SUKKERBOMBE: Særlig måltidserstattere i form av barer har vist seg å være proppfulle av sukker. Én slik bar kan inneholder opp mot syv sukkerbiter, står det på SVTs nettsider.  Foto: Thinkstock
SUKKERBOMBE: Særlig måltidserstattere i form av barer har vist seg å være proppfulle av sukker. Én slik bar kan inneholder opp mot syv sukkerbiter, står det på SVTs nettsider. Foto: Thinkstock Vis mer

Energibar

Måltidserstatninger kan gjøre deg tjukk

Noen av produktene er rene sukkerbomber, viser en ny svensk undersøkelse.

Publisert
Måltidserstatning i form av drikker eller barer har blitt svært vanlig, og i disse dager selges slike «slankemidler» både i helsekostforretninger, apotek og på matbutikkene.

Det er imidlertid ikke bare personer som ønsker å gå ned noen kilo som benytter seg av måltidserstatninger som Nutrilett, Naturdiet og Allévo.

LES OGSÅ: Frokostblandingen din kan være like søt som kjeks

Brukes av stadig flere

Drikkene og barene, som ofte står plassert ved siden av kosttilskudd og vitaminer i butikkhyllene, har for mange blitt et enkelt og raskt alternativ som snacks eller mellommåltid – gjerne istedenfor sunnere alternativer, som frukt og grønnsaker.

Det at mange av barene – som det selges mest av - også smaker godt, er dekket av sjokolade og karamell, men samtidig inneholder «få» kalorier og mange næringsstoffer, lokker også mange til å velge disse produktene fremfor andre matvarer.

Er du en av dem som ofte tar deg en slik bar eller drikk for å stagge litt sult, bør du imidlertid lese dette.

En fersk undersøkelse gjennomført av den svenske tv-kanalen SVT har nemlig avdekket at måltidserstatning fra produsenter som nettopp Nutrilett, Naturdiet og Allévo inneholder flust av sukker, står det på tv-kanalens nettsider (ekstern lenke).

Ja, flere av drikkene og barene kan faktisk regnes som de reneste sukkerbomber!

LES OGSÅ: De perfekte mellommåltidene

SUKKERBOMBE: En undersøkelse gjennomført av svenske SVT viser at en del måltidserstattere (både drikker og barer) inneholder flust av sukker.  Foto: Thinkstock
SUKKERBOMBE: En undersøkelse gjennomført av svenske SVT viser at en del måltidserstattere (både drikker og barer) inneholder flust av sukker. Foto: Thinkstock Vis mer

Inneholder én tredjedel sukker






En rekke ulike produkter har blitt analysert og testet, og likheten mellom dem er at alle markedsføres som sunne mellommåltider, eller som en erstatning for et helt måltid - uten at du får i deg for mye kalorier, men samtidig får i deg nok næringsstoffer.

Til tross for at produktene regnes som sunne, har imidlertid SVT-undersøkelsen vist at flere av måltidserstatningene inneholder hele én tredjedel sukker.

Med andre ord – det er ikke sikkert barene/drikkene vil hjelpe deg med å holde vekten, eller gå ned i vekt. I noen tilfeller vil det heller være motsatt.

- En del av produktene har veldig høye sukkerkonsentrasjoner, og denne søten smaken trigger oss og gir oss energi, men det er absolutt ikke særlig mettende. Jeg tror at måltidserstatninger er en av forklaringene på at fedmen øker, sier Charlotte Erlanson-Abrahamsson, professor i appetittkontroll ved Lunds Universitet, til SVT.se:

- Disse kaloriene legger seg i fettvevene og kroppen får ikke responsen om at den «er fornøyd og mett og trenger ikke spise like mye i kveld».

LES OGSÅ: Dropp energibaren før trening

Uenige i påstandene

Ifølge SVT har imidlertid ingen av produsentene bak produktene sagt seg enige i påstandene.

De mener at selv om sukkerinnholdet gjerne er litt høyt, sett i forhold til vekten på produktet, så har måltidserstatningene lav GI (glykemisk indeks), noe som skal føre til mindre søtsug, og inneholder mye fiber – som gjør at man ikke blir så raskt sulten.

- Jeg er ikke enig i at sukker trigger sultfølelse i den utstrekning, sier Jenny Nyström, som er markedssjef i Impolin AB som blant annet selger måltidserstatningen Modifast (selges ikke i Norge):

- Dessuten har Modifast måltidsbarer lav GI, så de ikke gir en rask stigning i blodsukkeret.

LES OGSÅ: Slik kutter du ned på sukkeret

Ikke høyt nok fiberinnhold

Professor Kerstin Brismar, som er diabetesekspert ved Karolinska Institutt, mener på sin side at lav GI ikke nødvendigvis gjør at et næringsmiddel er spesielt sunt.

Brismar tror heller ikke det stemmer at man ikke vil oppleve å få mindre søtsug av måltidserstatning.

- De inneholder mye sukker, og de flytende produktene inneholder enda mer sukker enn barene. Mye fiber kan være bra, da et solid inntak fiber kan føre til et mindre opptak av sukker. Måltidserstatninger inneholder imidlertid ikke så mye fiber. Vi pleier å si at det skal være femten prosent fiber i en slik matvare for at det skal være bra. En del av disse innholder mindre enn ti prosent, noen til og med bare fem, sier hun.

Nyström, på sin side står fast ved at Modifast er et bra produkt og at sukkeret er nødvendig for at barene og drikkene skal smake godt. Hun mener også man kan si at matvaren er bra, selv om det kan inneholde så mye som syv sukkerbiter.

- Ja, det synes jeg det er. Det er jo et komplett måltid og inneholder alt det som et næringsmessig gunstig måltid skal, sier hun.

LES OGSÅ: Her er de vanligste kostholdsfellene

Så mye sukker inneholder de ulike produktene:

(Kilde: SVT.se – ekstern lenke).

Drikker:
  • 330 ml Naturdiet Smoothie Blueberry: 32 gram sukker (tilsvarer 10,5 sukkerbiter).
  • 330 ml Nutrilett Hunger Control Rich Chocolate Drink: 31 gram sukker (tilsvarer 10 sukkerbiter).
  • 330 ml Allévo High Protein Tropic Smoothie: 27 gram sukker (tilsvarer 9 sukkerbiter).

    Barer:
  • Nutrilett Hunger Control Milk Chocolate & Creamy Caramel Bar: 20 gram sukker (tilsvarer 6,5 sukkerbiter).
  • Naturdiet Plus Mealbar sjokolade & nougat: 19 gram sukker (tilsvarer 6,5 sukkerbiter).
  • Allévo Toffee bar: 16 gram sukker (tilsvarer 5,5 sukkerbiter).

    OBS: Én sukkerbit tilsvarer cirka tre gram sukker.

    LES OGSÅ: Alt du bør vite om E-stoffer

    BEDRE MED FRUKT OG GRØNT: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe råder deg til å velge noe sunnere og mer næringsrik enn en måltidserstatter som snack/mellommåltid.  Foto: Astrid Waller
    BEDRE MED FRUKT OG GRØNT: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe råder deg til å velge noe sunnere og mer næringsrik enn en måltidserstatter som snack/mellommåltid. Foto: Astrid Waller Vis mer

    - Dumt å erstatte måltider med dette






    KK.nos egen trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er også blant dem som er «imot» regelmessig inntak av måltidserstatninger, som barer fra Nutrilett.

    Hun har tidligere rådet KK.nos lesere til å heller velge andre, sunnere snacksalternativer.

    - Jeg tenker at det i utgangspunktet er dumt å erstatte måltider med dette, men at det kan fungere som et lite tillegg til maten eller et alternativ dersom du har liten tid og få muligheter. Det er bedre enn mange andre fast food-varianter vi får kjøpt, men du bør helst velge noe annet, har hun tidligere uttalt.

    Det finnes flere supre alternativer til mellommåltider, men skal du være riktig smart spiser du rett og slett en banan. Banan metter langt bedre enn for eksempel epler.

    - For at et mellommåltid skal være bra, bør det inneholde rundt 200 kilokalorier (kcal), inneholde sunne ingredienser og ligge lavt på tilsatt sukker og mettet fett, har Ina tidligere uttalt.

    - Protein og kostfiber er med på å skape en metthetsfølelse som varer, mens sukker gir en uheldig effekt på blodsukkerkonsentrasjonen. For mye fett gir ofte for mye energi.

    LES OGSÅ: Tre matvaretyper du bør se opp for

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer