Kalorier

Mat med sterk lukt gjør at du spiser mindre

Få flere gode tips til hvordan du reduserer porsjonene - uten å bli ekstra sulten.

STERK LUKT: Mat med sterk lukt - som for eksempel sterk ost, kan ha mye å si i forhold til hvor mye du spiser.  Foto: All Over PressAll Over Press
STERK LUKT: Mat med sterk lukt - som for eksempel sterk ost, kan ha mye å si i forhold til hvor mye du spiser. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er fort gjort å spise altfor mye - enten du er på restaurant, hjemme foran TV-en eller på middagsbesøk.

Dersom du synes det er vrient å finne den rette størrelsen på porsjonen, er du ikke alene. Det kan nemlig være ganske vanskelig å forholde seg til hvor mye man bør/ikke bør spise.

Det er likevel ingen grunn til panikk. Ifølge Huffingtonpost.com har ny forskning om våre matvaner vist at det er en rekke forskjellige måter å kontrollere hvor mye du spiser på.

Lærer du å følge disse gylne reglene vil du kanskje ikke spise like store porsjoner.

LES OGSÅ: Hvor stor er egentlig en porsjon?

FARGER: Spiser du av en fargerik tallerken vil du ikke forsyne deg med like mye som du pleier. Foto: PantherMedia
FARGER: Spiser du av en fargerik tallerken vil du ikke forsyne deg med like mye som du pleier. Foto: PantherMedia Vis mer

Velg mat med sterk lukt

En tidligere studie - publisert i tidsskriftet Flavour, har blant annet vist at sterk matlukt kan være en medvirkende faktor til at vi spiser mindre.

Aromaen og opplevelsen av en matvare er forbundet med dens konsistens og tekstur - men også størrelsen på biten du tar. Mindre biter medfører mindre smak, noe som kan være forklaringen på hvorfor vi ofte tar små biter av mat vi ikke er kjent med eller ikke liker.

For å finne ut hvordan matlukt påvirket appetitt, bit-størrelse og mengde som ble spist, fikk forskerne testdeltagerne til å spise en vaniljekremlignende dessert, mens ulike matdunster ble sluppet ut rett under nesen deres.

Resultatene viste at jo sterkere lukten var, jo mindre biter tok deltagerne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Slik bryter du dårlige matvaner

Liten og fargerik tallerken

Dersom du vil redusere mengden mat du spiser, kan det være lurt å ikke velge en hvit tallerken.

Hvis du velger en farge på tallerkenen som står i kontrast med fargen på maten, vil dette gjøre at du ikke forsyner deg med så mye som du ellers ville gjort.

Velger du i tillegg en litt mindre tallerken, vil dette lure hjernen din til å tro at du spiser mer enn det du egentlig gjør.

Dette kan ifølge News.health.com redusere inntaket ditt med hele 20 prosent.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge en rød tallerken

Derfor bør du dimme lysene og spille rolig musikk

Ifølge Sciencedaily.com har en annen undersøkelse, gjennomført av hutrigmatkjeder, vist at ved å dimme lysene og spille rolig musikk i lokalene påvirket man gjestenes matinntak.

Dette gjorde faktisk at gjestene spiste 175 kalorier mindre per måltid, enn det de gjorde i restaurantens vanlige miljø.

Så hvorfor ikke prøve dette hjemme? Dimm lysene i stuen og sett på favoritt musikken din før middagen blir servert. Hvem vet, kanskje det virker. Det er hvert fall verdt et forsøk.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer