<strong>MAGNESIUM:</strong> Mineralet er viktig for langt flere funksjoner enn du kanskje var klar over, og svært mange får i seg litt for lite. Det kan blant annet gi søtsug. Får du i deg nok? Foto: All Over Press
MAGNESIUM: Mineralet er viktig for langt flere funksjoner enn du kanskje var klar over, og svært mange får i seg litt for lite. Det kan blant annet gi søtsug. Får du i deg nok? Foto: All Over Press Vis mer

Vitamin

Magnesium - mineralet du ikke bør glemme

Søtsug kan være et vanlig tegn på at du får i deg for lite.

Publisert
Sist oppdatert

Får du i deg vitaminene og mineralene du trenger?

Med så mye ulike næringsstoffer å tenke på, kan det til tider være litt vanskelig å holde koll på hva og hvor mye du burde innta. Heldigivs kommer de fleste langt med et sunt og variert kosthold. 

Dersom du mistenker at du mangler noe, er det likevel lurt å finne ut hva.

Riktig mengde og et regelmessig inntak kan være rikitg så bra for helsen din, og blant annet redusere risikoen for en rekke forskjellige sykdommer.

For eksempel er magnesium svært viktig i kampen mot hjertesykdom.

LES OGSÅ: Så mye salat må du faktisk spise

Får du i deg nok magnesium?

Det er anbefalt at kvinner får i seg omkring 280 milligram magnesium hver dag, og at menn (over 14 år) får i seg rundt 350 milligram.

Det høres kanskje mye ut, men faktisk vil en halv kopp gresskarfrø dekke behovet ditt.

<strong>GRESSKARFRØ:</strong> Bare en halv kopp er nok til å dekke behovet ditt. Tilfør litt i frokostblandingen, eller velg et brød med superfrøet.  Foto: Thinkstock
GRESSKARFRØ: Bare en halv kopp er nok til å dekke behovet ditt. Tilfør litt i frokostblandingen, eller velg et brød med superfrøet. Foto: Thinkstock Vis mer

Og det er god grunn til å dekke behovet - HVER dag! Selv om ikke så mange er klar over det, spiller magnesium en sentral rolle for helsen din, skriver Huffington Post.

Mineralet er viktig for nesten alle funksjoner og vev i kroppen, for å styrke immunforsvaret, forebygge betennelser som er koblet til enkelte typer kreft, bidra til en sunn hjertehelse og redusere risikoen for kreft.

Resultater fra en studie utført ved Harvard University har i tillegg vist at et høyt, daglig inntak av magnesium kan redusere risikoen for å utvikle diabetes med 33 prosent.

Andre studier har vist at mineralet kan beskytte mot depresjon og migrene.

Selv om det finnes kostilskudd med magnesium, er ekspertene enige om at det er bedre å få det naturlig fra maten du spiser.

LES OGSÅ: Denne er genial i dessertene dine

Får du i deg for lite? Spis mer av dette!

Hvis du mistenker at du får i deg for lite, finnes det en rekke matvarer som kan sørge for at du får i deg nok. Som nevnt over, er det faktisk ikke sikkert at det skal mer til enn en halv kopp med gresskarfrø.

Men prøv også mørke bladgrønnsaker - for eksempel grønnkål. De inneholder en rekke viktige mineraler og vitaminer. Prøv rå eller kokt spinat, grønnkål eller bladbete.

<strong>SPIS MER:</strong> Grønnkål, og andre fargesterke bladgrønnsaker, er noe du definitivt bør ha mer av på menyen om du ønsker å øke inntaket av magnesium. Foto: Printemps - Fotolia
SPIS MER: Grønnkål, og andre fargesterke bladgrønnsaker, er noe du definitivt bør ha mer av på menyen om du ønsker å øke inntaket av magnesium. Foto: Printemps - Fotolia Vis mer

En annen god kilde er fisk. Ikke bare øker fisk dosen med vitamin D og omega-3, men velger du makrell, villaks, kveite og tunfisk, øker du raskt inntaket av magnesium.

For ikke å snakke om avokado.

Bare én skive med avokado på frokostbrødskiva eller i salaten til lunsj bidrar med opp til 15 prosent av dagsbehovet for magnesium. I tillegg inneholder superfrukten en rekke ingredienser som er bra for hjertet.

Banan og yoghurt er også gode kilder til magnesium, og kan derfor være et supert alternativ til frokost hvis du føler at du får i deg litt for lite. Faktisk blir mineralet enda sterkere sammen med kalsium, som gjør at alle melkepprodukter er gode alternaitver.

Sist men ikke minst - sjokolade! Den er ikke bare proppfull av antioksidanter, men også magnesium. En liten firkant mørk sjokoade tilsvarer 24 prosent av ditt daglige behov.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise kimchi

Kan være årsaken til sukkersuget

Magnesium bidrar til å gjøre mat om til energi for kroppen og sikrer helsen til skjoldbruskkjertlene i halsen.

Disse produserer hormoner og er viktig for beinhelsen. 60 prosent av det daglige inntaket av magnesium går derfor til bein og tenner. Mineralet er også viktig for overføring av nerveimpulser, sammentrekning av muskler og reguleringen av kroppstemperaturen.

<strong>SØTSUG:</strong> Det kan faktisk skyldes mangel på magnesium. Sjekk derfor om du får i deg nok. Foto: Africa Studio - Fotolia
SØTSUG: Det kan faktisk skyldes mangel på magnesium. Sjekk derfor om du får i deg nok. Foto: Africa Studio - Fotolia Vis mer

Studier har i tillegg vist at magnesium er viktig for å regulere nivåene av glukose, inslulin og nevrotransmitteren dopamin i kroppen.

Mangel kan derfor føre til store søtsug - spesielt på sjokolade.

Ettersom de fleste får i seg 267 milligram per dag - 17 prosent mindre enn det som er anbefalt, kan det faktisk være at sukkersuget ditt skyldes mangel på magnesium.

SLIK KAN DU FÅ I DEG MER (Velg 3-4 alternativer hver dag):

  • 1 kopp kokte svarte bønner (ha i en salat, gjerne med litt opphakket koriander)
  • 1 kopp okra (ha fersk eller frossen okra – oppkuttet – i kyllingsuppe eller en gryterett)
  • 1 kopp kokt brun ris (bruk gjerne i wok eller andre retter)
  • Cirka 28 gram oppdelte mandler (rist oppdelte mandler – i skiver – i ett minutt på svak varme, hell deretter over en fruktsalat

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer