BEDRE SYN: Visste du at det er mer enn blåbær som er sunt for øynene dine?  Foto: KK
BEDRE SYN: Visste du at det er mer enn blåbær som er sunt for øynene dine? Foto: KK
Synet

Mat kan forebygge øyesykdom

Vitaminene, mineralene og antioksidantene du bør spise for øynenes skyld.

KK.NO: Hele 80 prosent av sanseinntrykkene våre kommer gjennom øynene.

Det burde være grunn nok til å vie øynene litt ekstra oppmerksomhet og da tenker vi ikke på sminke eller kosmetiske produkter som kan gjøre øynene dine vakrere.

Sunne, friske øyne bør også være en grunn til å spise og leve sunt, og det er enkelte næringsstoffer det er spesielt lurt å få i seg nok av. 

LES OGSÅ: Sjekk synet ditt for helsens skyld

Nok vann

- Kostholdet kan påvirke synet og øyehelsen på flere måter, både direkte og indirekte, sier optiker og klinisk ernæringsfysiolog Siv Hilde Fjeldstad.

Fjelstad forteller at det er gjort mye internasjonal forskning på næringsstoffers betydning for syn og øyehelse.

– Svekket syn kan komme av øyesykdommer eller livsstilsrelaterte sykdommer. Noen slike tilstander kan påvirke blodårene på netthinnen, som for eksempel høyt blodtrykk, diabetes type 2 eller forhøyet kolesterol, forteller hun.

Fjelstad sier et sunt kosthold og en aktiv livsstil er med på å forebygge at slike livsstilssykdommer oppstår. Dessuten er begge deler en viktig del av behandlingen. Hun anbefaler å få i seg vitaminer, mineraler og antioksidanter gjennom frukt og grønnsaker.

Dette er ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, enig i:

- Du trenger alle slags næringsstoffer, vitaminer, mineraler, proteiner etc. for god øyehelse, i tillegg til nok vann, og ikke minst alle antioksidantene. For å få disse næringsstoffene og andre aktive stoffene lønner det seg å spise grønt, grovt og variert, sier hun.

LES OGSÅ: Fjern øyesminke: Ikke slurv med sminkefjerning

DET BESTE TIL SYNET: De er fulle av antocyaniner antioksidanter som kan forebygginge karpsynsvekkelse, grå stær og problemer med mørkesynet. Foto: Scanpix
DET BESTE TIL SYNET: De er fulle av antocyaniner antioksidanter som kan forebygginge karpsynsvekkelse, grå stær og problemer med mørkesynet. Foto: Scanpix Vis mer

Betakaroten

Arsky forteller at spesielt betakaroten kan være et viktig stoff for å kunne se godt i mørket.

- Når vi spiser dette stoffet, kan det omdannes til aktivt vitamin A i kroppen, sier Arsky.

Hun mener flere av oss burde satse på mer betakaroten i kosten for å se godt i mørket.

- Betakaroten finnes bare i plantematvarer, slik som grønnsaker og frukt, og det er et kraftig fargestoff som blant annet gir gulroten den flotte fargen sin. Betakaroten tas opp sammen med fett fra tarmen. Det betyr at du øker opptaket dersom du spiser litt fett sammen med mat som inneholder betakaroten, sier Arsky.

- Gode kilder til betakaroten er kraftig fargede grønnsaker og frukter som gulrot, søtpotet, brokkoli, spinat og papaya, forteller Arsky.

BETAKATOREN: Ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, sier alle burde spise mer betakaroten i kosten for å se godt i mørket.  Foto: BAMA
BETAKATOREN: Ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, sier alle burde spise mer betakaroten i kosten for å se godt i mørket.  Foto: BAMA Vis mer

Det kanskje aller beste du imidlertid kan spise for øynenes skyld er bær.

De er fulle av antocyaniner antioksidanter.

- Aller best dokumentert er antocyaninenes effektivitet når det gjelder forebygging av skarpsynsvekkelse, grå stær og problemer med mørkesynet, forteller Arsky.

LES OGSÅ: Bli kvitt hovende øyne på 1,2,3

Sterke antioksidanter

Blåbær, solbær, bjørnebær, røde og blå druer, moreller og kirsebær, er altså gull verdt for synet ditt.

- Antocyaniner er foryngende fordi de ser ut til å kunne bremse betennelsesreaksjoner i kroppen. Slike reaksjoner er spesielt viktige å hindre for å forebygge diabetes type 2 og hjerte-kar-sykdom, sier ernæringsfysiologen.

Arsky forteller at forskning viser at også rød paprika, mais, grønnkål, kakifrukt, spinat, brokkoli og gresskar kan forebygge øyesykdommene nevnt ovenfor.

- I disse grønnsakene finner man Zeaxantin og Lutein, to sterke antioksidanter som virker foryngende, spesielt med tanke på øyehelsen, sier hun og legger til:

- Spesielt i paprikapulver og safran er stoffene sterkt konsentrert – skikkelige bomber!

En hyggelig sideeffekt av et bra luteininntak er en solgyllen tone i huden.

Optiker og klinisk ernæringsfysiolog Fjeldstad forteller at vitaminene B, C og E er viktig for å forebygge grå stær.

- Nyere studier ser på sammenhengen mellom vitamin D status og utvikling av grå stær, uten foreløpige klare konklusjoner, forteller Fjelstad.

Grå stær fører til at øyelinsen mister sin klarhet og er den viktigste årsaken til synstap i verden.

Til forsiden