MÅ HA DET, BARE MÅ HA DET: Enkelte dager er det kun hamburger som fungerer. Og kanskje gjør ikke det så veldig mye? Sånn en gang iblant.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MÅ HA DET, BARE MÅ HA DET: Enkelte dager er det kun hamburger som fungerer. Og kanskje gjør ikke det så veldig mye? Sånn en gang iblant. Foto: Getty Images/iStockphotoVis mer

Alkohol

Må du ha fet mat dagen derpå?

Her er den virkelige årsaken til at kroppen krever fet mat etter fylla.

Mange av oss føler at vi rett og slett bare ha en skikkelig fet burger, eller annen usunn mat etter at man har vært på fest. Og flere ganger har vi kunnet lese forskjellige forklaringer på hvorfor det er sånn.

Sannheten kan være langt mer primitiv enn forskerne tidligere har trodd.

LES OGSÅ: Bakfull? Slik føler du deg bedre - fort!

EN FAVORITT: Mange av oss klarer ikke motstå potetgullskålen dagen derpå... Nå har forskere endelig funnet ut hvorfor! Foto: Getty Images/iStockphoto
EN FAVORITT: Mange av oss klarer ikke motstå potetgullskålen dagen derpå... Nå har forskere endelig funnet ut hvorfor! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Vårt pattedyr-behov

En studie utført ved Cornell University i USA har sett nærmere på hvorfor mange av oss har behov for fet mat dagen derpå.






Forskerne kom fram til at det skyldes vårt opphav, skriver Daily Mail.

- Alle pattedyr søker etter å spise den mest energitette maten som finnes, forklarer forskningsleder og professor David Levitsky.

Og den mest energitette maten er som kjent mat med høyt fettinnhold. Nyttig på den tiden da tilgangen på mat var dårlig. Ikke så nyttig nå som tilgangen er litt for enkel.

LES OGSÅ: Slik gjør du hamburgeren sunnere

TA EN BANAN: Bananer tilfører kroppen kalium og magnesium, som vi ofte har for lite av etter en fuktig kveld på byen.  Foto: Getty Images
TA EN BANAN: Bananer tilfører kroppen kalium og magnesium, som vi ofte har for lite av etter en fuktig kveld på byen. Foto: Getty Images Vis mer

Vi drikker bort viljestyrken

Som regel klarer de fleste å styre seg og ikke følge instinket til å spise den feteste maten.

Men, det skjer noe når vi får i oss litt for mye alkohol. Selv de mest viljesterke blant oss får bryne seg.

- Etter en kveld med mye alkohol, mister vi de tillærte hemningene som gjør at vi spiser med disiplin, forteller forskningsleder Levitsky.

LES OGSÅ: Drinkene som gjør deg mer sulten!






Maten du i stedet bør spise

I stedet for mat med mye fett, bør vi egentlig spise mat med mye proteiner dagen derpå. Det vil nemlig hjelpe kroppen å bryte ned avfallsstoffene alkohol har fylt den med.

Egg, kylling og rødt kjøtt inneholder mye proteiner, det gjør også matvarer som ost og melk.

Høyt alkoholinntak gjør også at kroppen mister en del kalium og magnesium. Derfor bør du for eksempel spise banan dagen derpå. Den gule frukten er nemlig veldig rik på begge disse næringsstoffene.

I tillegg synes mange at banan hjelper mot kvalme. Og er det kvalme som er den største utfordringen din, bør du også prøve for eksempel te med ingefær eller en smoothie med ingefær. Eller prøv den kinesiske nuddelsuppen KK.no tidligere har skrevet om!

LES OGSÅ: Dette bør du vite om proteinrik mat

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: