Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner grønnsaker og to med frukt hver dag. Det utgjør om lag 750 gram mat til sammen. Men kan du bytte ut frukten med grønnsaker hvis du heller vil? Foto: Laurence Mouton / ZenShui
Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner grønnsaker og to med frukt hver dag. Det utgjør om lag 750 gram mat til sammen. Men kan du bytte ut frukten med grønnsaker hvis du heller vil? Foto: Laurence Mouton / ZenShui
Frukt

MÅ du spise frukt?

Eller kan du få i deg 5 om dagen på annet vis? Vår ekspert har svaret.

Fikser du fem om dagen? Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner grønnsaker og to med frukt hver dag. Det utgjør om lag 750 gram mat til sammen. Men svært få klarer å følge dette rådet.

Faktisk er nordmenn frukt-verstinger. Sammenlignet med innbyggerne i EU ligger vi helt nederst på frukt- og grønt-statistikkene.

En av KK.nos lesere klarer seg ganske godt når det gjelder inntak av grønnsaker, men frukten synes hun det er vanskeligere å få i seg nok av.

Hun søker derfor råd hos vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe.

- Er det slik at 5 om dagen absolutt må bestå av 2 frukter og 3 grønnsaker? Eller kan jeg like godt spise 4 porsjoner med grønnsaker og én frukt? Målet er jo 750 gram, noe jeg tror jeg klarer, men det går mye i gulrøtter og diverse andre grønnsaker.

Inas svar er klinkende klart:

Får du i deg fem om dagen?



- Jepp, bare kjør på med grønnsaker!

Nei
 
86 (68%)
Ja
 
41 (32%)

Bli god på grønnsaker

Kanskje er det heller ikke så dumt å prioritere grønnsaker framfor frukt. Du får i deg fiber, vitaminer og mineraler, men styrer unna sukkeret mange typer frukt er rike på.

Les også: Derfor er antioksidanter bra for deg

Har du forresten fått med deg de nye, supersunne og blå potetene?

Grønnsaker med sterke farger er som regel helsebomber stappet med antioksidanter, og antioksidanter som kjent bra for deg.

Her er noen andre gode eksempler på grønnsaker du gjør lurt i å velge:

Aubergine


Den gir deg ikke bare de lilla antioksidantene, men skal også gi deg høyere serotonin-nivå. Det betyr at du rett og slett blir i bedre humør. Auberginer er for eksempel supert hvis du vil gjøre pastaretten litt sunnere.
Lag det selv: Auberginerulader

Rødkål

Kalsium, C-vitaminer og mye flavanoider er hva denne deilige grønnsaken har å by på.
Lag det selv: Sommersprek med supermat - salat med rødkål.

Rødbeter

De røde rotgrønnsakene gjør ikke bare hele retten purpurfarget. De inneholder også mye A-vitaminer, C-vitaminer, jern og fiber.
Lag det selv: Rødbete- og geitostsalat
Til forsiden