Sjokolade

MÅ du ha sjokolade?

Det kan være kroppen din prøver å fortelle deg noe viktig.

Sjokkis-sug kan bety noe annet enn at du er glad i smaken.  Foto: All Over PressAll Over Press
Sjokkis-sug kan bety noe annet enn at du er glad i smaken. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det finnes dager da du kan høre sjokoladeisen rope fra fryseren. Den vil bli spist. Chipsposen nærmest spretter opp i handlekurven av seg selv. Og til kvelds vil du helst ha pasta. Mye pasta.

Disse lystene er ikke tilfeldige - de kan være et tegn på at kroppen mangler viktige stoffer eller er i ubalanse. Men det er ikke så lett å skjønne hva det er den prøver å si. Slik tolker du signalene.

Sjokolade

Kjenner du iblant at du bare må spise en sjokolade i løpet av dagen? Eller tar du deg selv i å røre sammen browines selv om du egentlig hadde tenkt å gå på kino? Det kan være et tegn på at du slett ikke har det så bra. En studie viser at de personene som testet positivt for en mulig depresjon, spiste sjokolade betydelig oftere enn personer som ikke testet positivt. En av forklaringen på dette er at sjokolade virker inn på endorfinnivåene i hjernen, noe som får oss til å føle oss bedre.

En sjokoladebit er altså bra for humøret, men dersom du merker at du overspiser eller trøstespiser, bør du kanskje ta problemet ved roten og finne ut hva det er som egentlig plager deg.

- Hvis du vil unne deg en sjokolade, er det aller beste tidspunktet rett etter at treningsøkten er ferdig, sier Irene Mårdalen, personlig trener og ansvarlig redaktør i PersonligTrening.no

Les også: Nyhet: Skjønnhets-sjokolade!

Salt snacks


Går du stadig og fyser på potetgull, popcorn og baconcrisp? Det kan være et tegn på at du bør gjøre noe med stressnivået i livet ditt. Men å gnafse i seg en pose med noe salt og fett vil neppe gjøre deg tilfreds. For saltsuget stopper ikke av seg selv. Stresser du for mye vil kroppen pøse ut store mengder av hormonet kortisol, som over tid kan øke appetitten din og resultere i overvekt. Har du for mye kortisol i kroppen får du ekstra lyst på fet, søt og salt mat.

Pasta

Drømmer du om en stor bolle med hvit pasta med smør og salt? Det kan være et tegn på at du har et farlig lavt blodsukker. For å få et mer stabilt blodsukker, kan det være smart å spise mindre og oftere. Selv om du er sugen på raske karbohydrater som pasta, bør du kjøre på med de langsomme. Og litt fett i kosten er bare av det gode.
Lommelegens Brynjulf Barexstein anbefaler at alle måltider bør inneholde fett av den sunne typen, i tillegg til rikelig med protein.
- Fett til et måltid stabiliserer blodsukker og sultopplevelsen, og man spiser spontant og av seg selv mindre ved neste måltid, viser undersøkelser. Derfor vil fett til måltider være slankende på sikt, skriver lege Barexstein på Lommelegen.

Vil du fremdeles ha pasta? Her er de smarte triksene som gjør pasta til ja-mat.

Sukkertøy

Kjenner du et stadig sug etter søtsaker, kan det være kroppen som forteller deg at du mangler sporstoffet krom. Krom er nemlig et viktig stoff for insulin og sukkerbalansen. Du kan ta krom som kosttilskudd, men enda bedre er det å få i seg mer fullkornprodukter, nøtter og innmat. Her er flere råd om hvordan du kvitter du deg med sukkersuget.

Les også: Is med god samvittighet

Mat, mat, mat!

Går du og kikker i kjøleskapet selv om det bare er halvannen time siden du spiste, er det ikke sikkert du er sulten. Ofte forveksler kroppen sult med tørste. Særlig kan du merke dette dagen etter at du drakk alkohol. Og å bli dehydrert kan i tillegg senke forbrenningen. Løsningen er å rehydrere kroppen ordentlig. Drikk gjerne Farris blandet med juice, så får du i deg både væske, fruktsukker og mineraler. Her finner du ti matvarer som brenner fett.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer