i balanse. Det viktigste bør derfor være å gjennopprette væskebalansen og tilføre næringsstoffer, fremfor alkohol.  Foto: Sandor Jackal - Fotolia
DET VIKTIGSTE FØRST: Etter en har treningsøkt, er ikke kroppen helt i balanse. Det viktigste bør derfor være å gjennopprette væskebalansen og tilføre næringsstoffer, fremfor alkohol. Foto: Sandor Jackal - Fotolia Vis mer

Blant annet påvirker trening kroppens insulinproduksjon, noe som kan legge press på det kardiovaskulære systemet. Personer som har lavt blodsukker eller har hjerteproblemer, bør derfor være ekstra obs.

LES OGSÅ: Nå bør du starte dagen med egg

Drikk mer alkoholfritt øl!

Tidligere studier har imidlertid vist at du gjerne må ta deg en alkoholfri øl etter trening - spesielt etter lange treningsøkter.

Du har kanskje allerede hørt at det er fordelaktig med sjokolademelk eller andre melkebaserte drikker etter trening for å hjelpe til med å bygge opp musklene som har fått kjørt seg i løpet av økten?

Det viser seg at også alkoholfritt øl kan ha sine fordeler også.

Hvis du har presset kroppen over en lang periode trenger kroppen væske og tilførsel av kalorier i form av karbohydrater. I tillegg er immunforsvaret noe lavere etter tøffe økter, som gjør at kroppen er mer utsatt for sykdom.

VELG ALKOHOLFRITT: Selv om alkoholholdig øl ikke er så bra - hverken før eller etter trening, kan alkoholfritt øl være akkurat hva du trenger! Foto: Fotolia
VELG ALKOHOLFRITT: Selv om alkoholholdig øl ikke er så bra - hverken før eller etter trening, kan alkoholfritt øl være akkurat hva du trenger! Foto: Fotolia Vis mer

Alkoholfri øl inneholder mye vann, men også karbohydrater. Ifølge forskere ved Technische Universitaet i München, består drikken også av en god del polyfenoler - som fungerer som antioksidanter, og er betennelsesdempende (les mer om studien her!).

De testet ut dette på deltakere i München Marathon. Og resultatene viste at utøverne som hadde drukket alkoholfri øl i tre uker før og to uker etter løpet, var mindre utsatt for sykdom enn de som ikke gjorde det.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer