Kosthold

MÅ du ha melk?

Vi drikker 103 liter melk hver i året. Det er kanskje ikke bare sunt.

MÅ du ha melk?
Publisert
Sist oppdatert
– Det er ingen komponenter i melk som ikke kan erstattes av andre matvarer. Befolkningeni store deler av verden drikker ikke melk i det hele tatt, og har lavere beinskjørhet enn oss her i Norge. Faktisk ligger vi på verdenstoppen i beinskjørhet, selv om de nordiske landene, paradoksalt nok, også har verdens høyeste anbefalte inntak av kalsium, forteller Christian A. Drevon, ernæringsforsker ved Universitetet i Oslo. Her i landet anbefaler Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) at vi får i oss 800 mg kalsium hver dag. Med et normalt kosthold får du rundt 300 mg kalsium uten å tenke stort over det. Da står det igjen 500 mg som de fleste enklest får i seg gjennom meieriprodukter.– Hos barn og voksne i Norge kommer 70 prosent av det anbefalte kalsiuminntaket fra melken. Sånn sett er melk viktig for oss. Andre land får kalsiumet fra blant annet grønnsaker og nøtter, sier professor Drevon. Han understreker imidlertid at det ikke er melkesukkeret som er fienden for de fleste av oss, men melkefettet.– Vi trenger ikke melkefettet, selv om fett i seg selv er en viktig energikilde. Fettet burde helt klart vært redusert i forhold til hva vi får i oss i dag. – Det som er spesielt med vårt melkekonsum er at det er veldig høyt. Drikk skummetmelken din og spis yoghurt som inneholder 0,1 prosent fett. Da er du på den trygge siden, sier professor Drevon.Fyll opp med kalsiumMed et normalt kosthold uten meieriprodukter, får du i deg om lag 300 mg kalsium. For å komme opp i de anbefalte 800 mg, trenger du påfyll fra andre kilder. Om du drikker melk, spiser yoghurt eller ost er en smaksak. Tre meierienheter om dagen gir 500 mg kalsium. En enhet tilsvarer: Ett glass melk, én yoghurt eller ost til én brødskive. Velg lettmelk, ekstra lettmelk eller skummet melk, yoghurt og gjerne mager ost til hverdags. Da får du lite fett, men fortsatt alle næringsstoffene. Vil du holde deg unna meieriprodukter, forsøk med dagsinntak av ett av disse alternativene:● 300 g brokkoli (7 buketter)● 50 g sardiner med ben● 100 g klementiner (2 stk)● 40 g mandler (to håndfuller)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer