MAGEVONDT?: Det er mye som kan føre til magetrøbbel. Heldigvis finnes det visse matvarer som kan motvirke disse plagene. Se hva du skal spise for  hjelpe systemet lenger nede i saken! Foto: Colourbox
MAGEVONDT?: Det er mye som kan føre til magetrøbbel. Heldigvis finnes det visse matvarer som kan motvirke disse plagene. Se hva du skal spise for hjelpe systemet lenger nede i saken! Foto: Colourbox Vis mer

Fordøyelse

Magetrøbbel? Stoffet som fikser systemet

Glutamin er fordøyelsessystemets reparasjonsarbeider.

Det er mange av oss som opplever trøbbel med magen med jevne mellomrom. Diaré, oppblåsthet eller forstoppelse kan gjøre livet kjipt.

Fordøyelsessystemet er ganske komplisert, og det er mye som kan lage krøll. Dersom du er en av dem som ikke alltid har en mage som spiller på lag, skal du først og fremst passe på at du tar deg tid til å spise sakte og tygge maten godt.

Fordøyelsesprosessen starter i munnen, der tyggingen og spyttet ditt hjelper til å bryte ned maten slik at du får tatt opp mest mulig næringsstoffer.

Visste du at fordøyelsessystemet er den eneste kroppsdelen som kan fungere helt på egenhånd? Magen og tarmene jobber videre selv om nervene som forbinder hjernen med fordøyelsessystemet slutter å fungere.

KOSTHOLDSDOKTOR: Patrick Holford er psykolog og ernæringsekspert, og har skrevet flere kostholdsbøker. Foto: Patrickholford.com
KOSTHOLDSDOKTOR: Patrick Holford er psykolog og ernæringsekspert, og har skrevet flere kostholdsbøker. Foto: Patrickholford.com Vis mer

Skriv en matdagbok

Det er selvsagt også viktig å finne ut om det er visse typer mat du ikke tåler så godt.

Mange reagerer på gjærbakst eller melkeprodukter, som iskrem. Noen merker at løk og brokkoli gjør dem oppblåste.

For å få en oversikt over hva det kan være som gjør din mage urolig, bør du skrive en matdagbok over en periode. Slik vil du, forhåpentligvis, kunne se et mønster som forteller deg hvilke matvarer magen ikke liker.

Det generelle rådet for en sunn fordøyelse er å ha et variert kosthold med lite tomme karbohydrater (som hvetemel og sukker), sunne fettyper, og passe mengde med fiber.

Sistnevnte er ekstra viktig. I denne artikkelen kan du lese mer om hvilke signaler som tyder på at du spiser for lite eller for mye fiber.



Tips: Spis frukt utenom store måltider eller til frokost. Ifølge psykolog og ernæringsekspert Patrick Holford vil det å spise frukt etter et stort måltid lett kunne føre til magetrøbbel.

LES OGSÅ: Sitronvanntrikset som bedrer fordøyelsen

Glutamin for god magefølelse

Aminosyren glutamin er et nøkkelstoff når det gjelder å holde fordøyelsessystemet i orden.

Aminosyren hjelper til å reparere systemet etter infeksjoner, antibiotikakurer eller høyt alkoholinntak.

Ifølge Patrick Holford bør du passe på å få i deg nok av dette stoffet dersom magen din er i ulage. Glutamin har vist seg hjelpe folk som plages av irritabel tarm.

Glutamin finnes i mange matvarer, men ekstra gode kilder er kål, rødbeter, bønner, storfekjøtt, kylling, fisk og melkeprodukter. Les mer om glutamin hos Whfoods.org (ekstern lenke).

Drikk peppermynte-te etter et stort måltid

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: