Kosthold

Mat for sjelen

Alle vet at vi bør spise sunt for at kroppen skal ha det bra. Men visste du at riktig kosthold også tar vare på din mentale helse?

Mat for sjelen
Publisert
Sist oppdatert
- Jeg tror folk begynner å bli mer og mer bevisste på sammenhengen mellom mental helse og ernæring, forteller psykolog Christine Roth ved Divisjon for Psykisk Helse i Folkehelseinstituttet.

- Med korte mellomrom er det nå to store konferanser i England med forskjellige varianter av dette temaet som utgangspunkt. Det er del av et trendskifte med en økt bevissthet rundt ernærings betydning for vår totale helse - altså både fysisk og psykisk.

Hun understreker at forskning på ernærings betydning for vår mentale helse fremdeles er i startfasen. Det gjennomføres stadig flere solide studier. Og det er helt nødvendig for at man skal kunne gå ut å anbefale tiltak.

- Man kan ikke gå ut og anbefale tilskudd på bakgrunn av enkelttilfeller, men er nødt til å dokumentere gjennom godkjente studier. Det innebærer for eksempel at de som deltar i en studie om depresjon og omega-3, ikke skal vite om de får ekte omega-3 eller placebo, såkalte doble blindstudier.

Kostholdstilskudd er så langt ikke hyppig brukt i det norske helsevesenet. Men Roth kjenner til at enkelte psykiatriske klinikker gir pasientene tilskudd av omega-3 og multivitaminer.

- I England har de kommet mye lenger på dette området. Der finnes det klinikker som ved siden av terapi tilbyr kostholdsanalyser for å kartlegge om pasienten kan ha nytte av tilskudd eller kostholdsendringer.

«Bedre enn medisiner og terapi»: Den britiske organisasjonen Mental Health Foundation mener faktisk at et bedre kosthold i noen tilfeller kan gi bedre resultater enn medisin og terapi. De har satt i gang en offensiv for at folk flest og myndighetene skal bli mer bevisste på hvilken rolle kostholdet spiller for vår mentale helse.

Organisasjonen hevder at mindre bruk av ferske matvarer og større inntak av mettet fett og sukker er blant grunnene til at stadig flere får psykiske problemer. De fant at engelskmenn i dag spiser 34 prosent mindre grønnsaker og 59 prosent mindre fisk enn for 60 år siden, og knytter dette til en dramatisk økning i antall mennesker som sliter med depresjoner.

Organisasjonen går nå ut med kostholdsråd som skal forebygge sykdommer og bedre vår psykiske helse. Dette er råd som på ingen måte er garantert å gi resultater, men i og med at de faller sammen med rådene for et generelt sunt kosthold, skader det ikke å forsøke:

  • Prøv å lage all mat fra bunnen av og unngå ferdigmat så langt du kan.
  • Vask frukt og grønnsaker før du spiser dem.
  • Sats på friske frukter og grønnsaker. Bruk det sesongen byr på.
  • Velg sunn snacks som frukt, rå grønnsaker og nøtter
  • Forsøk å kutte ned på salt og sukker i maten.
  • Husk 5 om dagen. Minst.
  • Spis frisk fet fisk som makrell, tunfisk, sardiner, sild eller laks.

    Forskningen på forholdet mellom kosthold og mental helse er fremdeles i startfasen. Men så langt har forskere antydet:

  • En sammenheng mellom omega-3-fettsyrer og schizofreni. I 2003 begynte forsøk med omega-3 i behandlingen av lidelsen.
  • At depresjon kan være knyttet til for lavt inntak av omega-3-fettsyrer.
  • At frukt og grønt kan beskytte mot alzheimers.
  • At mennesker med ADHD kan oppleve merkbar bedring ved endret kosthold.

    (Kilder: BBC, Mental Health Foundation, Landsforeningen for kosthold og helse)

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer