Se videoen lenger ned i saken
Hun forteller om de tre vendepunktene som har definert det som sannsynligvis er tidenes mest berømte sminkelook:
Saken fortsetter under bildet
Nært bånd, mange hemmeligheter
Whitey sminket Marilyn helt fra hennes første screentest hos 20th Century Fox og gjennom hele hennes karriere.De utviklet et så nært bånd at Marilyn fikk ham til å love henne at han skulle sminke henne til hennes egen begravelse, så sant han overlevde henne. Og det gjorde han.
Men selv om de hadde et nært bånd, skal Whitey ha skjult noen av sine sminketriks selv for Marilyn. Likevel har Lisa Eldridge – og mange med henne – brukt mye tid på å studere Marilyns sminke.
Etterhvert som tiden gikk, utviklet sminkerutinene hennes seg stadig mer. Etterhvert skal det ha tatt opptil tre timer å sminke Marilyn til filminnspillinger.
Hver eneste detalj i ansiktet hennes ble nøye studert og sminket til perfeksjon av Whitey, og absolutt alle stegene i sminkeprosessen hadde mål og mening.


Huden
Marilyn Monroe var veldig opptatt av å beskytte porselenshuden sin. Favorittproduktene hennes var vaseline og Nivea, som hun smurte i et skikkelig tykt lag over hele ansiktet før hun begynte med resten av sminken.
Lisa Eldridge sier det er naturlig å anta at hun hadde veldig tørr hud, siden hun kunne bruke vaslin som fuktighetskrem uten å se oljete ut.
Makeupartisten anbefaler ikke å gjøre dette i dag, men sier at vaselinen nok bidro til at filmstjernen fikk en nydelig glød i huden.
Nøyaktig hva hun brukte som foundation, er litt vanskeligere å få klarhet i. Whitey bevarte Marilyns sminkehemmeligheter godt.
– En av nøklene til Marilyns sminke var den unge, litt fuktige gløden. Hun overpudret ikke og gikk aldri for en matt look. Hun så alltid ren og frisk ut, forklarer Lisa Eldridge.
Godt fuktet hud ser alltid yngre ut enn tørr hud, og dette visste Marilyn.
Saken fortsetter under bildet
Øynene
Marilyns øyesminke var sterkt inspirert av Greta Garbo, og kan best beskrives som litt søvnig og veldig sexy i formen.Slik gjorde hun det:

Øyebrynene
– En av hovedtingene Whitey prøvde å få til med Marilyns sminke, var å gi henne et hjerteformet ansikt, forklarer Lisa Eldridge.En av tingene han gjorde for å få til dette, var å tegne inn øyebrynene og gi dem en dramatisk buet og høy form.
Dette gir også følelsen av at øynene er lenger fra hverandre og ansiktet en mer hjerteaktig form.
Saken fortsetter under bildet

Kontur og highlight
For å framheve hjerteformen, skyggela han under kinnbeina og langs kjevebeinet. Dette gjorde inntrykket av den nedre delen av ansiktet smalere.I tillegg skyggela han også nesen, både på sidene og på nesetippen.
– Selv om hun hadde fått nesen operert, følte Marilyn fortsatt at nesen hennes var for stor, forklarer Lisa Eldridge.
For å lære deg hvordan du sminker deg til en smalere nese, kan du lese denne saken.
Hele ansiktet hennes ble grundig analysert og studert av Whitey, og han dro fram alle triksene i boka for å gjøre det mest mulig perfekt.
Han la highlighter – en lys, matt skygge – i områdene på siden av nesen, på selve nesebeinet og i midten av pannen. Dette gjorde at midten av ansiktet hennes så flatere og videre ut, noe som igjen framhevet hjerteformen de var ute etter.
Kinnene
Marilyn brukte alltid ganske mye rouge for å se frisk og sunn ut. Hun foretrakk rosa- og ferskentoner, som ble lagt langs kinnbeinet, men også litt over øyebrynet og på nesen for å skyggelegge og forme ansiktet ytterligere.
Leppene – de legendariske leppene
– Marilyns leppesminke var legenderiske. Til tider brukte hun fem lag av den samme fargen, forklarer makeupartisten.Favorittfargen var Guerlains Diabolique, som i dag heter Insolence, men det hendte også at hun brukte tre forskjellige farger fra forskjellige sminkeprodusenter, som Guerlain, MaxFactor og Elizabeth Arden.
Hun brukte alltid en mørkere farge på liplineren enn på leppestiften, og når hun brukte forskjellige leppestifter, la hun de mørkeste fargene ytterst og de lysere i midten av leppene. Dette gjorde at leppene hennes så mye fyldigere ut.
Et annet triks for å få fyldigere lepper, er å line dem utenfor den naturlige leppekanten. Dette gjorde Marilyn alltid. Hun brukte også liplineren til å gi leppene den formen hun ønsket, og den var veldig høy i de ytre hjørnene av munnen.
Etter liplineren og første lag med leppestift, blottet Marilyn leppene på litt papir, før hun la enda et lag med leppestift. Dette gjentok hun gjerne flere ganger, både for å få fargen til å sitte lenger og for at fargen skulle bli helt riktig.
Whitey hadde dessuten enda et triks for å gi leppene fylde. Han la litt hvitt pudder på midten av den nedre leppen, noe som forstørrer den ytterligere.
– Marilyn og Whitey hadde sin egen spesielle lipgloss, som de mikset selv, og de ville aldri røpet den hemmelige oppskriften, sier Lisa Eldridge.
Den innholdt blant annet bivoks, og ble en viktig del av leppelooken.
Det var altså lag på lag på lag på lag med lipliner, leppestift, gloss og hvitt pudder, igjen og igjen.
Saken fortsetter under bildet

Ikke gjort i en fei
Til slutt tegnet Whitey eller Marilyn inn den berømte skjønnhetsflekken, og looken – som nok må være tidenes mest ikoniske – var komplett.Den er både tidskrevende og produkttung, men ga absolutt resultater. Det er ikke for ingenting at Marilyn fortsatt regnes som tidenes sexsymbol.
Fotografen Milton H. Green sa det kanskje best, sier Lisa Eldridge og siterer:
– Du våkner ikke bare en morgen, vasker ansiktet og børster håret og går ut og ser ut som Marilyn Monroe. Hun kjente til alle triksene i boka.
Se videoen Lisa Eldridge har laget om den ikoniske looken her:

