Trening

MÅ du spise før trening?

Eksperten har svaret.

Trener du med mye mat i magen, er det lett å få hold i siden. Det er plagsomt, men ikke farlig.  Foto: Panther Media
Trener du med mye mat i magen, er det lett å få hold i siden. Det er plagsomt, men ikke farlig. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Klarer du ikke tanken på å sette til livs en stor frokost før du skal på trening? Det er et helt vanlig problem. Men er det farlig?

Når KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har nettmøte, kommer det ofte spørsmål om hvordan man bør spise for å få mest ut av treningen.

- Orker ikke trene med mat i magen

En av leserne lurte på om man absolutt spise før trening:
- Jeg trener ca. 1,5 timer med løping og pilates før frokost 4 ganger i uka. Hvis jeg er veldig sulten tar jeg meg et halvt eple først. Er det noe annet som lønner seg å spise før trening? Jeg orker ikke å trene med mye mat i magen, pluss at jeg synes det blir litt mye hvis jeg skal spise frokost både før og etter treningsøkta.

Kan det være skadelig å trene på tom mage?

- Unngå lavt blodsukker

- Det lar seg fint gjøre å kjøre slike økter på tom mage. 30 min jogging og pilates, som føles best uten så mye i magen, er greit å gjøre på tom mage - men bare hvis du ikke reagerer negativt på det og blir svimmel, sliten og får hodepine. Noe blir veldig dårlige om de ikke har frokost først og får lavt blodsukker, mens andre ikke opplever dette, svarer Ina Garthe.

Men én type trening gir bedre uttelling når kroppen har noe å gå på.

Sterke muskler?


- Jeg ville ikke anbefalt deg dette om du trente hard styrketrening, da det er vist at muskelbyggende trening på tom mage ikke har den samme effekten. Er du litt sulten, ta en frukt, et glass juice eller litt yoghurt, råder Ina Garthe.

Hun er utdannet idrettsfysiolog ved Idrettshøgskolen og har hovedfag i vektregulering.

Spis egg før hard trening

Men på dager hvor virkelig du tenker å legge inn en skikkelig hard økt, vil du trolig føle du har mer å gi hvis du har spist noe mer enn en smoothie og et tørt knekkebrød til frokost. Hvis du orker, bør du heller spise noe som gir deg styrke og energi.

Forskerne er enige

En studie som sammenfatter 25 undersøkelse av effekten av protein, peker i en retning: Egg er et supert matvalg før du skal trene. Dette melder Expressen.se.

Les også: Dette bør du spise når du trener

Raskere sterk, raskere uthvilt

Bak det tynne skallet finnes nemlig en plomme og hvite som er fullt av proteinet lecin. Lecin er nødvendig for at musklene skal forbrenne energi. Får de nok lecin, klarer de også å hente seg raskere inn igjen etter trening.

Dropp pulveret

Den sukrede, pulverbaserte og kunstige proteindrikken kan du trygt droppe. Hvis du vil ha optimal effekt av treningen din, har hva du spiser døgnet igjennom mye å si. Her finner du den beste treningsmaten.

Treningsmat for alle tider

Når på dagen foretrekker du å trene? Skreddersy matvanene til døgnrytmen, så får du maks ut av treningen. Her får du oppskriften.



Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no Foto: Astrid Waller Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer