PÅ DO IGJEN: Må du svært ofte på do for en «nummer to»? Det kan være flere årsaker til det. Foto: Plainpicture
PÅ DO IGJEN: Må du svært ofte på do for en «nummer to»? Det kan være flere årsaker til det. Foto: PlainpictureVis mer

Må Ofte På Do

Må du veldig ofte en «nummer to»?

Her er de vanligste årsakene til det akutte toalettbehovet.

KK.NO: Fordøyelsessystemet er en finurlig ting, og så lenge alt funker som det skal er det nok ikke noe du tenker så mye på.

Når det først slår seg vrang merker vi derimot hvor viktig en normal fordøyelse er for oss.

Forstoppelse er kanskje det du først tenker på. Og ja, oppblåsthet, magesmerter og problemer med å få tømt seg kan være svært slitsomt. Men fordøyelsesbesvær kan også gå andre veien – at du må svært ofte på do.

Men hvor går egentlig grensen for hva som er normalt? Og hva kan det egentlig skyldes at du må så ofte på do?

LES OGSÅ: Fordøyelse - sett dette på handlelisten nå

Så ofte er det «normalt» å gå på do

– Jeg tør ikke slå fast hvor ofte det er normalt å gå på do, men jeg tenker at én til tre ganger per dag er rimelig innenfor normalen, sier ernæringsfysiolog hos Thema Nutrition, Therese Fostervold Mathisen til KK.no.

Dette er selvsagt avhengig av hvor mye du spiser også. Er du svært småspist vil det ta lenger tid mellom hvert dobesøk, og du kan dessuten også risikere å bli forstoppet.

LES OGSÅ: Dette er en av de vanligste årsakene til diaré

TARMBEVEGELSE: Hyppige do-besøk kan selvsagt henge sammen med dine matvaner, men ofte kan det være stress som er årsaken. Foto: Scanpix/NTB
TARMBEVEGELSE: Hyppige do-besøk kan selvsagt henge sammen med dine matvaner, men ofte kan det være stress som er årsaken. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Det som går inn skal også ut igjen, så spiser du mye vil du naturlig nok måtte gå oftere på do, enn om du spiser lite. Siden det tar noe tid for maten å gå gjennom tarmen vil jeg anse det som mer unormalt om du må hyppigere enn to-tre ganger på do i løpet av en dag, forteller hun. 

Stress spiller en rolle

Løs mage kan selvsagt skyldes at man har fått i seg uønskede bakterier, eller at man har spist noe man reagerer på. Dette kan være at du har en matallergi eller en intoleranse. Men det kan også ha vært matvarer som har satt fart i systemet, som mye kaffe og tørket frukt eller søtningsstoffer.

I de fleste tilfeller kan det likevel være noe så enkelt som stress som gjør magen overaktiv.

– Tarmsystemet er veldig sensitivt for stress og påkjenninger. Og det er derfor lett å få en såkalt nervøs mage dersom man har mye spenning i kroppen. For eksempel på grun av jobbstress, foran en eksamen, en konkurranse, eller hvis du skal ut og reise, forklarer Mathisen.

Når du er stresset frigir nemlig hjernen din hormonet CRF, som kan stimulere bevegelsen av tarmmusklene og føre til at du må på do, skriver det danske nettstedet Videnskab.dk.

LES OGSÅ: Sliter du med treg mage

Mye fiber og fysisk aktivitet

Regelmessig fysisk aktivitet er kjent for å holde tarmsystemet i god funksjon. Er du forstoppet kan en gåtur være nok til å få i gang systemet igjen.

– Mennesker som er fysisk aktive har ofte veldig normale avføringsvaner, men dersom du stresser mage- og tarmsystemet med svært mye fysisk aktivitet, spesielt rett etter matinntak, kan dette i noen tilfeller føre til at du må uønsket raskt på do, sier hun.

SUNT: Jevnlig mosjon og et sunt og balansert kosthold kan hjelpe godt for fordøyelsen. Foto: Scanpix/NTB
SUNT: Jevnlig mosjon og et sunt og balansert kosthold kan hjelpe godt for fordøyelsen. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Opplever du ofte at du må på do midt i treningsøkta, eller halvveis i løpeturen kan det derfor være lurt å unngå å spise mye fiber rett før treningen. 

Fiberrik mat er riktignok gunstig for fordøyelsen vår da det binder mye væske, og på den måten kan stimulere tarmen til å jobbe. Og det er ikke tvil om at kostholdet ditt har mye å si for fordøyelsen.

– Det finnes ulike typer fiber, og mens noen typer fiber kan sette fart på fordøyelsen, kan andre typer gi forstoppelse ved for høyt inntak. En annen ting man også bør være obs på er at søtningsmidler i for eksempel tyggis og pastiller kan virke lakserende, og dermed føre til at du må hurtig på do, sier ernæringseksperten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: