Selvtillit

Må du prestere for å føle deg verdifull?

Da er du ikke alene - Karoline (36) ble avhengig av ros.

MÅ PRESTERE: Mange kvinner sliter med "flink pike"-syndrom, altså at man må prestere for å føle seg verdifull. Foto: Getty Images/F1online RF
MÅ PRESTERE: Mange kvinner sliter med "flink pike"-syndrom, altså at man må prestere for å føle seg verdifull. Foto: Getty Images/F1online RF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Karoline (36) var en såkalt «flink pike» i mange år. Som barn var hun flink på skolen, flink til alt hun drev med på fritiden. Hun var flink til å besøke besteforeldrene, flink til å hjelpe til hjemme.

– Jeg var en prestasjonsprinsesse – som fikk masse ros og skryt for alt jeg gjorde, sier Karoline i KK utgave 27.

Dette har hengt ved henne i alle år. Det har kostet å kvitte seg med prestasjonsprinsessekronen. Hun har blant annet brukt mange timer hos en terapeut.

– I det store og det hele føler jeg ikke lengre at jeg trenger å prestere for å kjenne meg verdifull. Jeg vet at jeg er bra nok i meg selv, sier hun.

LES OGSÅ: Lider du av «flink pike»-syndromet?

VÆR GLAD I DEG SELV: - Ros og anerkjenn deg selv, er et av Lederutvikler og coach Ann Ramona Lundgårds beste tips.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VÆR GLAD I DEG SELV: - Ros og anerkjenn deg selv, er et av Lederutvikler og coach Ann Ramona Lundgårds beste tips. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Må bygge barnets selvtillit

Lederutvikler og coach Ann Ramona Lundgård sier at barn trenger å bli bekreftet for den de er og å få støtte til å utvikle en indre tro på seg selv.

Når denne indre grunnmuren bygges hos barn, sier vi at et barn har god selvfølelse. I praksis er mange foreldre flinkere til å bygge barnets selvtillit.

– Vi har en kultur for å anerkjenne og gi ros for det noen gjør, og ikke for den de er. Både barn og voksne blir bekreftet gjennom ytre prestasjoner, gjennom å være flink på skolen, i idrett eller i karrieren, sier Lundgård.

Men barn som kun blir sett når de presterer, ender ofte opp som «flinke piker», som søker å bli likt og anerkjent gjennom ros.





LES OGSÅ: Slik øker du bikiniselvtilliten

Ble avhengig av ros

Fokuset på å prestere fulgte Karoline inn i voksenlivet. Hun var avhengig av tilbakemelding og ros for å føle seg bra.

– Gjennom den fem år lange studietiden jobbet jeg ekstremt hardt – og var konstant rammet av eksamensangst.

Også i kjærlighetslivet har hun kjent på det at hun må prestere.

– Jeg hadde en kjæreste mens jeg studerte. Han fortalte meg hvor flott jeg var som menneske. Han elsket meg, personligheten min – og var flink til å sette ord på det. Men der jeg var i livet da, klarte jeg ikke å sette pris på de indre komplimentene, sier Karoline, som var mer opptatt av å imponere kjæresten med alt hun drev med.

Hun hadde behov for å vise ham at hun var populær og hadde tusen jern i ilden.

LES OGSÅ: Dårlig til å ta imot komplimenter?

Lenget etter kjærlighet

Karoline ser det tydelig nå, at hun i barndommen lengtet etter ubetinget kjærlighet, og at kjæresten hennes i 20-årene ga henne nettopp det – uten at hun klarte å ta det til seg.

Når barn leter etter måter å bli bekreftet på, blir mange så tilpasset at de mister evnen til kjenne på egne behov, ifølge Lundgård.

– Å ta valg styrt av ytre omstendigheter, fremfor å lytte til sin egen indre drivkraft, forringer livskvaliteten. Mange kan miste livsgnisten helt. For det er slik, at jo mer du er i kontakt med deg selv, jo mer kraftfull, glad og energisk blir du.

LES OGSÅ: 400.000 nordmenn lider av depresjoner

Slik bryter du mønsteret

Her er Ann Ramona Lundgårds tips til å bryte «prestasjonsprinsesse»-mønsteret:

  • Vær glad i deg selv. Ha evne til å like deg selv for den du ER og ikke det du gjør eller eier
  • Ros og anerkjenn deg selv
  • Gi ros og anerkjennelse til andre, det kommer tilbake til deg selv
  • Bli kjent med dine drivkrefter
  • Bli kjent med dine styrker og bruk dem
  • Forson deg med dine mangler, framfor å fornekte dem
  • Grensesetting og selvhevdelse er avgjørende. Si ja når du mener ja, og nei når du mener nei
  • Gi uttrykk for deg selv i JEG-form: jeg tenker, jeg mener, jeg føler...
  • La det være samsvar mellom det du sanser, tenker, føler, sier og gjør

    LES OGSÅ:– Han forandret hele selvbildet mitt

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer