ALTERNATIVER TIL MELK: I dag finnes det en rekke alternativer til kumelk, men er de egentlig bedre?  Foto: Produsentene
ALTERNATIVER TIL MELK: I dag finnes det en rekke alternativer til kumelk, men er de egentlig bedre? Foto: Produsentene Vis mer

Mandelmelk

Mandelmelk, soyamelk, rismelk og havremelk - er det sunnere?

Dette sier ernæringseksperten.

Publisert

KK.NO: Er du en av dem som har byttet ut den gode gamle kumelken med mandelmelk, soyamelk, rismelk eller kanskje havremelk fordi du har hørt mye bra om disse alternativene?

Da bør du lese videre.

LES OGSÅ: Denne melken kan du droppe

Kumelk er en viktig kilde til kalsium og jod

Nina Helen Standal, som er ernæringsrådgiver i SomeBody AS, forteller at det finnes få gode grunner til å velge andre former for melk, så fremt du ikke er allergisk eller intolerant mot kumelk.

- Dersom du liker kumelk og ikke har melkeallergi, anbefaler jeg deg ikke å bytte ut kumelken på daglig basis med andre melkealternativer. Å drikke melk er nemlig en fin måte å få i seg mange viktige næringsstoffer på.

- Derav protein av god kvalitet, B-vitaminer, jod og ikke minst kalsium. Enkelte typer er også beriket med D-vitamin som er noe mange nordmenn får i seg altfor lite av, opplyser Standal.

LES OGSÅ: Vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert

Sjekk alltid næringsinnholdet

Dersom du kutter ut kumelken til fordel for andre melkealternativer, mener eksperten at du bør være oppmerksom på at næringsstoffene i de ulike alternativene varierer veldig.

- Dersom du kun drikker de vegetabilske alternativene er det lurt å tilegne deg kunnskap om hvor mye du trenger av de forskjellige næringsstoffene og i hvilke matvarer de finnes, slik at du får dekket ditt daglige behov.

- Mange av de som ikke drikker melkeprodukter får blant annet i seg for lite kalsium og jod. Noen melkealternativer er beriket med næringsstoffer slik at de skal være nokså tilsvarende melk med tanke på næringsinnhold, men ikke alle, sier hun.

Standal har sammenlignet fire naturelle melkealternativene med kumelk, og kommet frem til følgende:

Mandelmelk: Inneholder færre kalorier enn melk. Karbohydratinnholdet er noe lavere, og den inneholder lite mettet fett. Den har imidlertid et lavere proteininnhold, og det er ikke alle typene som er beriket med kalsium.

Soyamelk: Inneholder omtrent like mange kalorier som melk. Proteininnholdet er tilsvarende som i melk, og soyamelk er ofte beriket med kalsium. Karbohydratinnholdet er lavere og fettinnholdet er høyere sammenlignet med kumelk.

Rismelk: Inneholder mer kalorier enn melk, samtidig som den har en høyere andel karbohydrater og fett, og nesten ikke proteiner.

Havremelk: Inneholder omtrent like mange kalorier som melk. Karbohydratinnholdet er noe høyere, og den inneholder nesten ikke proteiner. Havremelk er imidlertid rik på fiber som metter godt og er bra for fordøyelsen, og inneholder lite fett.

VELG SOYAMELK: Dersom du skal bytte kumelken anbefaler eksperten deg å gå for soyomelk da den inneholder mye protein.  Foto: Fotolia
VELG SOYAMELK: Dersom du skal bytte kumelken anbefaler eksperten deg å gå for soyomelk da den inneholder mye protein. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ:Trenger du egentlig å drikke melk?

Soyamelk er det smarteste valget - ernæringsmessig

Dersom Standal skulle byttet ut kumelken med et annet melkealternativ, ville hun gått for soyamelk.

- Jeg ville gått for den varianten som har et høyt innhold proteiner og er beriket med kalsium og vitaminer, og som er uten tilsatt sukker. Jeg ville også tatt en titt på kaloriinnholdet, da dette kan variere mellom de ulike variantene.

- Jeg ville valgt soyamelk fremfor de andre variantene, og da spesielt rismelk.

- Soyamelk inneholder mer protein og mindre karbohydrat og kalorier sammenlignet med rismelk. Soyamelk gir i tillegg mer metthetsfølelse og et mer stabilt blodsukker, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer